NYHEDER Siden er opdateret d. 12. maj 2025 |
|
NYE ANMELDELSER: Hvis
samtidsmaleriet har haft det dårligt, er patienten i bedring Skjøttgaard forvandler hårdt stentøj til imødekommende
organismer Historien
om en østrigsk kunstner er også en fortælling om format Udveksling
af moderne billedkunst fra øverste hylde |
Tovborg banker på himlens dør Jeg har
aflæst lidt på vandrørene, at Alexander Tovborgs kommende udstilling ’Divine Comedy’ foruden titlen,
der er inspireret af Dantes Den Guddommelige Komedie fra 1321, rummer visse
religiøse undertoner med det kristne symbol over alle, korset, som et element
i udstillingen. Udstillingen vil finde sted på ARoS
i Aarhus og i museets pressemateriale kan man blandt andet læse følgende: »I
anledning af ’Divine Comedy’
har Tovborg inviteret nære venner og kolleger til at bidrage med et lydværk, der samlet i en digital playliste
vil akkompagnere udstillingen. Alle lydværkerne er
løst inspireret af sangen ’Knocking on Heaven’s Door’
af Bob Dylan«. Sangskriverens egne fortolkninger af eget materiale er i dag
ret løse, så der er ingen grund til at blive stødt på Dylans vegne.
Udstillingen kan ses på ARoS fra d. 24. maj 2025
til d. 4. januar 2026. Jeg har tilmeldt mig udstillingens pressevisning, så
mere om ’Divine Comedy’
senere på siden her. Alexander Tovborg: ’madonna of the coin’,
2022. Akryl, pastel og kridt på lærred.
300 x En Aalborg-udflugt. Anmeldelse
publiceret Som
tidligere antydet på siden her, var jeg rejst til Aalborg med henblik på at
forfatte en anmeldelse af udstillingen ’Places to Dream’, som jeg lover at vende tilbage til på et senere
tidspunkt, og det skyldes, at jeg følte mig inspireret – eller fristet – til
at beskæftige mig lidt med kunstmuseet Kunstens udstillinger med værker fra
museets samling samt en udstilling med værker fra kunstmuseet Louisianas
samling. De to museer indledte i 2020 et samarbejde, som gør Kunsten i stand
til at vise udvalgte værker, i tematiske sammenhænge, fra Louisianas
omfattende samling af moderne kunst. I min anmeldelse insinuerer jeg i et
mildt kritisk perspektiv dette institutionelle greb, da jeg faktisk mener, at
det kan udgøre et kompromis i Kunstens udstillingsprofil. »Vi låner lige
noget fra Louisiana og bygger et koncept op over kunstværkerne«, synes
mantraet at være hos museet i Nordjylland; men fordelen, kan man sige, er
naturligvis, at Louisianas samling er ganske acceptabel og ikke mindst
omfattende. Min anmeldelse af udstillingerne ’Hvis du kan se det jeg ser.
Stine Goya x Kunsten’ med værker fra Kunstens
samling iscenesat af designeren Stine Goya og
udstillingen ’(Un)real’ med værker fra Louisianas
samling kan læses på KULTURINFORMATION HER> |