Rockens afterparty på museum

 

Med en ny udstilling i Horsens tager billedkunstneren Rose Eken, der tidligere har fremstillet sin egen version af popkunsten, nye skridt i skildringen af rockkulturen

 

******

Når man har tilbragt adskillige af sin ungdoms timer i et øvelokale, og ellers til diverse koncerter med større eller mindre navne inden for den efterhånden vidtspændende musikalske genre, rock and roll, er der mange af elementerne i Rose Ekens værker, man sagtens kan genkende, men én ting er, hvor forventningerne ligger hos den ambitiøse musiker, en anden er, hvad anstrengelserne fører til, og på hvilke scener ambitionerne bliver forløst.

 

Kultur og skrammel

Det er netop koncertsituationen, Rose Eken beskæftiger sig med i forbindelse med udstillingen 'Afterbeat' på Horsens Kunstmuseum, hvor et af udstillingsrummene nu - så at sige - flyder med efterladte affaldsprodukter, som man kan opleve det, når en rockkoncert er slut. Cigaretskod og tomme ølkrus er blot et par af de tusinder af genstande, der skal fjernes, når et sådant arrangement fysisk skal absolveres.

 

Rose Eken arbejder ikke med effekterne som readymades. Hun producerer - næsten - direkte imitationer af objekterne i keramik, hvilket i forhold til den aktuelle installation har været noget af en præstation.

 

Man kan vel glimrende spørge sig selv og kunstneren om, hvilke tanker der ligger til grund for at afbilde det nævnte scenarie. Ikke desto mindre bør svaret være begribeligt. Eken gør, hvad kunstnere har gjort i århundreder, nemlig at beskrive kulturer og samfundsproblematikker, der aktuelt har udviklet eksempelvis musikfestivaler til begivenheder, der efterlader så meget skidt og skrammel, at man kunne iagttage hendes udstilling som en kritik af et forbrugshysteri, som næsten nærmer sig det groteske.

 

I sammenligning med, hvad man har set gengivet af efterladenskaber fra større arrangementer, ligner Ekens sceneri faktisk blot en vel overstået gadefest i nabolaget. Ikke desto mindre er det svært ikke at se installationen i et kulturdokumentarisk perspektiv.

 

Broderede trommeskind

Første gang, jeg stiftede bekendtskab med Rose Ekens værker, var, da hun for nogle år tilbage blandt andet udstillede små modeller af trommesæt, som er blevet behandlet af nogle af rockmusikkens fremmeste janitsharer. Jeg tror - uden at vide det - at Rose besidder en vis fascination for trommer.

 

På den aktuelle udstilling har hun meget minutiøst ved hjælp af broderi genskabt nogle af de brugte trommeskind, som forskellige trommeslagere har slået på. Hvert slag på en tromme efterlader et spor, og ofte kan man se på et trommeskind, hvorledes musikeren lægger sine slag. De adskillige værker, der er blevet resultatet af dette arbejde, rummer fine grafiske udtryk og det er morsomt at studere listen over, hvilke trommeslagere, der har bearbejdet de mange skind, og efterfølgende blot få konstateret, at en tilsyneladende hårdtslående fyr som Metallicas Lars Ulrich efterlader tilsvarende spor på skindet som hans instrumentkollegaer.

 

Rockens dresscode

Udstillingen er delt i tre afsnit. Til en indledning bliver man præsenteret for, hvad et rockpublikum iklæder sig som en del af en subkulturel identitet. Et godt brugt trick er den klassiske denimjakke, hvor ærmerne er flået af, og jakken efterfølgende er brugt som identitetsbærende klædestykke, hvorpå favoritbands optræder massivt og i størrelser, der matcher den hierarkiske rolle i bærerens bevidsthed.

 

Her oplever man en vis betagethed hos kunstneren, når det drejer sig om at fortolke rockfolkets dresscode. Det gælder ikke om at fremstille noget klassisk smukt, men derimod om at begå en ny autenticitet på et grundlag af, at rockmusikken som kultur ikke sådan lige lader sig affærdige. Med andre ord: Rock and roll er kommet for at blive, og det samme er afterpartyet og festivalernes affaldsdynger.

 

ROSE EKEN - 'AFTERBEAT'

HORSENS KUNSTMUSEUM

Carolinelundsvej 2, Horsens

Til den 13. januar 2019

 

BLÅ BOG:

Rose Eken

Født 1976 i København

Uddannet ved Edinburgh College of Art, Scotland 1997-2001 og Royal College of Art, London, UK 2001-2003

Har udstillet utallige steder i ind- og udland

Er blandt andet repræsenteret på Aros Aarhus Kunstmuseum, Horsens Kunstmuseum og Vejen Kunstmuseum samt flere betydelige kunstsamlinger i Danmark og i udlandet

Bor og arbejder i København

 

Se billeder fra udstillingen HER>