To verdener åbner sig i Viborg

 

To kunstnere med to vidt forskellige udtryk møder hinanden på distancen i de smukke udstillingsrum i Viborg Kunsthal

 

******

Man taler tit om "kunstens verden" som et sted frigjort fra det omkringliggende samfunds mere eller mindre snærende normer og idealsamfundets rationaler. Inden for samtidskunstens forskellige sindelag bør man dog ofte give sig af med at undersøge de mange understrømme, der bevæger sig på kryds og tværs i et kompliceret univers.

 

Fælles om passionen

I Viborg Kunsthal kan man for tiden se to udstillinger, som fungerer i en dobbelt funktion på samtidskunstens talrige præmisser, og kan man i denne sammenhæng forestille sig to mere divergerende temperamenter end det kølige nordiske og det lidenskabeligt mellemamerikanske? Nej, vel?

 

Ikke desto mindre møder danske Kaspar Oppen Samuelsen og mexicanske Héctor Zamora hinanden i hver sin afdeling af kunsthallen, og passionen har de to kunstnere grangiveligt til fælles. Hos Zamora møder man ødelæggelsen - en tilsyneladende destruktiv nedbrydelse - på et hav af niveauer, og det modsatte, opbyggelsen, optræder derudover.

 

Det hele dokumenteres i videosekvenser mens en smadret fiskerbåd placeret centralt i udstillingsrummet, giver vidnesbyrd til den voldsomme performance 'Ordem e Progresso', der skildres dramatisk, skarpt og præcist på flere skærme.

 

Der er dog andre elementer end et smadrebehov til stede i disse performances. Den ødelagte båd refererer til menneskets rejselyst, og aktuelt trafikken med fartøjer befolket med flygtninge på en farlig færd over Middelhavet. Symbolsk har Zamosa hyret overlevende migranter til at tilintetgøre de syv fiskerbåde, hvoraf resterne af den ene kan ses i udstillingen.

 

Barokke scenerier

Kaspar Oppen Samuelsens indslag på udstillingen fungerer på et andet og langt mere lavteknologisk plan, end man ser det hos hans mexicanske kollega. Oppen Samuelsen arbejder i et felt, hvor maleriet optræder i en tvetydig dialog med diverse rumlige organismer. Her møder den bevidste maler den legende skulptør i et barokt sceneri som taget ud af pædagogseminariets årsudstilling.

 

Alt dette munder ud i teatralske og ganske morsomme scenarier, men balancen mellem dilettanteri og et modigt orkestreret koncept er selvfølgelig skarp som en slagterkniv, men især et større antal malerier udført med limfarve på ugrunderet lærred understøtter de ofte absurde skulpturer på en forunderligt dragende måde.

 

Lysten og behovet for at tage chancer og løbe risici er til stede hos begge kunstnere. I en tid, hvor det monokrome og stringente spiller en stadig større rolle på kunstscenen, bør man være objektivt åben over for det oplevede - på trods af, at Kaspar Oppen Samuelsens udstillingstitel er uudholdelig lang og snørklet.

 

Set i et større perspektiv er der alle mulige gode grunde til at følge udstillingsaktiviteterne i Viborg Kunsthal fremover. Den smukke kunsthal, som tidligere var kendt under navnet Brænderigården, synes under ledelse af kunsthistorikeren Bodil Johanne Monrad at udvikle sig til en vigtig institution i det danske kunstlandskab.

 

KASPAR OPPEN SAMUELSEN - 'WHILE THE OTHERS GOT COMPOSED; THE FOOT AND THE DIAL WENT FOR A STROLL'

HÉCTOR ZAMORA - 'ORDEM E PROGRESSO'

VIBORG KUNSTHAL

Riddergade 8, Viborg

Til den 26. august 2018

 

BLÅ BOG

Kaspar Oppen Samuelsen

Født 1977

Uddannet 2000-2003 på Goldsmiths College, University of London og 2008-2011 på Det Kgl. Kunstakademi i København.

Han bor og arbejder i København.

 

Héctor Zamora

Født 1974 i Mexico City

Har haft store soloudstillinger på Palais de Tokyo, Paris, Labor Gallery, Mexico City og Redcat, Los Angeles samt deltaget i flere biennaler i bl.a. Istanbul, Venedig, São Paulo og Cairo

Han bor og arbejder i Lissabon, Portugal.