NYHEDER Siden er opdateret d. 7. september 2024 |
|
|
»For selvom tidens
altoverskyggende fokus på repræsentation og ligestilling jo kan have sin berettigelse,
så har det også den utilsigtede konsekvens, at kvindelige kunstnere fastholdes
i en udsigtsløs offerfortælling – i stedet for at blive skrevet ind som individer
i den store, samlede kunsthistorie, hvor de hører til« Kathrine
Maria Amann har muligvis en pointe i relation til de
mange kunstudstillinger, der har fundet sted i de senere år, og som har haft til
hensigt at revitalisere historisk nedprioriterede kvindelige kunstnere. Amann tager aktuelt udgangspunkt i to udstillinger, der finder
sted i samme nabolag, nemlig på Den Hirschsprungske
Samling og Statens Museum for Kunst – begge i København. Hvad jeg læser i artiklen,
er, at skribenten føler en vis modløshed over for udstillinger, der handler om
kvindernes marginaliserede rolle i kunsthistorien, og her mener jeg faktisk, at
det er vigtigt, at det er en kvinde, som har forfattet artiklen, der kan læses
i Kristeligt Dagblad. ’Against
All Odds – Historiske kvinder og nye algoritmer’ på Statens Museum for Kunst:
Oda Krogh: ’En abonnent på Aftenposten’, 1887 (foto: Nasjonalmuseet
Oslo) »I udstillingen
FEEL ME vil man kunne opleve, hvordan kunstnere udtrykker følelser som frygt,
kærlighed, skrøbelighed, forbavselse, raseri og intimitet. Den kollektive
oplevelse af kunst i museets rum har et særligt potentiale for at befordre
samtaler om følelser« På
kunstmuseet Trapholt i Kolding har man i de seneste
år skabt udstillinger, der har beskæftiget sig med menneskets måder at sanse
verden. Fra d. 26. september er følelseslivet således på programmet, og
citatet herover er blot et kort udsnit af den pressemeddelelse, der ledsager
udstillingen ’Feel Me’.
Jeg er ret overbevist om, at det bliver en udstilling, der tager beskueren
ind i det emotionelle maskinrum i et alsidigt projekt. Jeg glæder mig i hvert
fald til at se, opleve og beskrive udstillingen, der kan ses frem til d. 10.
august 2025. |
|