NYHEDER Siden er opdateret d. 23. oktober 2020

 

Forside

Kontakt

CV

Maleri

Grafik

Arbejder på papir

Film

Fotoalbum

Blog

Skitseblokken

 

 

NYT FRA VÆRKSTEDET

 

 

 

 

Sejr i The White Room.

I de senere år har jeg på afstand fulgt maleren Søren Sejr og hans eksperimenter med at gøre maleriet til et stærkt abstrakt og minimalistisk anliggende. I skrivende stund er jeg i gang med at planlægge en tur til Aarhus, hvor Sejr ganske snart åbner udstillingen 'Traces of a Silent Sailor'. Den finder sted hos Bjørn & Gundorph Gallery, som er en aflægger af Jacob Bjørn Gallery, der gennem nogle år præsenterede publikum for kunstnere, der muligvis var nye på kunstscenen eller mere etablerede kunstnere fra udlandet - primært USA. Filosofien videreføres tilsyneladende i det nye galleri, der er beliggende på adressen Klosterport 4, Aarhus C. Den aktuelle udstilling med værker af Søren Sejr kan opleves frem til d. 21. november. Overskriften til dette indlæg skal ikke ses i forlængelse af rockbandet Creams sang 'White Room' fra 1968, men som en understregning af, at galleriet, som rummer den aktuelle udstilling, fremstår - netop - hvidt. Det er helt rart i en tid, hvor udstillingsarkitekter på f.eks. museerne har en ganske kulørt dagorden, når det drejer sig om at iscenesætte kunstudstillinger.

Søren Sejr: 'Compostion black/Circle bottom', 2020. Akryl og oilstick lærred. 160 x 115 cm. (foto: Bjørn & Gundorph Gallery)

 

"De tos kamp for farvens frigørelse og billedets suveræne frihed over for forlægget gjorde dem til brødre i vitalismens store broderskab. Og begge viste, at naturens kræfter var større end noget menneskes, i hvert fald når de lagde farve og form til tolkningen"

De to kunstnere, som Peter Michael Hornung refererer til i sin anmeldelse i dagbladet Politiken, er J.F. Willumsen og Ernst Ludwig Kirchner, som netop nu og frem til d. 31. januar 2021 kan ses på en dialogudstilling på Willumsens Museum i Frederikssund. I museets pressemeddelelse hedder det blandt andet: "Begge kunstnere iscenesatte naturen og mennesket i naturen i deres malerier, men de var også stærkt selvbevidste, iscenesatte sig selv som kunstnere og forsøgte at kontrollere receptionen af deres værk og deres eftermæle gennem en ublu selvmytologisering". Trods denne akademiske og konstruerede beskrivelse af de to kunstnere, kunne jeg udmærket forestille mig, at der er tale om en seværdig udstilling. Hornung giver fem hjerter.

  

Til venstre: J.F. Willumsen: 'Lola danser', 1921. Willumsens Museum. Til højre: Ernst Ludwig Kirchner: 'Gade med passater i natbelysning', 1926-27. Museum Frieder Burda (pressefotos: Willumsens Museum)

 

 

PRESSE

 

 

FANØ 2020

 

 

2019

i billeder

 

 

Billeder fra Berlin

2020

 

 

NYE ANMELDELSER

 

"En mester udi mytologi, fortvivlelse og melankoli"

Udstilling med værker af tegneren og grafikeren Palle Nielsen vises på Skovgaard Museet i Viborg

"I Horsens er forudsigelighed en by i Rusland"

Billedhuggeren Christian Lemmerz og maleren Norbert Tadeusz i dialogudstilling på Horsens Kunstmuseum

"Udstilling viser sceniske eksempler på en imaginær metropol"

Kunstnerduoen  Freeman & Lowe viser udstillingen 'Colony Sound' på ARoS.