Selv i småtingsafdelingen har Cronhammar format

 

På kunstmuseet Heart i Herning oplever man lige nu i Ingvar Cronhammars univers den rummelige grænse mellem design og skulptur

 

******

Arkitektur, design eller formgivning har ofte op gennem historien spillet en oppositionel rolle i forhold til den rendyrkede billedkunst, som man formoder udelukkende forholder sig visuelt til omgivelserne helt frigjort fra praktiske hensyn. Hvis man ser historisk på dette skel fra udtryk til funktion, er grænsen mellem design og billedkunst for længst opløst, og på kunstmuseet Heart i Birk ved Herning kan man for tiden få bekræftet påstanden gennem udstillingen 'Ingvar Cronhammar - Design'.

 

Nuancens rolle

På et tidspunkt udtalte kunstneren i forbindelse med et foredrag om sit arbejde, at han "ikke er i stand til at banke en pind i en lort uden at ødelægge begge dele". Man kan således roligt sige, at han har brug for assistenter med visse håndværksmæssige anlæg, når værkerne skal udvikles og udføres. Tager man en hurtig iagttagelse på skulpturen 'Elia', når man ankommer til stationen ved Birk Centerpark, bliver man med 100 procents sikkerhed bekræftet i, at Ingvar Cronhammars værker ikke lader sig udføre af en enkelt person - med eller uden pind.

 

Er man bekendt med Ingvar Cronhammars skulpturelle afsæt, synes det muligvis mærkværdigt, at kunstneren, som fungerer som mørkets og det store maskineris eksponent, også har skjortedesign og udvikling af spisebestik på samvittigheden. Hvis man imidlertid betragter en omfattende del af Cronhammars livsværk, bør intet på den anden side overraske. I selv det mest monumentale kunstværk spiller nuancerne en rolle. Man er her tvunget til at være præcis - i modsat fald ryger det hele kompositorisk på gulvet, og skulpturens styrke bliver blot til en halvslap påstand.

 

Størrelse og format

Med reference til denne anmeldelses overskrift suspenderes alle størrelsesforhold i Ingvar Cronhammars verden. Småtingsafdelingen er i sig selv rimeligt omfattende. Man kan således nemt forestille sig for eksempel modellen til et musikhus i København i forholdet én til én.

 

Den spøjst uhyggelige installation 'Blodrummet', som besidder en vis lighed med en gammeldags skinnebus, man dog nødig vil være passager i, er stor og monstrøs, men dog begrænset i omfang i forhold til de installationer og skulpturer, man ser udført adskillige steder i det offentlige rum. Disse optræder som gengivelser på væggene i udstillingsrummene på Heart. Så ved man som beskuer, hvad man er oppe imod i berøring med emnet dimension.

 

Kampfly som bestik

Det synes relevant at tale om en todelt udstilling. Fra de grønne rum til det mørkerøde skal man igennem en mørk lokalitet, hvor levende billeder antydningsvist viser, hvilken udstilling Cronhammar skabte for et par år siden i Cisternerne under Søndermarken i København. Her optrådte helt poetisk og for fuld skrue et antal vandsøjler ledsaget af musik af én af kunstnerens samarbejdspartnere, Martin Hall. Gengivelsen på Heart yder ikke installationen retfærdighed. Af samme årsag kan dette sceniske greb synes overflødigt, og mon ikke de fleste har oplevet originalen, da den kørte?

 

I det mørkerøde rum optræder den tidligere nævnte installation 'Blodrummet' i grønt og med komplementær styrke. Rødt i rødt oplever man med en skulptur, der fremstiller en rød landsby med kirke og det hele, men truet af et par gigantiske hjulformede enheder. Hvad det betyder, ved hverken jeg eller kunstneren. Der er tilsyneladende ingen forklaring, blot titlen 'We saw that didn't we?'.  

 

Tilbage i den lysegrønne verden kunne man lade sig overraske over, at Ingvar Cronhammar har foretaget skjortedesign, hvorimod det må siges at være helt oplagt, at han tilbage i 2007 skabte bestikserien med det ganske vægtige navn 'Stealth'. Kunstnerens fascination af definitionen på et kampfly, der er umuligt at opfange på radar, falder fint i tråd med tanken om, at man sidder og kæmper med en mør Hereford-bøf med Cronhammars bestik, alt imens en fiktiv skægget djævel sidder på skulderen af én og griner smørret. Og kunstneren fortsætter sit spil med store og halvstore projekter her tæt på de 70 år. Selv de mindre har format!

 

 

'INGVAR CRONHAMMAR - DESIGN'

HEART HERNING MUSEUM OF CONTEMPORARY ART

Birk Centerpark 8, Herning

Til den 18. februar 2018

 

BLÅ BOG:

Ingvar Cronhammar

født i 1947 i den skånske by Hässleholm, men fra 1965 bosat i Danmark.

Uddannet ved Aarhus Kunstakademi i 1971.

Har udstillet i utallige sammenhænge og er ansvarlig for adskillige offentlige udsmykninger.

"Elia", som er placeret i Birk Centerpark i Herning, betragtes som kunstnerens hovedværk.

Har modtaget flere udmærkelser, heriblandt Eckersberg Medaillen, 1993, Thorvalsen Medaillen, 2003 samt Statens Kunstfonds livsvarige hædersydelse i 1995 og Ridderkorset af Dannebrogsordenen i 2007.

Ingvar Cronhammer fylder 70 år den 17. december 2017.

 

Se billeder fra udstillingen HER>