NYHEDER Siden er opdateret d. 19. november 2018

 

Forside

Kontakt

CV

Maleri

Grafik

Arbejder på papir

Film

Fotoalbum

Blog

Skitseblokken

 

 

NYT FRA VÆRKSTEDET

 

 

 

 

"Jeg fik en mail - hedder det ikke dét??? - fra en pige, som står oppe på toppen med sin kæreste... Så frier han sgu til hende deroppe! Det er sådan en sød lille historie!"

Skulptøren, installationskunstneren og designeren Ingvar Cronhammar var gæst i Clement Kjærgaards program på DR2 forleden dag, og det blev til et befriende uprætentiøst interview med den store kunstner, som havde forskellige forklaringer på, hvorfor han dels havde ladet konstruere den gigantiske skulptur 'Elia', som er omdrejningspunktet i fortællingen herover, og dels hvorfor han blev kunstner. Det sidste er måske lidt mere kompliceret end det første, som blot er skabt ud fra en teori, som kunstneren selv forklarer som "jeg har brug for at lave noget til eftertænksomhed, hvor folk kan være i fred og holde deres kæft". Det er da et glimrende udgangspunkt for at lave billedkunst.

'Elia', Birk Centerpark ved Herning (foto: Walter Johannesen)

 

Pris galleri kontra auktion

I den senere tid har man kunnet læse i diverse medier om Viborgs borgmester, Ulrik Wilbek, der har indkøbt et maleri af den litauiske kunstner Vilmantas Marcinkevicius. Maleriet måler 200 x 240 cm. og prisen på værket udgør ifølge dagbladet BT kr. 95.000. Wilbek er blevet kritiseret for at indkøbe et så dyrt kunstværk til borgmesterkontoret hos et lokalt galleri i Viborg, men han har retfærdiggjort købet ved at definere værket som en "investering". Det vil sige, at borgmesteren forventer, at maleriet vil stige ganske betragteligt i pris inden for en årrække, men her har den tidligere landstræner i håndbold tilsyneladende forregnet sig, da det viser sig, at værket ifølge en repræsentant for auktionshuset Lauritz.com kun vil kunne indbringe ca. kr. 12.000, hvis det blev sat til salg på en auktion. Denne formidling har Radio24syv udført, og samme radiokanal har spurgt min gode kollega på Jyllands-Posten, Tom Jørgensen, om pris kontra vurdering, og her fik man det til at fremstå, som havde kunstkritikeren sagt god for investeringen. Det forholder sig blot således, at Jørgensen i virkeligheden havde udtalt til en journalist fra Jyllands-Posten, at priser på auktioner og i gallerier er to usammenlignelige størrelser, og at et kunstværk ofte bliver solgt til langt højere priser i gallerier, end samme værk vil kunne opnå på en auktion. Det aktuelle Vilmantas-maleri repræsenterer således en reel værdi, der er i omegnen af fire gange så lav som dén, borgmesteren i Viborg har betalt. Så galt behøver det imidlertid ikke at være. Jeg har således været inde på auktionshuset Bruun Rasmussens hjemmeside, hvor man kan se, at en serie værker af den sagnomspundne Cobra-sammenslutning kommer under hammeren i auktionshuset til december. Denne auktion rummer således nogle værker af den franske Cobra-maler Pierre Wemaëre, og her kan man opleve en estimering på et Wemaëre-maleri på kr. 50.000, hvilket bringer den samlede pris på maleriet, når diverse gebyrer er betalt, på op omkring 60.000. Galerie Moderne i Silkeborg afholder for tiden en stor udstilling med værker af Wemaëre, og her finder man malerier i samme størrelse - 81 x 100 cm. til kr. 90.000. Her kommer der ingen ekstra salærer oveni, så galleriprisen vil ligge på et godt stykke under en fordobling i forhold til vurderingen på en auktion. Her kan det imidlertid gå begge veje. Måske opnår man ikke et tilfredsstillende hammerslag, og man lader værket gå tilbage til ejeren - eller også stikker prisen af, og rammer et niveau langt over galleriets pris. Jeg tror dog ikke, at Vilmantas-maleriet ville komme i nærheden af de 95.000, hvis det kom til salg på en auktion, men der er trods alt tale om et værk af en vis størrelse, så muligvis tager eksperten ved Lauritz.com fejl? Under alle omstændigheder burde Ulrik Wilbek vel ikke rode sig ud i alle mulige søforklaringer, men blot fastslå, at det nu så berygtede kunstværk indgår i borgmesterkontorets inventar, og dermed er betalt af den konto, der er beregnet for den slags "investeringer".

   

Pierre Wemaëre: 'Appetit de feu', 1970. Olie på lærred, 80 x 100 cm. (foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner)

  

"Hvor motivet af kronprinsen er flirtende lummert på en performativt aristokratisk og afslappet måde, går Eistrup til maleriet, som om det i sig selv er et aristokratisk kunstnerisk medie. Det skal for alt i verden se ud som maleri. Lige så afslappet prinsen er portrætteret i sin sofa, lige så uafslappet er portrættet malet"

Det er ikke så usædvanligt, at det fremkalder reaktioner blandt såvel kunstfaglige folk som blandt den almindelige royalistisk indstillede borger, når en af de kongelige i Danmark bliver portrætteret af en kunstner. Aktuelt har maleren Kasper Eistrup - tidligere sanger og guitarist i bandet Kashmir - foreviget kronprins Frederik, og det har afstedkommet visse reaktioner i medierne. I dagbladet Politiken er avisens kunstanmelder Mathias Kryger slet ikke imponeret over Eistrups portræt af kronprinsen, hvorimod Jyllands-Postens anmelder Tom Jørgensen giver udtryk for et helt andet positivt syn i sin fem-stjernede anmeldelse i avisen. Personligt finder jeg det modigt, at vælge Kasper Eistrup som kunstner. Det ville være let blot at vælge en international ugebladsillustratør med de rigtige, royale farver på paletten og et sikkert blik for kongelig patos. Citatet herover er et uddrag af Mathias Krygers anmeldelse i Politiken, og portrættet af kronprins Frederik kan ses på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot i Hillerød indtil d. 3. marts 2019 som en del af udstillingen 'Fragmentarium', hvorefter det indlemmes i museets portrætsamling.

 

Kasper Eistrup: 'Lanciers', 2018. 150 x 200 cm. (foto: Nicolai Bejder/Frederiksborg Slot)

 

 

2017 i billeder

 

DRY POINT

Et minut med koldnålsradering

- en video af

Jacob Nielsen

 

SYDBYENS FORVANDLING

...en fotodokumentar

 

BILLEDER FRA

BERLIN 2018

 

NYE ANMELDELSER:

 

"Fremtiden tegner dyster og idyllisk"

To yngre samtidskunstnere sætter perspektiv på fremtiden på udstillingen 'letmein' i HEART i Herning

"Karikaturen som satirisk autoritet"

Vejle Kunstmuseum viser et bredt sortiment af danske og internationale satiretegninger

"Billeder på samtidsmaleriet"

Den unge maler Kristian Touborg udstiller på Galleri Jacob Bjørn i Aarhus

"Transparent tunnel med historie"

Sydkoreanske Do Ho Suh viser installationen 'Korridor' på ARoS i Aarhus