NYHEDER Siden er opdateret d. 22. januar 2020

 

Forside

Kontakt

CV

Maleri

Grafik

Arbejder på papir

Film

Fotoalbum

Blog

Skitseblokken

 

 

NYT FRA VÆRKSTEDET

 

 

Hvem pokker er "Allan Gabi"?

Det er ingenlunde usædvanligt at kunstnere arbejder under en eller anden form for alter ego, og derfor kan spørgsmålet, der stilles i overskriften til dette hjemmesideafsnit besvares meget let: Der er tale om kunstnerne Michael Mørk og Claus Egemose, der bruger Allan Gabi som en abstrakt persona, et arbejdsfællesskab og en metode. Hvordan det skal tolkes bliver jeg nødt til at finde ud af, da jeg har besluttet mig for at anmelde Mørk/Egemoses - altså Allan Gabis - udstilling 'Indoors' i Kunsthal Nord i Aalborg. Udstillingen, som ifølge kunsthallens pressemateriale består af "en spektakulær totalinstallationen". Udstillingen og den pågældende installation kan ses i kunsthallen i Aalborg i perioden 25. januar-13. april.

Værk af Michael Mørk/Allan Gabi, som kan ses på udstillingen 'Indoors' (pressefoto: Kunsthal Nord)

 

"Jeg oplever den stramt installerede og godt disponerede udstilling som en sorgfuld svanesangsagtig autokastration af en kunstner, som ser langt ind i døden som for at byde den velkommen. Ikke kunstnerens egen personlige død. Men den hvide mands. Og figuren den hvide mandlige kunstmalers død"

Ups! Hvad der længe har ligget som en understrøm i kunstverdenen, har maleren Michael Kvium nu tilsyneladende taget konsekvensen af - i hvert fald ifølge Politikens kunstanmelder Mathias Kryger, som har besøgt Kvium-udstillingen 'Pale Male Tales' på galleriet Nils Stærk i København, nærmere bestemt på adressen Glentevej 49, 2400 Kbh. Som det nævnes i citatet ser det ganske sort ud, hvis man skulle befinde sig i kategorien "hvid, mandlig kunstmaler", og er man én, som en gang i mellem sværter noget oliefarve op på et lærred, og som i øvrigt passer ind i den fysiske beskrivelse af individet, bør man nok lige tage sin funktion under overvejelse. Heldigvis tolker Kryger og Kvium på hver sin måde frit, og sidstnævnte har - efter hvad jeg kan læse ud af anmeldelsen af en udstilling, jeg ikke har set, ikke rykket sig nævneværdigt på motivsiden i forhold til, hvad man er vant til at se fra kunstnerens hånd. Kryger giver fire stjerner til udstillingen, der kan ses frem til d. 7. marts.

Michael Kvium: 'Pale Male Tales', Nils Stærk, Kbh. installationsfoto (foto: Malle Madsen)

 

"Kunst er som regel blevet forbundet med følelsesmæssige oplevelser, og det er der ikke noget galt med. Emotionel dannelse er en væsentlig del af borgernes portefølje, og her er kunsten uden sammenligning, vil jeg påstå, vores stærkeste kort. MEN kunst er også viden. Viden som kunstnerisk erkendelse og viden som den form for erkendelse, som kunsten skaber og udbreder. Det er her, mellem viden og erkendelse og emotionel dannelse, at kunsten fra politisk hold burde vægtes langt højere og instrumentaliseres i en mere bevidst dannelse af os som borgere"

Det kan umuligt være af anden interesse for en kunstmuseumsdirektør, at der fokuseres ganske massivt på billedkunsten som samfundsbærende element. Ordene herover er fremsat af Holger Reenberg - direktør for kunstmuseet HEART i Herning - i forbindelse med en interview-runde, som kunstportalen Kunsten.nu har foretaget med forskellige aktører i kunstmiljøet i forbindelse med kunstmessen Art Herning, der finder sted i dagene 24.-26. januar.

Holger Reenberg - her placeret uforskammet langt tilbage i baggrunden under en udstillingsåbning på HEART sidste år.

 

PRESSE

 

DRY POINT

Et minut med koldnålsradering

- en video af

Jacob Nielsen

 

2019

i billeder

 

EFTERÅR-VINTER

2019-2020

 

NYE ANMELDELSER:

 

"Dramaet hos Drachmann udfolder sig i Skagen"

En af årets smukkeste kunstudstillinger vises på Skagens Kunstmuseum

"Parafraseudstilling er vanskelig at aflæse"

Fotoparafraser over Kirsten Kjærs malerier på Kvindemuseet i Aarhus

"Eksklusiv bog om Kirkebys tegl"

Boganmeldelse skrevet til Kunstmagasinet Janus i 2019

"På Trapholt afsøges balancepunktet mellem maleri og rum"

Anette Harboe Flensburg med udstillingen 'In Company with No-One'