Vestkystens ekspressionist

 

Hvad maleren Jens Søndergaard ikke havde af dispositioner for konturlinjen, havde han i en stærk farveholdning - og det endda ad Helvede til

 

******

Når man giver en maleriudstilling titlen 'Farvekraft ad Helvede til', har man ganske enkelt blot citeret kunstneren, som har produceret værkerne, der danner grundlag for udstillingen, og mon ikke udsagnet er kendt af de fleste, som mere eller mindre besidder et forhold til maleren Jens Søndergaards koloristisk eksplosive malerier?

 

Disse værker er under alle omstændigheder, hvad man i de næste måneder kan se på kunstmuseet HEART i Herning, der netop har valgt at sætte fokus på en kunstner, der ganske vist blev optaget på Kunstakademiet i København, men som valgte at forlade institutionen efter kort tid. Det akademiske miljø sagde ikke den unge Søndergaard ret meget, og faktisk lå det måske dårligt nok i kortene, at han efter sin læretid som håndværksmaler skulle blive kunstmaler.

 

Potens og perspektiv

Jens Søndergaard er blevet karakteriseret som ekspressionist, hvilket betyder, at malersproget er særdeles rodfæstet i farven og i øvrigt i sit udtryk stærkt subjektivt. Han gik ikke synderligt op i, om figurerne på malerfladen var udført som led i en naturlig organisk udvikling. Der var andet og langt mere på spil for Søndergaard end den simple imitation af naturen.

 

Dette ses helt tydeligt i maleriet 'Badende kvinder' fra 1952. Her besidder ikke en gang de kvindelige badegæster noget, som blot erindrer om feminine former. Konturlinjerne er skarpt trukket op og helt uden naturlig profil. Ikke desto mindre fremstår værket med en insisterende potens, som tilfører motivet et karakteristisk perspektiv. 

 

Det udgør naturligvis lidt af en falsk vidnesbyrd, når jeg i overskriften betegner Jens Søndergaard som vestkystens ekspressionist. Ganske vist befandt Søndergaard sig ofte ved det brusende hav, og mange af hans mest markante malerier har deres udgangspunkt i havets skiftende udtryk. Han tilbragte dog en del tid i København, og man kan ikke påstå, at han som maler udelukkende skildrede miljøet i egnen omkring Bovbjerg, hvor hans hus i dag fungerer som museum.

 

Mennesket og naturen

Når Søndergaard ikke skildrede naturen i Vestjylland, var han i sine motivvalg ret interesseret i mennesket, og netop dette tema kan man opleve i overflod i forbindelse med den smukt orkestrerede udstilling på Heart. Her er det primært maleriet, det drejer sig om, men man finder da også eksempler på arbejder på papir, som supplerer de mange oliemalerier, som giver væggene på museet en hidtil uset dynamik.

 

I forbindelse med skildringen af personer synes det bemærkelsesværdigt, at Søndergaard forholder sig næsten overfladisk til figurerne, hvis ikke de har en direkte rolle at spille på lærredsfladerne. Til gengæld skildrede han personerne meget intenst, hvis portrættet var det primære motiv. I flere tilfælde optræder de afbillede således i en overbelyst valør, som ville maleren tage et opgør med de klassiske principper vedrørende lys og skygge.

 

I det hele taget hylder Jens Søndergaard grundtanken om, at alt kan bearbejdes malerisk. Temaet eller motiverne synes ofte mindre væsentlige end malemåden. Således har maleren eksempelvis taget udgangspunkt i fodboldkampe, og netop fodboldens iscenesættelse rummer lige præcist, hvad man som udpræget kolorist har brug for. Aktørernes dragter har naturligvis en rolle, hvor hensigten er at adskille to sportshold, men i Søndergaards versioner bruges farverne på den græsgrønne baggrund som grundlag for kompositoriske og koloristiske kulisser.

 

På hjemmebane ved vestkysten

Det bør dog nævnes, at Jens Søndergaard ikke i alle forhold var ude i farvernes yderste værdier. Bevidstheden om at en farve autonomt ikke er betydningsbærende, ligger tydeligvis kunstneren stærkt på sinde. En efterårsstorm ved Vesterhavet i skumringen er ikke nogen farverig affære, og her er Jens Søndergaard på hjemmebane. Miljøet skildres præcis så dramatisk, som scenariet kan opleves, når himmel og hav går i ét ved vestkysten.  

 

Udstillingen med et fuldvægtigt udsnit af Jens Søndergaards værker på HEART udgør en stærk og kvalificeret dokumentation af én af Danmarks væsentligste, modernistiske kunstnere. Det kan hermed slås fast med eftertryk.

 

'JENS SØNDERGAARD - FARVEKRAFT AD HELVEDE TIL'

HEART - HERNING MUSEUM OF CONTEMPORARY ART

Bitten & Aage Damgaards Plads 2, Herning

Til den 19. august 2018

 

BLÅ BOG:

Jens Søndergaard

Født 1895 på Mors

Er som kunstner autodidakt trods et kort ophold ved Kunstakademiet i København.

Debut på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1919

Er repræsenteret i stort set samtlige museale samlinger i Danmark og har modtaget talrige stipendier og udmærkelser.

Han dør i Skovshoved i 1957

 

Se billeder fra udstillingen HER>