Kunstneren befinder sig stadig i bygningen

 

Dansk-engelske Nina Saunders imponerer med surreelle og bizarre installationer på Kunsten i Aalborg

 

******

Når man ser Nina Saunders' udstilling 'I Heard a Voice in the Midst of the Four Beasts', står det ret omgående klart, at vi her har med en kunstner at gøre, som befinder sig langt borte fra en almen nationalromantisk kunstnerrolle. Ræven i skovkanten er transformeret om til et desperat væsen, som i udstoppet form er placeret i en chaiselong, og de imposante chesterfieldmøbler har mistet deres karakter forvandlet til kiksede og skæve indslag i et miljø af surrealistiske tableauer.

 

Alle ugens dage

Den omtalte ræv udgør i kraft af sin placering i forlængelse af museets foyerområde en form for introduktion til en udstilling, som refererer til hver af ugens dage. Formidlingen af denne detalje er desværre ikke helt tydelig, og da kataloget til udstillingen endnu ikke var publiceret tre uger efter udstillingens åbning, efterlades man som repræsentant for publikum i lidt af en hjælpeløs tilstand, hvis man vil til bunds i kunstneres overordnede målsætning.

 

Omvendt fremstår de enkelte værker i kraft af surreelle karaktertræk så vitale og episke, at strømme af ord overflødiggøres. Sådan må det være, når man som kunstner kommunikerer direkte og kontant med sit publikum hvad enten, man vælger en model, som fremstiller store bunker af, hvad der kan ses som ragelse fra genbrugscentralen, men som samtidigt åbenbarer kulturelle organismer af genstande lige fra for længst antikveret elektronik til kitchede kunstværker som indrammede stramajbilleder.

 

Elvis på værtshus

Dyngerne hober sig op - om tirsdagen. Til gengæld er man svimmel om torsdagen som blind passager i en løbsk karrusel. Lørdagen tilbringes naturligvis på et værtshus, som rummer hele arsenalet af raflebægre, tøndebunde som dekoration samt kunstneren på en tv-skærm udklædt som én af de utallige Elvis Presley-kopier, der optræder her og der i kostumer, som næsten altid peger bagud i historien, da The King var i gang med at afvikle sit liv og sin karriere.

 

Sangen 'Can't Help Falling in Love' kan høres i hele udstillingsområdet; men det er ikke Elvis, der har leveret lydsiden. Sangeren er faktisk Nina Saunders' mand, og han har mere end almindeligt svært ved at ramme tonerne. Dette afsnit af udstillingen er måske ikke for den musikalske museumsgæst, men indslaget er ikke desto mindre morsomt i sin komiske form, og kunstneren glimrer stadig med sin tilstedeværelse - modsat Elvis!

 

En stor del af Nina Saunders' udstilling er i det hele taget rodfæstet i humor. Man skal måske selv være vokset op i et hjem med teaktræsæstetik og et klassisk møbeldesign - aktuelt helt fantastisk genskabt og modificeret - hvis man skal finde installationen 'Gretas Fest' morsom. Vi befinder os i rækkefølgen af ugedage om fredagen. Festen er dog tilsyneladende slut, men man kan aldrig vide? Det eneste, som mangler er den typiske gråblå tåge af tobaksrøg, som man godt kunne forestille sig ville kendetegne en sådan dagligstue.

 

Humor og dyb alvor

Udstillingen rummer dog sine alvorlige sider. Den firdelte installation 'Hvirvelvinden er i tornebusken' sætter fokus på krig, erobring, døden og hungersnød. Emnerne belyses direkte - for ikke at sige grimt - og denne del af iscenesættelsen er helt bevidst fra kunstnerens side. Der skulle dog ikke synderligt mange opblødende elementer til, hvis publikum kunne have en chance for at se, hvad der mere nuanceret foregår i de stærke tableauer.

 

Balance er et nøglebegreb i samtidskunsten, og aktuelt rammer Nina Saunders, som i øvrigt er født i Danmark, men siden 1975 bosat i England, et skarpt punkt i afregningen mellem humor og dyb alvor. Det er dog de bizarre og festlige islæt, man står tilbage med i erindringen, når man forlader det lidt for mørke udstillingsareal, og begiver sig ud i lyset med et svedent smil på læben.

 

 

NINA SAUNDERS - 'I HEARD A VOICE IN THE MIDST OF THE FOUR BEASTS'

KUNSTEN MUSEUM OF MODERN ART

Kong Christians Allé 50, Aalborg

Til den 20. august 2017

 

Se billeder fra udstillingen HER>