Transparent tunnel med historie

 

Sydkoreanske Do Ho Suh udfordrer kunst-, design- og arkitekturbegrebet samt publikum med udstillingsinstallationen 'Korridor' på Aros.

 

*******

Når kunstmuseet Aros blænder op for årets sidste særudstilling, kunne det muligvis være passende at fokusere på museets udstillingsprofil i året, som er tæt på at finde sin afslutning. Man har i indeværende år lanceret udstillingskonceptet 'Intermezzo', og disse udstillinger har langt hen ad vejen stået rimeligt insisterende i en ellers spraglet udstillingsprofil. Man kan bruge udtryksmåden "pænt uden at være prangende", og her kan man rent faktisk lægge lidt oveni hvad angår den aktuelle udstilling "Korridor" med en enkel installation af den sydkoreanske samtidskunstner Do Ho Suh.

 

Poesien som tema

Installationen, som er opbygget af adskillige, transparente stofrum, rummer afgjort lyriske elementer, og som sådan fungerer værket for så vidt udmærket i kraft af ren og skær tilstedeværelse og rumlig fortryllelse. En diskussion vedrørende kunstværket i opposition til arkitektoniske og designfunderede aspekter synes således overflødiggjort.

 

Der kan sandsynligvis skrives mange eksistentielle fraser om turen gennem Do Ho Suhs installation, og når man har rystet det uafvendelige tunnelsyn af sig og skal til at forholde sig fordomsfrit til værket, omdanner det sete sig til det oplevede. Det synes, som lukker værket sig sammen om sig selv og afstedkommer en sær klaustrofobisk fornemmelse hos deltageren på trods af transparensen i værkets facade, men dette bør også ses i en større og langt mere kompleks dimension end blot kunstværkets evne til at behage gæsten.

 

Fundamentalt set udgør poesien et gyldigt tema i forbindelse med Do Ho Suhs installation. Kunstværkets historiske formål med at vise karakteristika i kunstnerens skiftende hjem fungerer muligvis i det underspillede, men detaljerne underbygger værkets arkitektoniske betoning eksemplarisk, hvilket tillige pointeres i kraft af installationens farvesætning, der blander primær- og sekundærfarver i et præcist defineret forløb.

 

Samtidskunstens moraler

I et andet perspektiv kunne man derimod påstå - og det bliver ikke andet - at værkets karakter giver stof til tanker vedrørende samtidskunstens mere eller mindre forfængelige moraler. Man kan næsten her tale om en serie konspirationer, der udelukkende har til hensigt at guddommeliggøre visse kunstnere på bekostning af andre, på trods af, at disse "andre" muligvis har akkurat lige så meget at byde på som de kanoniserede.

 

Disse iagttagelser giver i sagens natur næring til en tankerække, der sætter fokus på kunstinstitutionernes magt i en stadig mere sammensat helhed. Man kan deltage i diverse arrangementer, som har kuratering som tema, men dels giver deltagelse ved sådanne begivenheder dårligt mening, da de sandsynligvis blot vil bekræfte den udenforstående i sagernes rette sammenhænge, og dels bliver tingene fremstillet af en akademisk minoritet, der har ét formål, nemlig at klappe andre akademikere på skuldrene.

 

Serie med potentiale

Her fjerner jeg mig, med et vist overlæg, fra beskrivelsen og vurderingen af det aktuelle kunstværk, men da dette indgår i et udstillingsforløb, som - må man formode - har til hensigt at definere samtidens kunstscene, er analyserne ikke desto mindre relevante.

 

Desværre har Aros endnu ikke i skrivende stund publiceret udstillingsprogrammet for 2019, så det er lidt vanskeligt at navigere i forventningens rum i forhold til det kommende år. Ikke desto mindre glæder jeg mig til at følge de fremtidige udstillinger med stærke samtidskunstnere fra den internationale scene. Den aktuelle giver under alle omstændigheder fundament for en velafbalanceret optimisme, og her besidder udstillingen 'Korridor' et fuldgyldigt potentiale.

 

DO HO SUH - 'KORRIDOR'

AROS AARHUS KUNSTMUSEUM

Aros Allé 2, Aarhus C

Til den 17. februar 2019

 

BLÅ BOG

Do Ho Suh

Født i 1962 i Seoul i Sydkorea

Flyttede som 29-årig til USA, og blev uddannet i maleri ved Rhode Island School of Design og senere i skulptur ved Yale University

Har adskillige soloudstillinger bag sig, ligesom han er repræsenteret på museer som Museum of Modern Art i New York og Tate Modern i London.

Bor og arbejder for tiden i London.

 

Se billeder fra udstillingen HER>