Bestialsk epoke beskrevet i delikat
iscenesættelse
Ingen kan beskylde kuratorerne bag udstillingerne på
Moesgaard Museum for at være tilbageholdende med formidlingstekst. Således er
udstillingen 'Ud af kaos' ganske ordrig, hvilket signalerer temaet som ret
komplekst.
******
Hvis jeg
var teaterdirektør, ville jeg være kisteglad, hvis jeg havde Moesgaard Museums
tekniske personale til rådighed, når der skulle produceres scenografi. Jeg er
naturligvis klart bevidst om, at muligheden for på Moesgaard at skabe den ene
opsigtvækkende udstilling efter den anden er grundfæstet i det muliges kunst ud
fra et pekuniært princip, og her er det udelukkende det fysiske afsnit af den
aktuelle udstilling 'Ud af kaos' med undertitlen 'Mellem Roms ørne og Odins
ravne', jeg refererer til.
Gennem de
senere år har Moesgaard Museum sat perspektiver på Kinas første kejser, Colosseum,
Pompeji og neandertalernes liv. Der har således været tale om skarpe og ganske
præcise nedslag i verdenshistorien, som altid er blevet formidlet med et kæmpe
overskud, og den aktuelle udstilling beskriver da også et tema og en epoke, men
den er samtidigt belastet af, at fortællingen om hunnerne og goterne og disses
brutale fremfærd på det europæiske kontinent er en kompleks affære.
Bestialske handlinger
Når man har
været rundt i udstillingen står man desværre tilbage med en følelse af, at være
en anelse lamslået, da fremstillingen i antal af artefakter er så
overdimensioneret, at man ganske enkelt mister overblikket Dette skal
naturligvis ses i lyset af, at man vil være generøs og vise mange enheder i
montrer belyst med kraftige spots, som beklageligvis tager enhver form for
plasticitet ud af de mindste genstande.
Udstillingens
primære afsæt er perioden ved Det Vestromerske Riges kollaps i årene omkring
300- og 400-tallet e.Kr. Dette udvikler en sand
folkevandring i Europa. Sådan har det været i årtusinder, men i de nævnte år
oplever man nogle konflikter. Barbarerne står for døren, og skal man lukke dem
ind eller blot tage kampen op? Den sidste løsning kan sagtens ses som håbløs,
da fjenden ingen midler skyr. Blodbad blev der imidlertid alligevel, så
taktikken kan siges at være fejlslagen.
Hunnerne
var en løs sammenslutning, der kun gradvist besad et samlet rige, så man kan
roligt sige, at de og deres enerådende og brutale konge Attila
ikke havde nogle grænser at forsvare. Til gengæld overskred de ofte og gerne
andres grænser. Det førte til ganske bestialske handlinger med henblik på at
tilegne sig rigdomme i tonsvis. Magt og guld frem for land syntes mantraet at
være. Det samme gør sig gældende hos goterne, som dog aktuelt synes som et
folk, der nemt kunne tildeles deres egen deskriptive udstilling.
Et velanrettet sammenstød mellem
æstetik og blodtørst
Havde
udstillingens sigte været at fremmane et tydeligt billede af disse historiske
begivenheder, kunne den til fulde opnå sin hensigt; men den vil meget mere. Alt
for meget, faktisk. Bladrer man udstillingskataloget igennem, bliver læseren
bekendtgjort med et overflødighedshorn af navne og begivenheder, der knytter
sig til den pågældende periode, og netop katalogets samlede skildring er
faktisk forenelig med udstillingens adskillige tekster, der ganske forsvarligt
formidler, hvad det drejer sig om og samtidig de mange genstande, der bliver
vist frem.
Da jeg har
trisset rundt i en rum tid og skabt mig et billede af diverse historiske principper,
når jeg frem til et sted, hvor jeg kan sidde afslappet og høre en fortælling,
som bliver reciteret med en vis patos og underbygget af billed- og lydeffekter illustrerer,
hvordan det lyder, når sværdets kolde stål gennemborer en krop. Jeg har få
minutter i forvejen iagttaget et antal kranier, der begrunder hunnernes
skønhedsideal, hvor børn fik hovederne bundet ind, så de kunne få den ønskede
langstrakte form. Sygt? Måske, men hver epoke har sine idealer - også vores.
Udstillingen
er på trods af mine kritikpunkter ikke desto mindre seværdig, men det vil være
en god idé at prøve at skabe sig et overblik over, hvad man vil slå ned på
allerede til en indledning. Som sagt: Iscenesættelsen er delikat og overdådig,
og måske er dette forhold med til - på trods af skeletter, kranier og våben -
at skabe et velanrettet sammenstød mellem æstetik og historisk blodtørst samt
magtbegær.
UDSTILLING
UD AF KAOS - MELLEM ROMS ØRNE OG
ODINS RAVNE
MOESGAARD MUSEUM
Moesgaard Allé 15, Højbjerg
Til den 6. august 2023
Se billeder
fra udstillingen HER>