Fremtidens natur sættes på formel i udstilling på HEART i Herning

 

Samtidskunsten rummer for tiden bunker af indignation på naturens vegne og eftertiden tegner dyster, hvilket nu får en ekstra grad af dimension i Rune Bosses udstilling i Herning.

 

******

I 10 år har man på kunstmuseet HEART ved Herning sat fremtiden på programmet gennem udstillingskonceptet Future. Dette har ikke entydigt udgjort kunstnernes bud på diverse fremtidsscenarier, men i lige så høj grad været iværksat af en forventning om, at de udstillede kunstnere kunne blive nogle af eftertidens væsentlige udøvere på kunstscenerne. Sådan kan det i hvert fald tolkes.

 

Aktuelt drejer Hearts udstilling sig om et konceptuelt projekt med titlen 'Træfald', og her bringes Rune Bosse i spil som en kunstner, der har et klart behov for at bringe naturens iboende skrøbelighed ind i museumsrummet. I en konkret beskrivelse af Bosses komplekse verden, vil man som iagttager blive ganske betaget af udstillingens visuelle metode, som dog ikke fungerer som en tilstand, hvori kunstneren har efterstræbt rene gimmicks eller en jagt på wow-effekter.

 

Kunstneren er ikke Gud

Det vil være nemt blot og udelukkende at beskrive Rune Bosse som et indigneret individ med en dagsorden, der står som et vidnesbyrd på verdens forfald. Imidlertid vil man opleve flere lag i denne potentielle forbitrelse, der gang på gang i kunstmiljøet vil bekræfte klodens fremtidige undergang foranlediget af overforbrug blandt mennesker, og i øvrigt ikke rigtig som oftest rummer nogen videre konklusion på, hvordan man i en industrialiseret og civiliseret verden kan undgå den endegyldige katastrofe.

 

Kunstneren er ikke Gud, og hans udsagn ryger da heller ikke til himmels som et endegyldigt svar på de førnævnte fataliteter. Åndeligt set sætter han via sit værk hele eksistensen i spil, og man kan altid insinuere, at det sker ud fra en isoleret vision; men det individuelle og den subjektive angrebsvinkel udgør vel i virkeligheden kunstnerens retmæssige princip med mindre man ser udarbejdelsen af kunstværker som videnskabsbaserede anliggender.

 

Det sidstnævnte forhold bliver tydeligt antydet i en installation, der kunne ses som en allegori over biologens laboratorium, men allerede tidligere i udstillingsforløbet har man som beskuer været vidne til et scenarie, jeg oplever som træer placeret i respiratorer, hvilket er et ganske dramatisk, scenisk greb. Disse træer vokser ikke ind i himlen, og det gør naturelementet heller ikke, når en stor og værdig plante må lade livet for savens skarpe klinge, hvorved væksten falder til jorden med et hult og dybt drøn.

 

Det levende dør og skaber nyt liv

Til en indledning er man faktisk på udstillingen blevet præsenteret for organismer i en form for readymades, der fungerer som en introduktion til de nævnte installationer. I tredje del af et firdelt koncept opleves skoven på en måde, som bringer digitale billeder ind i en skarp, analog verden. Jeg føler mig med ét meget lykkelig over, at jeg besidder et privilegium, som gør mig i stand til at se og mærke rummet på egen hånd. Ikke mange minutter senere er miljøet overbefolket som skovene i Midtjyllands outdoor-hovedstad blot 30 km. øst for museet i Birk ved Herning.

 

Mens jeg spadserer rundt blandt kviste, grene og tonstunge kævler, får jeg en uundgåelig association til en mystisk troldeskov, hvor alt levende dør og dermed skaber nyt liv. Måske er disse paralleller fuldstændigt ude af tråd med Rune Bosses formål? Han har muligvis ikke andre hensigter end guldaldermalerne Eckersberg, Skovgaard, Lundbye og Købke i sine bestræbelser på at få os til at åbne øjnene for, hvad der er på færde derude i den mørke skov, men som fremtidsscenarie bliver tingene glimrende sat på formel - også i nutiden, som får en ekstra grad af dimension i udstillingsrummene på HEART.

 

RUNE BOSSE - TRÆFALD

HEART HERNING MUSEUM OF CONTEMPORARY ART

Bitten og Aage Damgaards Plads 2, Herning

Til den 26. februar 2023

 

BLÅ BOG:

Rune Bosse, født 1987

Uddannet ved Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2016 kombineret med studier ved Olafur Eliassons eksperimentelle kunstskole, Institut für Raumexperimente i Berlin.

Har blandt andet deltaget i udstillingerne Festival of Future Nows på Hamburger Bahnhof, Berlin i 2014, EXTRACT på udstillingsstedet Gl. Strand, København i 2017, Aros Triennalen The Garden i 2017 samt udstillingen Jordforbindelser på Fuglsang Kunstmuseum i 2018.

Bor og arbejder ved Præstø i Sydsjælland.

 

Se billeder fra udstillingen HER>