Karikaturen som satirisk autoritet

 

At satiretegningen kan være hård, kærlig, tåbelig, morsom eller blot rå, viser en mangesidig udstilling om emnet på Vejle Kunstmuseum

 

******

Hvis man beslutter sig for at spille en rolle i det politiske establishment, og man dermed bliver en kendt politiker med magtbeføjelser og indflydelse, har man samtidigt placeret sig i en position, hvor man må påregne at blive set efter i sømmene dagligt. I samme moment går et antal tegnere i gang med at udse ens mest karakteristiske kendetegn, således at disse kan danne grobund for forestående karikaturer af den udvalgte.

 

Trump alle vegne

Den amerikanske præsident Donald Trump spiller en ekstrem rolle på den aktuelle, storpolitiske scene, og netop Trump optræder markant på udstillingen 'Lige til stregen - en satirisk jordomrejse', som nu kan ses på Vejle Kunstmuseum.

 

Man kan roligt sige, at han er et taknemmeligt offer blandt alverdens satire- og karikaturtegnere. Hans karakteristika er åbenlyse, og det samme er hans offensive politiske dagsorden. Han udgør således et eksempel på "magtens ansigt", der samtidigt er et undertema på udstillingen. Det er overraskende at se tidligere tegner ved denne avis, Kurt Westergaard, give sin version af Trump i en dugfrisk akvarel fra 2018. 

 

Trump bliver blandt internationale satiretegnere ofte sammenlignet med Adolf Hitler, og de grafiske paralleller er ikke til at misforstå. Jeg savner dog i kurateringen flere historiske eksempler på, hvordan man var i stand til at latterliggøre nazisterne i tiden op til 2. Verdenskrigs begyndelse.

 

Ikke uden risiko

Der optræder dog et godt eksempel, hvor den norske tegner Ragnwald Blix i et værk fra 1934 gengiver Hermann Göring i gang med at forklare et antal degenererede tyske modernister, hvordan man bør male et rigtigt kunstværk. Hitler havde jo som ung kunstnerspire vist vejen på sin egen amatøristiske og kluntede facon. Blix måtte senere flygte til Sverige, da især Göring havde et vist fokus på hans "gale" streger.

 

Der er ingen tvivl om, at det ikke er uden risiko, når man i forskellige totalitære stater beskæftiger sig med politisk satire, men den magtfunderede version af denne form for tegnekunst suppleres med andre og nok så dagsaktuelle emner på udstillingen i Vejle. Når satiren rammer de udsatte befolkningsgrupper - mennesker på flugt fra død og rædsel - er det svært ikke samtidigt at belyse magthaverne.

 

Den velkendte druknede dreng i strandkanten er blevet et symbol på denne problematik, og motivet går igen adskillige steder, blandt andet i en tegning af danske Gitte Skov, hvor udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg har placeret den druknede dreng på en bakke af den slags, man bruger, når man serverer lagkager. Det sidste er min egen tolkning, men den er svær ikke at associere til.

 

#MeToo

Et emne, som også fylder ganske meget i den offentlige debat er #MeToo, og her har man iscenesat en serie tegninger som dominobrikker. Dette er et ganske opfindsomt greb, men heldigvis står forløbet ikke alene. Der suppleres med værker på væggene, og hvordan man bør tolke de mange afsløringer, der er fulgt i kølvandet på #MeToo-bevægelsen, defineres vidt forskelligt af de mange deltagende tegnere.

 

Som besøgende på Vejle Kunstmuseum bør man ikke snyde sig selv for et antal satiriske animationsfilm, der rummer bizarre og absurde handlingsmønstre. Især Nina Paleys 'This Land is Mine' står stærkt i helheden med blodige scenerier ledsaget af den amerikanske crooner Andy Williams, som syngende lægger stemme til den voldsomme historiefortælling. Rolleindehaverne er i mundbevægelser synkroniseret med svigermors drøm af en refrænsanger.

 

Udstillingen på Vejle Kunstmuseum, der viser mangesidige eksempler på karikaturen i satiren, frister i isolerede tilfælde til latter, men den maner samtidig til eftertænksomhed, da emnerne er både forfærdende og alvorlige. Men sådan ser verden ud, når den beskrives med satirisk autoritet. Livet, døden og udfordringerne er betingelsesløst forbundne enheder i nutiden.    

 

 

'LIGE TIL STREGEN - EN SATIRISK JORDOMREJSE'

VEJLE KUNSTMUSEUM

Flegborg 16-18, Vejle

Til den 17. marts 2019

 

Se billeder fra udstillingen HER>