Stor udstilling fokuserer på kunsten fra et mytisk og mystisk kontinent

 

Samtidskunsten bliver stadig mere grundfæstet i videnskabelige og indadvendte strukturer uanset på hvilket kontinent, man befinder sig, viser ny udstilling på ARoS, som dog samtidig afslører eminente enkeltværker.

 

******

Når man tænder sit TV eller sin radio, og nyhedsstrømmen går på efterretninger fra Afrika, handler det ikke sjældent om et kontinent præget af hungersnød, brutalitet, korruption, racisme og kolossale udfordringer relateret til miljø samt en truet civilisation. I det perspektiv er det vanskeligt for en kølig nordbo at forholde sig til verdensdelens sande billede.

 

Forførende indslag

Vil man begaves med et autentisk billede af Afrikas kunstscene i dag, bør man nok foretage en lang rejse til det mytiske kontinent og dermed få alle sanser bombarderet med det, som ikke blot lader sig iagttage. Men dét at rejse er som bekendt forbundet med et vist bøvl i disse tider, hvor en pandemi sætter sine begrænsninger i bevægelsesapparatet, og man kan nemt forsvare et besøg på ARoS, da der på udstillingen med den gådefulde titel 'This is not Africa - unlearn what you have learned' faktisk vises værker af usædvanlig sanselighed, hvor disse dog ofte optræder side om side med værker indbefattende metaforiske og videnskabelige toner.

 

Afslører jeg hermed nogle fordomme relaterende sig til en generelt vidt forgrenet samtidskunstscene? Det er muligt; men heldigvis giver kunstneriske projekter foretaget af ikke færre end 26 kunstnere mulighed for at slå ned på nogle af de mest forførende indslag. Jeg nævner i flæng Kapwani Kiwangas store værk 'Flowers for Africa: Rwanda', der udført af eukalyptusplanter næsten fungerer som en grøn og duftende port ind i udstillingsmiljøet. Den efterhånden stærkt værdsatte videokunstner, sydafrikanske Candice Breitz, bearbejder identiteter med udgangspunkt i magtstrukturer, racefordomme, nationalitet og ikke mindst køn i et forløb, der inkluderer adskillige personer.

 

Midt i den afrikanske larm

Hvis man har et behov for som beskuer at lade sig "snyde" af et kunstværks tilsyneladende materialitet, får man på alle måder denne trang tilfredsstillet hos Moffat Takadiwa, der skaber en mere end alternativ stoflighed i det reliefagtige værk 'Bubbles'. Jeg vil ikke afsløre, hvad der er brugt i udarbejdelsen; men der er under alle omstændigheder noget at gå på opdagelse i. Jeg kan dog fortælle, at værket har en direkte aflægger i coronakrisen.

 

Jeg fremhævede tidligere en enkelt videoinstallation på udstillingen, og dem er der flere af. Således bliver en samlet lydside i bestemte områder i udstillingsområdet udrustet med støj. Midt i den afrikanske larm finder man dog værker, der om ikke andet påkalder sig en vis ro. Et højdepunkt er Barthélémy Toguos skulpturelle installation 'Travel to Kochi', der sammenfatter skulptur i sin oprindelse med det skrevne - eller rettere - trykte ord. Træskulpturerne refererer til store stempler, og er man berejst, vil man vide, at stemplet stadig er en form for dokumentation for, at man har krydset en grænse.

 

Der er noget absolut tiltalende ved Sammy Baloji og kunstnerens fortælling om Den Demokratiske Republik Congos historie med yderligere afsæt i etnologen Hans Himmelhebers arkiv. Videnskaben ledsager endnu en gang samtidskunsten, men i det aktuelle tilfælde er der en elegant samhørighed mellem temaerne.

 

I en alkymistisk proces

Bronwyn Katz bruger madrassen som råprodukt i et sært tillokkende skulpturelt værk, og installationen kan nemt ses i visuel berøring med en museal scenografi, der balancerer forbilledligt i hele udstillingsforløbet. Dette forhold understreges på glimrende vis af Tracy Naa Koshie Thompsons skulptur 'Cascading Royal Cookies', der, som flere andre kunstværker på udstillingen har transformationen som materiel ballast. Her er det ghanesiske og danske kiks og småkager, der i en næsten alkymistisk proces omdannes til kunstværkets ydre skal.

 

Det er umuligt at genfortælle et udstillingskoncept, der rummer kunstværker i så mange versioner, som der her er tale om. Individuelt fungerer flere værker helt eminent, hvorimod der samtidigt vises organismer, der generelt besegler samtidskunstscenens indadvendte konstruktioner, men den beretning med ledsagende diskussion er selvfølgelig også essentiel.   

 

THIS IS NOT AFRICA - UNLEARN WHAT YOU HAVE LEARNED

AROS AARHUS KUNSTMUSEUM

Aros Allé 2, Aarhus C.

Til den 24. oktober 2021

 

Se billeder fra udstillingen HER>