Tusind ord anskueliggør en udstilling, der burde stå ordløs alene

 

Det er påfaldende, at der skal 7.500 tegn med akademisk præk til at formidle en funky, funklende udstilling med den jamaicanske kunstner Ebony G. Patterson.

 

******

Det kan være chokerende til tider at opsøge kunsthallers hjemmesider med henblik på at tilegne sig lidt forberedende viden i forhold til en udstilling, der står på kunstanmelderens liste over kunstudstillinger, der skal behandles i en kritisk kontekst. Således forduftede min tilskyndelse til at anmelde udstillingen med titlen '...for those who come to bear/bare Witness...' med værker af den i Jamaica fødte kunstner Ebony G. Patterson i Kunsthal Aarhus i en stadigt mere udmattende proces.

 

Heldigvis drejer kunstudstillinger om de visuelle præstationer så frygten for, at jeg ville være nødt til at gennemgå et enerverende forløb i en akademisk skærsild, skulle aktuelt vise sig ubegrundet - på trods af en formidling på mere end tusind ord på kunsthallens website.

 

Decimeret udstilling

Denne beskrivelse skal naturligvis ikke handle om den deskriptive fremstilling af udstillingen, men blot bemærke, at den beklageligvis er kraftigt decimeret i forhold til den oprindelige plan. Tiderne og omstændighederne spænder desværre ben for de bedste hensigter, og jeg havde elsket at opleve en totalinstallation af Ebony G. Patterson overalt i kunsthallen

 

Nu må man som entusiastisk iagttager "nøjes" med nogle indslag i et stærkt orkestreret udstillingsrum, der optræder med collager af glitter som hentet ud af glamrockens virtuelle bagkatalog. En tredelt videoinstallation i kunsthallens oktogonsal sætter yderligere perspektiver til de lag, som udstillingen rummer. Tre sorte, mandlige aktører duller sig op med tårer løbende ned af kinderne i et tavst og sagte forløb, der kun brydes af en metallisk kvindestemme et stykke inde i processen.

 

Fordomme om smerte

Seancen illustrerer diverse fordomme, der f.eks. går ud på, at sorte mennesker er mindre påvirkede, hvis de påføres smerte end hvide. Denne påstand blev jeg bekendtgjort med under en kort og præcis introduktion til udstillingen foretaget af Kunsthal Aarhus' direktør Jacob Fabricius. Det bør stå indiskutabelt indlysende, at tesen omkring kategoriernes smertetærskel har provokeret den jamaicanske konceptkunstner, som efterfølgende har skabt en smuk og næsten glamourøs installation.

 

Jeg bør afslutningsvist vende tilbage til de collageagtige værker i udstillingen. Hvis man har tiden og tålmodigheden til rådighed, er der meget at gå på opdagelse i her. I det funklende univers finder man alt mellem himmel og jord, som kunne symbolisere hvad som helst, der ikke mindst minder os om, at livet ender på et tidspunkt.

 

Hvis (når) vi skal dø, skal vi gøre det med stolthed, synes hypotesen at være - og den kan man sagtens som aldrende individ finde både skræmmende og fatal, når den fremsættes af en samtidskunstner på 39 år. Ikke desto mindre har den lange afstand fra Kingston, Jamaica til Aarhus skabt et funky, vellykket og seværdigt indblik i Ebony G. Pattersons livssyn og kunstneriske praksis.

 

EBONY G. PATTERSON - ...FOR THOSE WHO COME TO BEAR/BARE WITNESS...

KUNSTHAL AARHUS

J.M. Mørks Gade 13, Aarhus C.

Til den 14. marts 2021

 

Ebony G. Patterson, født 1981 i Kingston, Jamaica

Uddannet ved Edna Manley College for the Visual and Performing Arts i Kingston, Jamaica 2000-2004 samt Sam Fox School of Design & Visual Arts i Washington University i St. Louis, USA 2004-2006.

Har udstillet i hele verden ligesom hun har modtaget et hav af udmærkelser og legater.

Er repræsenteret på flere kunstmuseer i primært USA.

 

Se billeder fra udstillingen HER>