NYHEDER Siden er opdateret d. 29. juni 2022

 

Forside

Kontakt

CV

Maleri

Grafik

Arbejder på papir

Film

Fotoalbum

Blog

Skitseblokken

 

 

NYT FRA VÆRKSTEDET

 

 

PRESSE

 

2021

i billeder

 

Forår-sommer

2022

 

 

NYE ANMELDELSER:

 

"Tro det eller ej. Den tyske hovedstad er anlagt på en sump"

Jakob Kudsk Steensen forener biologi og billedkunst med udstillingen 'Berl-Berl' på ARoS i Aarhus

"Det umulige glas er det muliges kunst"

Steffen Dam og Lene Bødker i en fin dobbeltudstilling på Glasmuseet i Ebeltoft

"Grafikken optræder inciterende på udstilling i Hjørring"

Cathrine Raben Davidsen viser sin store grafiske produktion på udstilling på Vendsyssel Kunstmuseum

 

 

 

»I Iannones billeder er køn og nøgne kroppe allestedsnærværende. Demonstrativ ublufærdighed vælter ud af arbejdet, men det er et arbejde, som også er mættet af en kærlighed, der virker stor og dyb og åndeligt rodfæstet. Og det er vel i virkeligheden det særlige«

At dagbladet Politiken bringer en anmeldelse af en aktuel udstilling, er der sådan set ikke noget nyt i, og at jeg bringer et citat fra anmeldelsen, der aktuelt handler om en udstilling på Louisiana med værker af den amerikanske kunstner Dorothy Iannone, er heller ikke usædvanligt. Når jeg ikke desto mindre fremhæver netop denne anmeldelse af en udstilling, som jeg ikke selv har oplevet, er det fordi, den er forfattet af Nanna Friis, som dermed indskriver sig i korpset af kunstanmeldere på Politiken. Hun er ifølge dagbladets oplysninger født i 1990 og uddannet cand.mag. i kunsthistorie fra Københavns Universitet og ansat i kunsthallen Overgaden i København. Jeg glæder mig til fremover at læse Nanna Friis' anmeldelser i dagbladet. Udstillingen med Iannones værker på papir på Louisiana kan ses frem til d. 11. september.

Dorothy Iannone: 'En kogebog' (omslag), 1969 (foto: Hans Georg Gaul/Louisiana Museum of Modern Art)

 

»Udstillingen hedder slet og ret: Grafik. Og ordet grafik kommer af græsk for at skrive, eller sætte sit tegn. med denne store udstilling i Hjørring sætter Cathrine Raben Davidsen sit helt eget store mærke og tegn og viser en kunstner, der med sikker hånd, kan folde en hel verden ud ved at sætte en streg«

Det er langt fra en naturlov, at alle kunstanmeldere skal være enige i vurderingerne af de mange kunstudstillinger, der finder sted i Danmark. Ikke desto mindre er det faktisk lykkedes Nordjyskes anmelder Troels Laursen at ramme nøjagtigt samme antal stjerner som undertegnede i forbindelse med Cathrine Raben Davidsens udstilling med grafiske arbejder på Vendsyssel Kunstmuseum i Hjørring. Antallet af stjerner, som vi er enige om er fem ud af seks mulige, og citatet herover stammer naturligvis fra Laursens anmeldelse.

 

Udstillingen med Cathrine Raben Davidsens grafiske arbejder afrundes med denne gigantiske salonophængning (foto: Niels Fabæk)