Knivskarpe og soleklare skildringer af livet på landet

 

Afbildninger af landskabet giver sjældent et indblik i, hvad der fylder mest derude. Det rådes der nu grundigt bod på med en kraftpræstation af en udstilling på kunstmuseet Heart i Herning.

 

******

Allerede ved indgangen til Allan Ottes nyåbnede udstilling på kunstmuseet Heart i Herning får man et vink om, hvad udstillingen drejer sig om - eller måske rettere sagt, hvorledes den har sin konkrete oprindelse. Vi er på landet! Der hvor vitaminerne om foråret placerer sig som mindre vellugtende elementer i duftsystemet.

 

Alt andet end romantiker

Der er ikke fejet noget som helst ind under gulvtæppet i maleriet 'Ophobning', der viser et større antal døde svin, som blot kan afvente den afsluttende transport til destruktionsanstalten. Sådan forventer denne anmelder, som er en fastgroet bybo, at processen finder sted, og mon ikke der er noget om snakken?

 

I forlængelse af netop det beskrevne motivvalg kunne det fornemmes, som har Allan Otte et kritisk syn på nutidens landbrugsmetoder, men det er ingenlunde sådan, man bør se værkerne. Han hylder heller ikke agrikulturen, men tegner til gengæld et usentimentalt billede af et landskab, som herhjemme er stærkt præget af netop denne civilisation. Han beskriver sig selv som alt andet end en romantiker, og han forsikrer, at man aldrig kommer til at se en gengivelse af en ko på en mark i et af hans værker.

 

Øjeblikke

Man kan betragte Allan Ottes malerier som øjebliksbilleder, hvori man i et determineret tidsafsnit iagttager miljøer, som ikke absolut knytter sig til landbrugsindustrien. For eksempel vil man se en rød personbil, som er kommet ud af en gal vej og er havnet i en suppedas af en sø. Køretøjet vil blive fjernet hurtigt, og idyllen vil være genoprettet. Bussen, som er endt i grøften i vinterlandskabet og postbuddet, der har givet op og tilsyneladende ligger livløs i en snedrive, er ligeledes billeder, der kan beskrives som provisoriske.

 

Et klassisk tema inden for malerkunsten er beskrivelsen af sædemanden, der blandt mange andre er skildret realistisk i 1914 af maleren H.A. Brendekilde. I Ottes version fra 2016 er sædemanden placeret bag rattet i en traktor, men billedet af den kraftige maskine i landskabet er også en beskrivelse af et kort moment. Øjeblikket kan tillige beskues i et maleri, som måler hele 150 x 450 cm. Motivet er nedbrydningen af en gård, og her optræder kunstnerens far med en beslutsom attitude. Udviklingen kræver handling, og momentet er fastfrosset for kunstnerens blik.

 

Til allermindste detalje

Allan Otte er født og opvokset i den jyske by Aars, og kunstinteresserede vil vide, at byen blev et af kunstneren Per Kirkebys pejlemærker, og netop inspirationen fra Kirkeby tilskyndede faktisk den unge Allan Otte til at blive maler - og omgående ophørte ethvert forbindelsesled til den store danske kunstner.

 

Per Kirkeby udviklede sit eget koncept i forhold til maleriet og naturinspirationen. Allan Otte har for længst placeret solide citationstegn omkring "natur". Hans maleriske plan er fundamentalt afvigende fra, hvad man oplever hos de semiabstrakte plamagemalere, der dukkede op i kølvandet på Per Kirkebys succes.

 

Allan Otte bestyrer en helt anden butik, og her trækkes tråde tilbage til den pointillistiske udgave af impressionismen, lige som man oplever maleriet i forlængelse af computerskærmens mikroskopiske punkter. Hans teknik er formidabel og gennemført ned til - i bogstavelig forstand - allermindste detalje, og det er i konvergens med valget af motiver, at dette forhold foranlediger en kraftpræstation af en udstilling, der knivskarpt og uden omsvøb skildrer tilværelsen på landet og i nærmeste omegn.     

 

'NATURLIGVIS - LANDSKABSMALERIER AF ALLAN OTTE'

HEART HERNING MUSEUM OF CONTEMPORARY ART

Bitten & Aage Damgaards Plads 2, Herning

Til den 24. januar 2021

 

ALLAN OTTE

Født 1978 i Aars.

Uddannet ved Det Kgl. Danske Kunstakademi i København 2001-2007.

Debuterede på Charlottenborgs Forårsudstilling i København 2001.

Er bl.a. repræsenteret på museerne Brandts i Odense, Kunsten i Aalborg, Arken i Ishøj ved København og Skive Kunstmuseum.

Fra 2009 medlem af kunstnersammenslutningen Grønningen.

Bor og arbejder på Frederiksberg i København.

 

Se billeder fra udstillingen HER>