Sans, for pokker! Scenen er sat...

 

Billedkunstneren Cecilia Westerberg har udviklet et storartet sansekoncept, der nu som et del af et kapitel i en længere turné udstilles på Skovgaard Museet i Viborg.

 

******

Når jeg læser eller hører ordet "alkymi", befinder jeg mig ret omgående i tanken på et laboratorium, hvor mystiske personer ved hjælp af kemiske processer forsøger at fremstille guld. Man kan derfor næsten kalde det indlysende, at det var Viborgs borgmester, Ulrik Wilbek, der ved ferniseringen åbnede sanseudstillingen 'Alkymistens laboratorium' på Skovgaard Museet. Wilbek burde om nogen vide, hvordan man - omend ikke fremstiller, men dog anskaffer sig det ædle metal i sin berømmede egenskab af tidligere landstræner i håndbold for både kvinder og mænd.

 

Wilbek erkendte dog, at han var nødsaget til at finde forklaringer på alkymibegrebet, inden han afholdte sin åbningstale, og der er da også mange videnskabelige grundidéer forbundet med Cecilia Westerbergs fire temarum i udstillingen.

 

Fire miljøer til fordybelse

Der er dog ikke tale om raketvidenskab, da udstillingskonceptet i nogen grad henvender sig til børn, der i selskab med forældre eller andre, som kalder sig voksne. I en forbilledlig konvergens med en overordnet smuk æstetisk konstruktion giver projektet vitalt næring til fordybelse i de fire miljøer.

 

Centralt finder man et farvelaboratorium, og her bliver teorier inden for den elementære farvelære eksponeret kreativt og flot. En væg med et større antal eksempler på farvepigmenter samt en grundlæggende forklaring på, hvordan man i historien har været i stand til - på bedste alkymistiske vis - at udvinde brugbare pigmenter, indrammer en mindre arbejdsstation, hvor gæsten kan afprøve farvernes indbyrdes karakterer uden at gå for meget i dybden med Goethe og Johannes Ittens teorier. Sidstnævnte er nu historisk aktuel i kraft af designinstitutionen Bauhaus' posthume 100-års jubilæum i 2019.

 

Et ganske gennemført miljø finder man i et af museets sidegallerier, hvor Westerberg har indrettet et såkaldt "wunderkammer". Jeg fik en øjeblikkelig association til den amerikanske samtidskunstner Mark Dions tilsvarende scenerier, men undrekammeret har altid været en del af det visuelle rum, og fordelen er, at man kan deklinere og placere effekter i et sådant miljø i én uendelighed.

 

Interaktive mekanismer

Et vigtigt element i 'Alkymistens laboratorium' er de adskillige interaktive mekanismer, der præger konceptet. Jeg har tidligere nævnt dette i forbindelse med farvelaboratoriet, som fordrer en vis indsats. Således også i det spændende rum, som rummer et herbarium, og det er ikke kun årstidens føre, der bringer mig på glatis her, men ganske enkelt min uvidenhed omkring fænomenet.

 

Det er dog ganske ukompliceret. Vendingen bruges om tørrede, pressede planter, og de disse viste eksempler understøtter helt enkelt et udstillingsafsnit, der ved hjælp af et sindrigt skuffesystem og aflytningsenheder fortæller om, hvordan man ved hjælp af biologien kan afhjælpe sygdomme og menneskelige lidelser. Man bliver ligeledes belært om planters spiselige egenskaber og deres giftighed.

 

I det fjerde og sidste udstillingsafsnit, som er beskrevet som et transformationsrum, kan man give sig i kast med at skabe sin egen verden i et skyggespil, der inkluderer diverse væsner og figurer.

 

Hvis ens børn har det svært med kunstudstillinger på kedelige museer, er der al mulig grund til at hive ungerne med på Skovgaard Museet, hvis man altså kan få poderne til at frigøre sig fra en lokkende smartphone. Hvis ikke, er der også noget for den alment nyfigne museumsgæst at fordybe sig i, og det vil der være efterfølgende, når udstillingen vises på Vejle Kunstmuseum til efteråret og på J.F. Willumsens Museum i Frederikssund i foråret 2020.

 

ALKYMISTENS LABORATORIUM

SKOVGAARD MUSEET

Domkirkestræde 2-4, Viborg

Til den 28. april 2019

 

CECILIA WESTERBERG

Født 1967

Uddannet på Chelsea College for Art & Design i London, 1996-99

Har deltaget i utallige udstillinger i Danmark og i udlandet

Bor og arbejder i København

 

Se billeder fra udstillingen HER>