Tusind ord anskueliggør en
udstilling, der burde stå ordløs alene
Det er påfaldende, at der skal 7.500 tegn med
akademisk præk til at formidle en funky, funklende udstilling med den
jamaicanske kunstner Ebony G. Patterson.
******
Det kan
være chokerende til tider at opsøge kunsthallers hjemmesider med henblik på at
tilegne sig lidt forberedende viden i forhold til en udstilling, der står på
kunstanmelderens liste over kunstudstillinger, der skal behandles i en kritisk
kontekst. Således forduftede min tilskyndelse til at anmelde udstillingen med
titlen '...for those who come to bear/bare
Witness...' med værker af den i Jamaica fødte
kunstner Ebony G. Patterson
i Kunsthal Aarhus i en stadigt mere udmattende proces.
Heldigvis
drejer kunstudstillinger om de visuelle præstationer så frygten for, at jeg
ville være nødt til at gennemgå et enerverende forløb i en akademisk skærsild, skulle
aktuelt vise sig ubegrundet - på trods af en formidling på mere end tusind ord
på kunsthallens website.
Decimeret udstilling
Denne
beskrivelse skal naturligvis ikke handle om den deskriptive fremstilling af
udstillingen, men blot bemærke, at den beklageligvis er kraftigt decimeret i
forhold til den oprindelige plan. Tiderne og omstændighederne spænder desværre
ben for de bedste hensigter, og jeg havde elsket at opleve en totalinstallation
af Ebony G. Patterson
overalt i kunsthallen
Nu må man
som entusiastisk iagttager "nøjes" med nogle indslag i et stærkt
orkestreret udstillingsrum, der optræder med collager af glitter som hentet ud
af glamrockens virtuelle bagkatalog. En tredelt
videoinstallation i kunsthallens oktogonsal sætter
yderligere perspektiver til de lag, som udstillingen rummer. Tre sorte,
mandlige aktører duller sig op med tårer løbende ned af kinderne i et tavst og
sagte forløb, der kun brydes af en metallisk kvindestemme et stykke inde i
processen.
Fordomme om smerte
Seancen
illustrerer diverse fordomme, der f.eks. går ud på, at sorte mennesker er
mindre påvirkede, hvis de påføres smerte end hvide. Denne påstand blev jeg
bekendtgjort med under en kort og præcis introduktion til udstillingen
foretaget af Kunsthal Aarhus' direktør Jacob Fabricius. Det bør stå
indiskutabelt indlysende, at tesen omkring kategoriernes smertetærskel har
provokeret den jamaicanske konceptkunstner, som efterfølgende har skabt en smuk
og næsten glamourøs installation.
Jeg bør
afslutningsvist vende tilbage til de collageagtige værker i udstillingen. Hvis
man har tiden og tålmodigheden til rådighed, er der meget at gå på opdagelse i
her. I det funklende univers finder man alt mellem himmel og jord, som kunne
symbolisere hvad som helst, der ikke mindst minder os om, at livet ender på et
tidspunkt.
Hvis (når)
vi skal dø, skal vi gøre det med stolthed, synes hypotesen at være - og den kan
man sagtens som aldrende individ finde både skræmmende og fatal, når den
fremsættes af en samtidskunstner på 39 år. Ikke desto mindre har den lange
afstand fra Kingston, Jamaica til Aarhus skabt et funky, vellykket og seværdigt indblik i Ebony
G. Pattersons livssyn og kunstneriske praksis.
EBONY G. PATTERSON - ...FOR THOSE WHO COME TO BEAR/BARE WITNESS...
KUNSTHAL AARHUS
J.M. Mørks Gade 13, Aarhus C.
Til den 14. marts 2021
Ebony G. Patterson, født
1981 i
Uddannet ved Edna Manley College for the Visual and Performing Arts i Kingston, Jamaica 2000-2004 samt
Sam Fox School of Design & Visual Arts i
Washington University i St. Louis, USA 2004-2006.
Har
udstillet i hele verden ligesom hun har modtaget et hav af udmærkelser og
legater.
Er
repræsenteret på flere kunstmuseer i primært USA.
Se billeder
fra udstillingen HER>