Trapholt satser på sanserne

 

I en omfattende og stort anlagt udstilling, sætter Trapholt i Kolding fokus på, hvordan man kan opleve en så dagligdags nødvendighed som mad.

 

******

Normalt er det synssansen, som er i spil, når talen falder på billedkunst, men på udstillingen 'Eat Me' på kunst- og designmuseet Trapholt i Kolding bliver de fleste øvrige sanser udfordret, da det her drejer sig om noget så forholdsvist dagligdags som mad. Temaet, som alle mennesker hver dag forholder sig til, kan imidlertid behandles på adskillige måder - og i en kunstnerisk sammenhæng i et fundamentalt mere komplekst lys, end hvad nødvendigheden påbyder os at gøre i forhold til de daglige måltider i hjemmet.

 

Fremtidens restaurant

Det står hurtigt klart, at udstillingen er omfattende og ganske ambitiøst installeret. Der er for eksempel ikke sparet på sukkeret i Thomas Rentmeisters meget centralt placerede titelløse installation, hvor en indkøbsvogn næsten er begravet i flere tons hvidt sukker. Symbolismen er åbenbar, og det er den også i Superflex' fremtidscenarium fra 2009. Den oversvømmede McDonald-joint er desværre her otte år senere mere aktuel, end vi bryder os om.

 

I samme moment kan man roligt antyde, at 'Eat Me' ikke er orkestreret med henblik på ensidigt at behage publikum. Kød er der nok af, men i adskillige tilfælde fremstår det råt og direkte for beskuerens blik. Koert van Mensvoorts projekt 'Bistro in Virtro' åbenbarer således, hvad kunstneren beskriver som "fremtidens restaurant, hvor man benytter laboratoriefremstillet kød til at tilfredsstille gæsternes sult. Kød i store mængder ses tillige i forbindelse med værker af John Isaacs, Jana Sterbak samt i ekstreme versioner hos den fransk-russiske fotograf Dimitri Tsykalov.

 

Smagsnuancer

Videnskaben påstår, at menneskets smagsløg udelukkende skelner mellem fem smagsnuancer, og "Eat Me" repræsenterer med en vis sikkerhed alle facetter. En karakteristisk duft sidder således i næsen i minutter efter, man har forladt chokoladeinstallationen 'Stroke' af Anya Gallaccio. Hvilken smagsoplevelse, man får i forbindelse med Marije Vogelzangs installation 'Teardrops', er jeg usikker på, men det hele fungerer i kraft af et kompliceret snoresystem, som giver publikum mulighed for selv at afprøve appetitten i eksempelvis sætningen "A fly just flew into my mouth". Jeg sprang behændigt over, da køen var lang. 

 

Katja Bjørn bader i flydende honning, Søren Dahlgaard skaber nye identiteter ved hjælp af dej og Marco Evaristti bruger i 'Polpette al Grasso di Marco' fra 2006 materiale fra en fedtsugning af sig selv med henblik på at stege frikadeller, som heldigvis udstilles i konservesdåser. Flere værker på udstillingen er skabt og fremstillet for år tilbage, og enkelte er for længst blevet overhalet af tidens strømninger, men et kunstværk repræsenterer som bekendt en epoke, og i dét perspektiv kan man sagtens retfærdiggøre en del ældre og muligt diskutable indslag på udstillingen. Sådan må det være, når man skyder med spredehagl.

 

Man spiser med øjnene

Som jeg nævnte i indledningen, består 'Eat Me' af en bred vifte af forskellige kunstværker og udtryk. Man har i dén grad haft bogen med idéer med på råd i kurateringsprocessen. Et af de indslag, man blandt meget andet kan iagttage, er et antal tidstypiske borddækninger inspireret af boligmagasinet Bo Bedre fra 1950'erne til i dag. Her er det morsomt at aflytte publikums udsagn om, hvordan man gjorde og - i særdeleshed - ikke gjorde i de pågældende årtier. Jeg vil blot nøjes med at udtrykke en vis undren over, at man placerer et maleri af Egill Jacobsen på væggen i relation til et interiør med afsæt i 2010'erne.

 

Som nævnt er der meget at se på, og der er meget at dufte og smage i forbindelse med 'Eat Me', men det første indtryk er som bekendt det visuelle, og inden man går i gang med at fylde indenbords, rammer man hele tiden en tilstand, hvor man spiser med øjnene. Efterfølgende kommer de øvrige sanser i spil, og sådan illustreres madkulturen i vor civilisation ganske glimrende på Trapholt vinteren over.

 

'EAT ME'

TRAPHOLT

Æblehaven 23, Kolding

Til den 21. maj 2018

 

Se billeder fra udstillingen HER>