Fremadstormende kinesisk kunstners udstilling er overgearet og fascinerende

 

Der er skruet op for alle volumenknapper på en ny udstilling med videoinstallationer af kinesiske Lu Yang, som ARoS i Aarhus nu præsenterer for første gang med en soloudstilling på et europæisk kunstmuseum.

 

******

Jeg er ikke klar over, om det eksisterer endnu, men for år tilbage kunne man skabe sin egen avatar og en parallel identitet i cyperuniverset Second Life. Grafisk set virkede projektet ret dilettantisk, og hvad der siden er sket i den digitale verden på det tekniske plan, kan man muligvis få et vink om, hvis man besøger udstillingen 'Digital Descending' på ARoS i Aarhus.

 

Jeg er dog ikke sikker på noget som helst. En umiddelbar reaktion på kinesiske Lu Yangs eksperimenter med det digitale medie ofte iscenesat blændende i skulpturelle miljøer giver i det mindste en indikation på, hvor videomediet i billedkunsten er på vej hen.

 

Kønsneutral version af kunstneren

Ved introduktionen til udstillingen bliver jeg gjort bekendt med, at Lu Yang er introvert og svær at tilgå i et socialt perspektiv. Lige præcis denne egenskab nærer jeg stor sympati for. Der er ingen grund til at tilføje flere referentielle fakta, end hvad de skiftende scenarier viser, og det er ikke så få.

 

En del af kunstnerens apokryfiske karakter kan yderligere attesteres i og med, at hun har brugt en kønsneutral version af sig selv i flere af processerne i videoinstallationerne. Mest direkte opleves dette i et værk, der fremstiller kunstnerens rollemodel som afdød avatar, og vi følger ganske dramatisk skikkelsen på rejsen fra den lukkede kiste til vejen gennem krematoriets ovn som en indledning til et handlingsforløb, der ikke er for sarte sjæle.

 

Så tror jeg, at jeg har mere end antydet, at der er tale om en ganske kompleks udstilling, hvor alle jordklodens civilisationer bliver rullet ud og tilføjet kritiske synsvinkler, som var der tale om en nutidig tolkning af Dantes Inferno. Man kan dog ikke utvetydigt afkode Lu Yang som en kunstner, der varsler et helvede på jord i nær fremtid, men måske påstår hun, at det er der, vi allerede er?

 

Udstillingen introduceres af en kæmpestor, oppustelig skulptur med lysende øjne, der viser kunstnerens syn på sig selv. Dette rummer dog adskillige facetter, skal det senere vise sig. I samme rum opleves værket 'Doku' i en femkanals videoinstallation, hvor man ved hjælp af teknologi har været i stand til at genskabe en avatar ud fra kunstnerens egne ansigtstræk. Her optræder hun i flere versioner, og alle i en kønsneutral rolle.

 

Tekniske raffinementer

Man bliver allerede i dette rum bombarderet med billed- og lydindtryk, og det er vanskeligt at holde fokus på skærmene i installationen. Længere fremme findes et værk, der synes bygget op som et futuristisk tempelmiljø, og ved at studere tekstopslaget i forbindelse med værket kan man gøre sine erfaringer vedrørende hele konceptets idé. Det er selvfølgelig udmærket, men også lidt irriterende at man må læse facitlisten, inden man selv har arbejdet sig frem til et plausibelt efterspil.

 

Det er vanskeligt ikke at besidde en fascination af Lu Yangs arbejde, men jeg ser mig tillige nødsaget til at nævne denne overvældelse som et udtryk for de tekniske raffinementer, der præger de mange forløb i udstillingen. Dette er udtalt af en anmelder, der kan hidse sig totalt op i det røde felt på grund af banale problemer med en simpel husholdningscomputer.  

 

Som afsluttende kommentar mener jeg, at jeg bør fremhæve Lu Yangs behov for at ændre sig til en kønsneutral - eller kønsløs, om De vil - karakter. I nogle af de mest direkte fantasier på udstillingen fremstår hun faktisk lidt som et satirisk ripoff fra en science fiction-film, men det ændrer ikke ved, at udstillingen trods sin overgearede attitude rummer momenter, som sikkert vil betage mange.

 

LU YANG - DIGITAL DESCENDING

AROS AARHUS KUNSTMUSEUM

Aros Allé 2, Aarhus C.

Til den 24. april 2022

 

BLÅ BOG

Lu Yang, født 1984 i Shanghai, Kina.

Uddannet ved China Academy of Art i Hangzhou.

Har en bred vifte af udstillinger bag sig. Blandet andet Asia Society Triennalen i New York, USA tidligere i år samt i den kinesiske pavillon på Venedig Biennalen 2015.

Arbejder i dag primært i Shanghai.

 

Se billeder fra udstillingen HER>