Rene linjer og fornøjelige sætninger

 

Maria Wandel viser i et konsekvent forløb på Horsens Kunstmuseum, hvordan ord i samspil med den løse streg kan bruges som kunstnerisk udtryk

 

******

Umiddelbart bliver man, når men betræder udstillingsrummet på Horsens Kunstmuseum, hvor Maria Wandel har iscenesat udstillingen 'Hemmeligheder alle vegne', mødt af en del indrammede værker åbenbarende ord og sætninger som tilføjelse til store skitseagtige tegninger, der primært optræder ganske effektivt ramme ved ramme i en dristig salonophængning.

 

Intet er tilfældigt

Øjeblikkeligt fungerer værkerne ikke specielt forføriske på en konservativ kunstanmelder, men hvad der i et forbigående moment kan virke som en serie improvisatoriske, visuelle påstande, sætter ikke desto mindre gang i en vis tankevirksomhed hos Deres udsendte, og disse spekulationer giver næring til en grundigere iagttagelse af det udstillede.

 

Tegninger fungerer i kraft af stærke og rene konturlinjer, og Maria Wandel arbejdsmetode demonstreres ganske udmærket, da hun under mit besøg på Horsens Kunstmuseum er i gang med at udsmykke nogle af museets vægge med malede tegninger, der motivisk kredser om palmer som tema. Over og imellem disse placeres yderligere et antal indrammede tegninger, som her optræder i tilsyneladende tilfældige forløb.

 

Naturligvis er intet rent tilfældigt i en sådan iscenesættelse. Alt tænkes og placeres med henblik på en dynamisk og vedkommende opsætning.

 

Morsomme udsagn

Det kan virke som et ironisk statement, at kalde en kunstudstilling, der beskriver og viser alt ret klart, 'Hemmeligheder alle vegne'. Ironien kan synes så massiv, at den er til at skære i, men her bør man anskue tingene en anelse mere nuanceret. Langsomt forvandles ironi som begreb til humor, og i denne transformering åbner udsagnene sig i helt andre og langt mere morsomme perspektiver.

 

Det vil tillige være nærliggende at se værkerne ud fra en kønspolitisk vinkel, hvilket blandt andet underbygges gennem sjove udsagn vedrørende mandens rolle i parforhold og i samfundet. "Hvorfor er nogle mænd for meget og andre for lidt" optræder som én af mange tekster i værkerne, og spørgsmålet lagrer sig omgående i den mandlige anmelders underbevidsthed som en tanke, der bekræfter den knivskarpe balance mellem den slappe fyr og den alt for dominerende alfahan, som buser frem med 100 kilometer i timen.

 

Mens man leder efter flere ytringer, der sætter kønsroller i scene, får man ret omgående sine analyser dementeret, da der helt fundamentalt er langt flere problematikker på spil hos Wandel. Alt bliver med ét langt mere håndgribeligt i kraft af replikken. En tilsyneladende hurtigt nedkradset mobiltelefon buzzer som signal om, at en besked er løbet ind: "Maria, du skylder mig 3000 kr... hvornår tror du at du har dem?" Omgående synes alt lavpraktisk. I forhold til en gældspost, som kan virke uoverskuelig, hvis man vel at mærke ingen penge har, må alle øvrige dagsordener vige for en kort bemærkning.

 

Udstillingen underbygges ganske smukt gennem et fremragende bogværk med tekster af Per Aage Brandt, Christel Wiinblad og Christina Hesselholdt, hvilket giver ekstra perspektiv til en ellers glimrende kunstudstilling, der som nævnt blandt andet kommenterer på manderollen, uden man som mand overhovedet behøver at føle sig ramt på andet end den humoristiske nerve.

 

'HEMMELIGHEDER ALLE VEGNE' AF MARIA WANDEL

HORSENS KUNSTMUSEUM

Carolinelundsvej 2, Horsens

Til den 27. maj 2018

 

BLÅ BOG:

MARIA WANDEL

Født 1977

Uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi 1997-2005

Har deltaget i talrige gruppe- og separatudstillinger primært i Danmark

Hun bor og arbejder i København

 

Se billeder fra udstillingen HER>