Optiske illusioner i lange baner

 

ARoS viser man nu en glimrende udstilling i et ellers ujævnt forløb med fokus på ny nordisk samtidskunst

 

******

Synsbedraget eller den optiske illusion er ingenlunde nye begreber i kunsthistorien - og heller ikke på samtidskunstscenen, og netop dette princip udgør et væsentligt element i norske Toril Johannessens udstilling 'Unlearning Optical Illusions' på kunstmuseet ARoS i Aarhus. Udstillingen udgør ottende og næstsidste led i et forløb på museet under det fælles tema 'ARoS Focus/New Nordic', som man med vekslende udbytte har lanceret de seneste år.

 

Stoffets muligheder

Toril Johannessens bidrag til udstillingsrækken er opbygget af et antal stofruller, som i et monumentalt forløb udgør et koloristisk resumeret miljø, hvor det primært opleves som fremhæver stoffets mønstre den perspektiviske dynamik i installationen.

 

Helt begribeligt refererer udstillingen til fortællingen om diverse videnskabelige forsøg, som er foretaget af diverse teoretikere og videnskabsfolk i 1900-tallet med afsæt i det menneskelige øjes funktioner, hvor synet narres og illusioner går i interaktion med virkeligheden.

 

Udstillingen er enkelt opbygget og ganske smukt iscenesat, og det er oplagt, at Toril Johannessen er totalt på hjemmebane i forhold til stoffets potentialer i en konceptuel forstand. Farve og metode - forankret i vestafrikanske batikteknikker - kunne koloristisk ganske nemt fremstå i en udbredt skinger tone; men sådan oplever man det langt fra, når man lige fra begyndelsen betræder udstillingsrummet. Udstillingens enkelthed og dens reducerede fortællende taktilitet udgør samtidigt en styrke i kraft af, at man som beskuer kan iagttage den ud fra specifikke og enkle forudsætninger.

 

Det optiske bedrags magi

Det er ikke en overdrivelse, hvis man antyder, at 'Unlearning Optical Illusions' er opbygget af stof i ekstremt lange baner. I det hele taget er der tale om en udstilling, hvor et minimalistisk og soleklart udtryk fungerer i en knivskarp balance med videnskabelige konklusioner vedrørende det optiske bedrag, som - foruden den æstetiske vinkel - udgør udstillingens primære formål.

 

Den sidstnævnte perspektivering demonstreres gennem et antal værker på væggene, som kan udfordres af publikum ved hjælp af stiplede linjer på gulvet. Her kan man, hvis man følger en præcis anvisning, lade sig forføre af synsbedragets magi.

 

Alt i alt viser Toril Johannesen med den aktuelle udstilling på Aros, at der er grøde i den nordiske samtidskunst på trods af, at ikke alle de syv foregående udstillinger i forbindelse med 'ARoS Focus/New Nordic' har været lige overbevisende.

 

 

TORIL JOHANNESSEN - 'UNLEARNING OPTICAL ILLUSIONS'

AROS AARHUS KUNSTMUSEUM

Aros Allé 2, Aarhus C.

Til den 3. september 2017

 

Se billeder fra udstillingen HER>