NYHEDER Siden er opdateret d. 20. juni 2024

 

Forside

Kontakt

CV

Maleri

Grafik

Arbejder på papir

Film

Fotoalbum

Blog

Skitseblokken

 

 

NYT FRA VÆRKSTEDET

 

 

PRESSE

 

FOTOS:

Forår-sommer 2024

 

2023 i billeder

 

Vivian Maier på Kunsten i Aalborg

Den amerikanske fotograf Vivian Maier er lidt af en mystisk eksistens i den del af fotografiet, man kalder street photography. Hun levede et tilbagetrukket liv som barnepige hos familier primært i Chicago-området i USA. Hun besad dog tilsyneladende en næsten hemmelig passion for fotografi, hvilket materialiserede sig ved hjælp af hendes Rolleiflex-kamera, som udmærker sig ved en høj kvalitet. Hendes næsten mytiske berømmelse blev derfor posthum, da hun døde i 2009. Kunsten i Aalborg viser imidlertid en udstilling med et udsnit af Vivian Maiers fotografier og historien om hende har jeg udviklet ved hjælp af AI-værktøjet ChatGTP. Den kan læses HER> og udstillingen i Aalborg kan ses frem til d. 22. september 2024.

Vivian Maier har her ”skudt” sig selv med sit Rolleiflex i et butiksvindue i New York i 1954 (pressefoto: Kunsten Museum of Modern Art)

 

Eksistentielle og rituelle dramaer udspiller sig på Museum Jorn

Om det er den liflige Nitsch-hvidvin, som udstillingskurator og museumsinspektør Lucas Haberkorn serverede for mig under mit besøg på Museum Jorn for nylig, eller om det var selve udstillingen med værker af østrigske Hermann Nitsch, der afstedkom, at jeg gik fra museet stærkt opstemt, tror jeg godt, jeg kan skabe en antagelse omkring. Udstillingen viser i et retrospektivt forløb, hvad en del museumsgæster vil beskrive som eksistentielle og rituelle dramaer af den forbilledligt kompromisløse Hermann Nitsch (1938-2022). Der er rum, der refererer til blod, hvis det er sådan, man oplever den røde farve, og der er rum, som viser et antal af Nitschs utallige aktioner på optagelser foretaget, naturligvis, mens de fandt sted. Enkelte vil muligvis føle sig frastødt af disse scener, men de åbenbarer ikke desto mindre, hvad livet i sin rituelle version drejer sig om. De mest ømskindede museumsgæster kunne man forestille sig blive ganske forargede over referencer til bibelske fortællinger, og det kan man såmænd ikke rigtigt sige noget til. Det er op til den enkelte at vurdere, hvor Nitsch går til og over grænsen, og havde Asger Jorn i øvrigt ikke en tese, der funderer sig i denne metafor? Det tror jeg nok, og vi befinder os vel dybest set ikke på Museum Jorn for ingenting? Jeg har forfattet en længere tekst om udstillingen, og den kan læses HER>

 

Kunstsyn.

WordPress.com

HER>