På glassets massive fundament

 

John Moran er på flere måder en usædvanlig og refererende glaskunstner, hvilket man nu kan opleve på hans første udstilling i Danmark på Glasmuseet i Ebeltoft.

 

******

Når talen falder på kunstværker udført i det skrøbelige materiale glas, får de fleste associationer mod smuk og transparent kunsthåndværk og i langt mindre grad mod samfundskommenterende værker indeholdende stærkt politiske og religiøse undertoner. Det sidste er imidlertid, hvad amerikanske John Moran arbejder med - i glas vel at mærke, og disse virkemidler kan nu ses på Glasmuseet i Ebeltoft.

 

Fascination af glasset

Der er intet ulogisk i, at netop Glasmuseet udstiller Moran nu for første gang i Danmark. Museet

har, som navnet markerer, netop kunstværker forarbejdet i glas som objektivt udgangspunkt. Man kan efterfølgende sætte spørgsmålstegn ved, om en kunstner som John Moran har så megen kunstnerisk intensitet, at hans værker ville være mulige som genstande på et traditionelt dansk kunstmuseum.

 

Når det er fristende at stille netop dette spørgsmål, skal det ses ud fra en vurdering af Morans overordnede motiviske valg i langt højere grad, end det skal ses som en konklusion omkring materiale. Med andre ord: man glemmer hurtigt, når man besigtiger værkerne, at de faktisk er udført i glas og modsvarende materialer. Kunstnerens hensigt overskygger med andre ord, at der er tale om glasskulpturer, og når fascinationen over glassets iboende stoflighed har lagt sig, står man tilbage med de gængse spekulationer omkring en kunstudstillings styrke.

 

Religiøse motiver i transformation

I udgangspunktet er udstillingen 'On Solid Water' opbygget i et til lejligheden indrettet miljø, som skaber referencer til et katolsk kirkerum, men allerede ved de indledende iagttagelser oplever man de religiøse temaer forvandlet til absurde og ganske morsomme ledemotiver. Et væsentligt islæt i det overvejende violette miljø udgøres af værket "New Times Roman", hvor titlen ikke blot i en modificeret form skildrer en skrifttype, men samtidig det klassiske motiv, hvor Jomfru Maria optræder med den døde Jesus på skødet. Blot er Madonnaen transformeret om til McDonald-talismanen Ronald, og Kristus til en overvægtig figur, der antagelig har ædt sig selv ihjel.

 

I et andet og lige så direkte afkodeligt tableau ser man den døde Osama bin Laden i naturlig størrelse placeret i en indkøbsvogn. Jacques-Louis Davids maleri 'Marats død' nævnes i Glasmuseets formidlingsmateriale til 'Sale of the Deathman'. Også her bliver man lettere overrumplet af Morans idérigdom i relation til såvel ordspil i titlen som forvandlingen af det klassiske maleri fra 1793.

 

Den døde dreng i strandkanten

Når man yderligere går på opdagelse i John Morans motivverden, ses efterspillet af nutidige dramaer ret klart. Det ikoniske billede af drengen, der ligger død i strandkanten, har optrådt i så mange dagblade, at motivet står som personificeringen af en håbløs flygtningesituation. Man skal nok være en ufølsom forbruger af nyhedsstof, hvis ikke netop dét billede har rørt én.

 

Den samme følelse vil uundgåeligt ramme beskueren, der oplever det følelsesladede værk 'Tragic Kingdom', der fremstiller en dreng, som er reddet ud fra ruinerne af sin skole i Aleppo. Han optræder, som medierne skildrede ham og iført en Mickey Mouse t-shirt - i sig selv bizart i en krigszone, hvor islamiske kræfter er i gang med at overtage magten.

 

Hvis man oplever John Morans verden - i hvilken føromtalte Mickey Mouse optræder flere steder, blandt andet i kraft af titler indeholdende ordspillet "Mickey Mori" - så massivt symbolistisk, at man kan skære lunser af den, er man ikke gået helt galt i byen. Moran er imidlertid en så dygtig håndværker udi glas og materialer med en tilsvarende tekstur, at udstillingen oppebærer fire stjerner, ikke mindst begrundet i en lettere sarkastisk underholdningsværdi.  

 

JOHN MORAN - 'ON SOLID WATER'

GLASMUSEET EBELTOFT

Strandvejen 8, Ebeltoft

Til den 29. september 2019

 

BLÅ BOG

John Moran, født 1979.

Uddannet ved Tyler School of Art, Temple University, Philadelphia, USA og Illinois State University, USA.

De senere år har John Morans værker været vist på mange anerkendte gallerier og museer i USA og Europa.

Siden 2013 har han boet og arbejdet i Gent i Belgien, hvor han var med til at grundlægge Gent Glass.

 

Se billeder fra udstillingen HER>