NYHEDER Siden er opdateret d. 12. november 2019

 

Forside

Kontakt

CV

Maleri

Grafik

Arbejder på papir

Film

Fotoalbum

Blog

Skitseblokken

 

 

NYT FRA VÆRKSTEDET

 

 

"En umiskendelig tæppelugt slår beskueren i næsen, når hun træder ind i, hvad der faktisk kunne ligne et totalmiljø i Tæppeland. Blegrøde vægge, søjler og udstillingsplader rejser sig over et grårosa tæppe, der flyder så langt øjet rækker, og endda skvulper venlige sæder op omkring søjlerne. Med deres associationer til kød og krop skal disse grårøde farver øjensynlig skabe en slags fars, hvor alle de vidt forskellige ingredienser kan røres ind og jævnes"

Jacob Wamberg har i sin anmeldelse i Weekendavisen af udstillingen 'Objects of Wonder - from Pedestal to Interaction' på ARoS i Aarhus adskillige kommentarer til udstillingens koloristiske iscenesættelse. Han fremstiller adskillige morsomme beskrivelser af rummet, og det er da også rigtigt, at udstillingen, der viser et større antal skulpturelle værker fra Tate's samling, er pakket ind i en lyserød finish, hvilket man kan mene om, hvad man vil. Jeg mener i princippet, det er et interessant scenisk greb med den lettere liderlige farve, der præger scenariet. Da jeg skulle finde et billede på ARoS' hjemmesides presserum, blev jeg lige mindet om, hvor tåbeligt museets nye hjemmeside fungerer; men beklageligvis hersker der en stadig større bevidsthed om - i kunstinstitutioner - at hjemmesider primært skal se smarte ud frem for at fungere på en overskuelig måde. ARoS' nye ser desværre blot ikke engang smart ud. Den er grim og overbroderet med ligegyldige udsagn, som man kan læse, alt imens man prøver at finde ind til det væsentlige. Det er en ommer, ARoS!   

Kunstværker i en grårød fars. Installationsfoto fra 'Objects of Wonder - from Pedestal to Interaction. Kan ses ARoS indtil 1. marts 2020 (foto: Lise Balsby)

 

"Der er kælet for detaljerne: Rundt omkring på væggene finder man således forskellige former for graffiti, vittighedstegninger og slagord skrevet med kul. Det kræver måske nok lidt latinkundskaber at afkode teksten, men budskaber som "den sidste dag er kommet" lader sig tyde med lidt god vilje (eller Google Translate). Til gengæld kræver det ingen særlige kundskaber at afkode vittighedstegningerne og den - i øvrigt fuldstændigt autentiske - obskøne graffiti af mandspersoner med voldsomt erigeret lem. Hvor meget verden end forandrer sig, forbliver nogle ting dog de samme!"

Det er et uddrag fra Christian Sallings anmeldelse i Århus Stiftstidende af udstillingen 'På vej mod katastrofen - Pompeji og Herkulanum', der citeres fra herover. Udstillingen, som jeg selv har anmeldt, finder sted på Moesgaard Museum syd for Aarhus, og Salling lægger foruden den frække graffiti vægt på de smukke objekter, der fremstår som de netop er produceret, og at romeren, der har skabt dem, har lagt dem fra sig for at gå til frokostpause. Sådanne iagttagelser kan man gøre på udstillingen, som Salling giver seks ud af seks stjerner i Stiften. 

Graffiti anno 79 e.Kr. på Moesgaard Museum

 

Pompeji og Herkulanum genopstået på Moesgaard Museum

Jeg er ikke i tvivl om, at det har været lidt af en præstation at skabe udstillingen 'På vej mod katastrofen - Pompeji og Herkulanum' på Moesgaard Museum syd for Aarhus. Alene de mange effekter, som udstillingen viser har været på en rejse fra området omkring Napoli til Moesgaard, og det i sig selv udgør adskillige logistiske udfordringer. Nu er udstillingen imidlertid åbnet, og den kan ses frem til d. 10. maj 2020 - og mon ikke den bliver et tilløbsstykke? Der var i hvert fald mange til åbningen, og det udgjorde lidt af en udfordring i forhold til at få set udstillingen med henblik på en anmeldelse, som jeg er i fuld gang med.

Ofrene i De flygtendes Have. Afstøbninger af de døende skikkelser i Pompeji

 

Pompeji i modelform... Se flere billeder fra udstillingen på Moesgaard Museum HER>

 

PRESSE

 

DRY POINT

Et minut med koldnålsradering

- en video af

Jacob Nielsen

 

EFTERÅR-VINTER

2019-2020

 

BILLEDER FRA

BERLIN 2018

 

NYE ANMELDELSER:

 

"Fortællingen om den moderne skulptur indrammet i pink"

Nutidens skulpturbegreb udstilles på ARoS i Aarhus

"Flagets mangfoldige symbolik i to versioner"

To udstillinger på Randers Kunstmuseum og Skovgaard Museet i Viborg beskæftiger sig med flag

"Fanget i glemslen og revitaliseret i Tønder"

Islandske

Sigurjón Ólafsson på Kunstmuseet i Tønder

"Begravet i aske og genopstået på Moesgaard Museum"

Udstilling beskriver dramaet bag naturkatastrofen i Pompeji og Herkulanum i 79 e.Kr.