Svanholm i sort-hvid

 

Af Christian Kloch Larsen

 

Foto: Jakob Stigsen Andersen

 

Verden er hverken sort eller hvid – men fuld af gråtoner og nuancer. Sådan forholder det sig også med den mere end 90 grafiske værker, som Silkeborg-kunstneren Lars Svanholm viser på udstillingen ’Dybt Trykt’. Udstillingen åbner lørdag (den 4. september 2010) på Kunstcentret Silkeborg Bad og er den første retrospektive udstilling med Svanholms omfattende grafiske produktion – lige siden det første blev trykt – sort på hvidt – i 1987 på Det Grafiske Værksted i Silkeborg.

 

Supplement.

”Jeg ville bare prøve det, og det var i starten meningen, at det kun skulle være et supplement til mine malerier. På det tidspunkt definerede jeg mig selv som maler – 100 procent. Men ret hurtigt kom grafikken til at fylde rigtigt, rigtigt meget. Og nu er det så blevet til 23 år i sort-hvid”, siger Lars Svanholm.

 

Den sort-hvide grafik er stadig et supplement til Svanholms farverige malerier. Og et perfekt supplement, mener han.

”Det er som nat og dag. Maleri og grafik supplerer hinanden godt. At lave grafik er som at løbe en maraton. Det er en meget lang proces, og der er langt til mål – men når det lykkes, er forløsningen tilsvarende stor. At male med pensel på et lærred er derimod som at løbe en 100 meter. Det går hurtigt og man ser resultatet i løbet af ganske få sekunder”, forklarer Lars Svanholm.

 

Nørdet proces

Han arbejder i kælderværkstedet i huset på Lyngsøvej. I perioder er det med oliefarverne og den brede pensel foran det store lærred, mens han i perioder arbejder med intenst med forskellige grafiske stilarter som koldnålsradering, ætsning og akvatinte. Og det dybe tryk på det bløde papir bliver foretaget på Svanholms gamle skomager-presse fra 1896.

”Det er en meget nørdet proces, men lige netop på det punkt er jeg faktisk også meget nørdet. I ætseprocessen ved jeg lige nøjagtigt, hvor længe pladen skal ligge i syreopløsningen, så den får den optimale overflade. Og når trykket er færdigt, udløses spændingen. Er resultatet i orden, er det som at score et afgørende mål i en fodboldkamp”, siger han.

 

On location

Lars Svanholm lavede sine første grafiske eksperimenter med koldnålsraderingen, hvor han ridser sit motiv direkte ned i zinkpladen med en spids og hærdet nål. Flere af raderingerne er lavet ”on location” i for eksempel Tjekkiet eller Rom, hvor Svanholm har haft nål og zink med sig på rejsen.

”Jeg holder faktisk meget af at arbejde på den måde og det giver grafikken et autentisk udtryk”, mener Lars Svanholm.

 

Jorns stemme

Udstillingen på Kunstcentret Silkeborg Bad viser grafiske værker fra begyndelsen af 1987 og frem til i dag med den helt aktuelle serie ’ Jorns Stemme’. En serie, som er dybt inspireret af udstillingen ’Jorn komplet – det grafiske værk’ på Museum Jorn sidste år, hvor kunstmuseet viste den komplette samling af Asger Jorns grafiske værker. Mere end 500 styk. På det tidspunkt var Svanholm projektansat på kunstmuseet og var blandt andet med til at indramme de mange værker.

”Den udstilling blæste jo alle omkuld. Det var fantastisk at se så mange grafiske værker af Jorn, og for mig var det meget motiverende at se, at god grafik, kan være så stor kunst”, siger Lars Svanholm.

 

Udstillingen ’Dybt Trykt’ åbnes af museumsdirektør Jacob Thage fra Museum Jorn, og kan ses frem til 5. december (2010)

 I dag laver flere og flere kunstnere grafik med en computer og en printer, men Lars Svanholm sværger til den gode gammeldags metode med zinkplade, sort sværte og ”dybt tryk”, som netop er titlen på udstillingen på Silkeborg Bad… Se flere billeder fra Dybt Trykt HER>