NYHEDER Siden er opdateret d. 22. september 2018

 

Forside

Kontakt

CV

Maleri

Grafik

Arbejder på papir

Film

Fotoalbum

Blog

Skitseblokken

 

 

NYT FRA VÆRKSTEDET

 

 

 

 

Berlins bystyre blokerer murprojekt

For nyligt kunne jeg her på siden berette om et projekt, der skulle genopføres et stykke af Berlinmuren i et område omkring boulevarden Under den Linden i den tyske hovedstad i forbindelse med en kunstfilmfestival i oktober og november. Her skulle der ifølge planen konstrueres en "by i byen", hvortil krævedes visum for at passere. Nu har bystyret i Berlin imidlertid blokeret for projektet og det er der primært to årsager til. Man har alt for sent indhentet byggetilladelser til det 50 millioner kroners projekt, og samtidigt mener man fra officielt hold, at projektet kan virke nedladende over for de østberlinere, der levede i Berlinmurens skygge og dermed blev afskåret fra den øvrige del af byen, og dermed venner og familie. Distriktskommissær Sabine Weissler udtaler ifølge kunstportalen Artdaily.com, at man ikke har haft tilstrækkelig tid til at få synspunkter fra beboere i området, som ville blive berørt af projektet og hun tilføjer: "Det har ikke været muligt for organisationen at garantere, at arrangementet kunne udføres sikkert". Projektet var planlagt til at løbe fra d. 12. oktober til d. 9. november, hvor en ritualistisk nedrivning af den midlertidige mur skulle finde sted.

Et stykke af den oprindelige Berlinmur - her ved Bernauer Strasse.

 

Anmeldelse af Niels Skovgaard-bog

I anledning af den store dobbeltudstilling med maleren, keramikeren og skulptøren, Niels Skovgaard, på Skovgaard Museet i Viborg og på Vejen Kunstmuseum, er der blevet udgivet et bogværk om og med kunstneren, der var en del af det store Skovgaard-dynasti i sin tid. Niels Skovgaard blev født i 1858 og døde i 1938. I anledning af udstillingerne fik jeg den omfattende biografi om Skovgaard, og den fandt jeg så interessant, at jeg skrev en boganmeldelse til Janus Magasinet, som netop er udkommet med blandt andet denne anmeldelse. Udstillingerne med fokus på "den ukendte Skovgaard" kan stadig ses i Viborg og Vejen, og der er god tid til at få dem set, da de varer til d. 6. januar 2019. I Viborg handler det primært om kunstnerens malerier og i Vejen om keramikken og skulpturerne.

                                                     

Bogen om Niels Skovgaard er på 368 rigt illustrerede sider... læs min anmeldelse af biografien HER>

 

"På den ene side var Agnes Slott-Møller en del af det moderne fremskridt. På den anden side så hun med melankoli tilbage på tiden før. Det gjorde hende til en sammensat skikkelse og kunstner. Hun havde en central placering i den danske symbolisme, og hendes søgen efter at finde en stærk dansk identitet i en urolig samtid minder om nutidens søgen efter nationale symboler. Derfor er udstillingen vigtig netop nu"

Ordene er fremsat af direktøren for kunstmuseet ARoS, Erlend Høyersten, og det drejer sig om udstillingen 'Helte og heltinder' med værker af den danske symbolist Agnes Slott-Møller, der åbner på museet sidst i september. Høyersten har en pointe i, at dansk nationalidentitet har fået en helt ny betydning, da danskhed er blevet synonym med racisme, kulturforskrækkelse, afvikling af public service-organer samt styrkelse af sentimental småborgerlighed. Det bør dog nævnes, at Agnes Slott-Møller ikke er en repræsentant for symbolistisk kunst i dag. Hun levede i tidsrummet 1862-1937. Udstillingen, som jeg deltager i pressemødet på, kan ses på ARoS fra d. 28. september og frem til d. 6. januar 2019 i museets Niveau 5.

 

Agnes Slott-Møller: Dansk komedie Recensenten og Dyret. 1916-17, Odense Teater (foto: ARoS/Ole Akhøj)

 

Rock and roll - efter koncerten!

Umiddelbart ligner gulvet i en af udstillingssalene på Horsens Kunstmuseum noget, der trænger til en grundig rengøring. Eller faktisk ser det ud som om museets personale netop i dét rum har haft en fest med fadøl i papkrus, cigaretter og shots, men går man en anelse tættere på - dog ikke for tæt - vil man opdage, at de mange genstande, der udgør billedet af en affaldsdynge efter en rockkoncert, er minutiøst lavet i keramik, og det er de af billedkunstneren Rose Eken, der gennem de sidste år har beskæftiget sig med den æstetik, man kan se i forbindelse med rock and roll. Nu er koncerten tilsyneladende forbi, og Eken tager under titlen 'Afterbeat' sporene under behandling. Det gør hun tillige med et ganske interessant indslag, som vel nok er mest vedkommende, hvis man - som jeg - nørder lidt med rockmusik. Hun har genskabt - som broderi - de trommeskind, som diverse trommeslagere har doneret til projektet, og det er der kommet en serie ret morsomme værker ud af, og disse besidder fine grafiske udtryk, og et vidnesbyrd på, hvordan en rocktrommeslager rammer skindet på, hvad jeg formoder, er lilletrommen i trommesættet. 'Afterbeat' kan ses på Horsens Kunstmuseum frem til d. 13. januar 2019, og en anmeldelse følger, når den har været publiceret i en avis om forhåbentlig kort tid.

Rose Eken: 'Aftermath' fra udstillingen 'Afterbeat', 2018. Installationsfoto... se flere billeder fra udstillingen HER>

 

2017 i billeder

 

DRY POINT

Et minut med koldnålsradering

- en video af

Jacob Nielsen

 

SYDBYENS FORVANDLING

...en fotodokumentar

 

BILLEDER FRA

BERLIN 2018

 

NYE ANMELDELSER:

 

"Melankoliens accent kan udtales flerstemmigt"

Kunstnergruppen Island Life med udstillingen 'MOL' på Kunstmuseet i Tønder

"Billeder fra naturens dybfryser"

Udstillingen 'Ultima Thule' med fotos af Henrik Saxgren kan ses på Randers Kunstmuseum

"Per Kirkeby mindes med kraftpræstation"

En mindre kendt side af Per Kirkebys kunst markerer posthumt kunstnerens 80 års fødselsdag på Museum Jorn i Silkeborg

"Livet handler også om døden"

Udstillingen 'Beyond the Body' på KunstCentret Silkeborg Bad sætter fokus på livet og døden