NYHEDER Siden er opdateret d. 12. december 2018

 

Forside

Kontakt

CV

Maleri

Grafik

Arbejder på papir

Film

Fotoalbum

Blog

Skitseblokken

 

 

NYT FRA VÆRKSTEDET

 

 

 

 

"Det ene hjerte, som udstillingen fik tildelt i Politiken, faldt helt i tråd med, at 'Aktion Painting', som var titlen, blev afholdt på niveau 1 - museumsbygningens laveste etage. Men den rigtige årsag var snarere, at der kun her var tilstrækkelig med plads til de enormt høje billedformater, som den amerikanske maler har fyldt med kæmpefigurer"

Under overskriften "En klar taber" har Politikens kunstredaktør Peter Michael Hornung beskrevet den eneste udstilling ud af fem, som jeg har set i 2018. Det handler naturligvis om udstillingen med titlen nævnt i citatet af Julian Schnabel på kunstmuseet ARoS. Jeg havde sådan set lovet mig selv og læserne af denne hjemmeside ikke mere at beskæftige mig med Schnabels opblæste og impotente værker, men måtte - efter at have læst avisen - omgøre min beslutning. Hornung nævner i sin redegørelse fire vellykkede udstillinger, som jeg desværre ikke har set: 'Månen' på Louisiana, Van Gogh på Arken, Odilon Redon på Ny Carlsberg Glyptotek og Danh Vo-udstillingen på Statens Museum for Kunst.

Julian Schnabel: 'Big Girl Painting', 2013, olie på lærred. 414 x 386 cm. (foto: Tom Powel Imaging)

 

Genvej til berømmelse

Nogle gange er det virkeligt op ad bakke, hvis man som billedkunstner skal oparbejde blot en smule berømmelse. Lars Heiberg er ganske vist medlem af kunstnersammenslutningen Corner, men selv et medlemskab af en hæderkronet gruppering er langt fra nok til, at man bliver kendt ud over en snæver kreds. Nu er samme Heiberg imidlertid kommet frem i tabloidpressen på grund af en udstilling, man afholder for tiden i regi af Glostrup Kunstforening, der har ophængt et antal af Heibergs værker i Glostrup Svømmehal, og her er brugerne mildt sagt forargede - og ikke usædvanligt på deres børns vegne, da man mener, at Heibergs værker er pornografiske og stødende hvorved de kommer i konflikt med paragraffen om blufærdighedeskrænkelse. En af svømmehallens brugere har meldt Glostrup Kommune til Politiet, og sagen bliver sågar omtalt i Ekstrabladet, som har indhentet følgende kommentar fra formanden af kunstforeningen på spørgsmålet, om man har tænkt over, at værkerne kan virke stødende: "Ikke stødende! Vi har hængt dem på de røde murstensvægge, hvor cirka halvdelen af dem, der besøger svømmehallen, går forbi. De tre forsider (kunstneriske gengivelser af erotiske magasiner fra 1970'erne. Red.) har vi hængt så ingen går forbi dem. Man skal opsøge dem for at se dem". Nu er der sikkert rigtigt mange, der er nysgerrige og opsøger de pågældende værker, og desværre har kunstforeningen set sig nødsaget til at foretage en alternativ ophængning med henblik på at tilfredsstille den konservative formand for Kultur- og Fritidsudvalget i Glostrup Kommune, Dan Kornbek Christiansen, der desværre har taget kritikken til sig. Det er sølle!!

Et af de aktuelle værker: En kunstnerisk gengivelse af en Ugens Rapport-forside (foto fra kunstnerens hjemmside)

 

Årets bedste kunstudstillinger

Overskriften skal naturligvis modificeres i kraft af, at jeg langt fra har set alle de kunstudstillinger, der har fundet sted i Danmark i 2018. Men et hurtigt blik ned over listen af udstillinger, jeg har anmeldt, bekræfter blot, at kun to udstillinger i det forløbne år har kunnet begavet med seks stjerner ud af seks mulige. Det er selvfølgelig pauvert, men måske samtidigt et tegn på, at der her i Jylland har været en slags tomhed ovenpå den store satsning med kulturhovedstad i 2017. Det er da også uden for Region Midtjylland, den ene udstilling, der kunne oppebære seks stjerner, fandt sted. 'Magtens smykker' på Koldinghus markerede på ganske imponerende vis slottets jubilæum ed en alsidig og overordentlig smuk udstilling med smykker i alle afskygninger og fra diverse epoker - og i tråd med jubilæet - helt tilbage fra, da slottet blev bygget. Den eneste rendyrkede kunstudstilling, der kunne opnå fuldt hus i 2018 var 'Maskiner for lys og skygge' på Museum Jorn i Silkeborg med arkitektonisk forankrede værker samt genskabninger af murstensskulpturer af Per Kirkeby, som desværre døde i 2018. Dermed blev udstillingen en posthum markering af denne del af Kirkebys produktion, og den udmærkede sig ved at rumme adskillige emner fra det meget omfattende Kirkeby-arkiv, som nu befinder sig på Museum Jorn. Jeg vender senere tilbage med flere udmærkede udstillinger, der kunne ses i danske udstillingsinstitutioner i 2018 senere.

Installationsfoto fra udstillingen 'Maskiner for lys og skygge'... se flere billeder fra udstillingen, der netop er lukket ned, HER>

 

"Uanset hvad, er der kommet et overdådigt stykke formgivning til havnen, som man ikke lige bliver færdig med, og for det skal de have prisen for årets mest mystiske hus. Studio Olafur Eliasson stod bag dette rendyrkede gesamtkunstwerk med lysskulpturer og offentligt rum i stueetagen"

På dagbladet Politiken er man begyndt at samle sammen på de forskellige tendenser inden for diverse kunstneriske udtryk, som har præget året 2018, og i kategorien arkitektur har avisens redaktør inden for genren, Karsten R.S. Ifversen belyst forskellige værker fra året, der snart går på hæld. Det eneste eksempel blandt værkerne, som jeg selv har stiftet bekendtskab med, er Fjordenhus i Vejle, der, som det nævnes, har en offentlig tilgængelig stueetage, som rummer en masse fotoegnede detaljer... det sidste kan man se eksempler på HER>

Detalje fra Fjordenhus i Vejle

 

 

2017 i billeder

 

DRY POINT

Et minut med koldnålsradering

- en video af

Jacob Nielsen

 

EFTERÅR-

VINTER

2018-19

 

BILLEDER FRA

BERLIN 2018

 

NYE ANMELDELSER:

 

"Billeder på samtidsmaleriet"

Den unge maler Kristian Touborg udstiller på Galleri Jacob Bjørn i Aarhus

"Transparent tunnel med historie"

Sydkoreanske Do Ho Suh viser installationen 'Korridor' på ARoS i Aarhus

"Visuel hyldest til Høeck"

Digteren Klaus Høeck fejres med udstilling med værker af Morten Stræde og Frederik Stjernfelt i Kunsthal Nord i Aalborg

"Med vægt på væskebalancen"

Naturvidenskaben møder billedkunsten i en besnærende udstilling på Esbjerg Kunstmuseum