Ikke al glas er gennemsigtig

 

Den kunstneriske kvalitet svinger på udstillingen 'Young Glass' på Glasmuseet i Ebeltoft. Heldigvis med overvægten på gode og opfindsomme indslag

 

******

Når man iscenesætter en udstilling med hele 57 kunstnere, som alle har glasset som grundstof, kan man godt til en begyndelse blive en anelse stakåndet ved udsigten til at skulle se og nærmere iagttage et tilsvarende antal udtryk. Anmelderen bag denne signatur måtte tilvejebringe alle til rådighed stående erfaringer vedrørende gennemgangen af værker på en gruppeudstilling med adskillige udøvere på programmet ved indgangen til 'Young Glass' på Glasmuseet i Ebeltoft.

 

Princippet bag udstillingen er enkelt. En faglig jury med speciale i glaskunst har udvalgt kunstnere fra 18 lande til at vise værker på udstillingen, der som titlen antyder rummer arbejder af glaskunstnere fra den unge generation.

 

Lækkert og farligt

Glas er muligvis som råstof i udarbejdelsen af skulpturelle genstande et både taknemligt og frygteligt materiale. Påskønnende på grund af den lækre karakter, man forbinder med glas, og farligt, fordi mange identificerer glas med brugsbaserede enheder, som man faktisk kan se talløse eksempler på uden for museumsbygningen i Ebeltoft og omegn. Af samme årsag oplever man ofte glaskunstnere underspille materialets egenskaber - men aktuelt fungerer værkerne bedst, når de optræder på betingelse af glassets egenart.

 

Det er med glaskunst, som med anden kunst. Enten står værket skarpt og narrativt stærkt, eller det kan optræde fortænkt og anstrengt, og begge foreteelser er i spil på 'Young Glass'. Her vil jeg ikke dvæle længe ved den sidstnævnte type værker, men blot til en indledning udtrykke min begejstring for Morgan Petersons kommentar til et samfundsproblem. Mange fylder sig med sovemedicin, og titel - 'The American Dream, you have to be asleep to believe it' - og værk går i fin dialog.

 

Med hjælp fra teknologien

Der optræder dog en del ret ordinære værker, før man bliver visuelt grebet, men så sker der til gengæld noget. Et eksempel herpå er slovakiske Nikola Kovalíkovás blok af glas med et fint spil af tarme indbygget. Amerikanske Raven Skyrivers 'Calfs' - en smuk komposition med hvaler - står flot og det samme gør Lewis Batchelars organiske skulpturer med titlen 'Animism'. Her optræder en detaljerigdom i ornamentikken, som er livgivende ud over alle grænser. Japanske Natsuki Katsukawa arbejder med en teknik, som gør glasset ugennemsigtigt, hvilket man som betragter uundgåeligt må føle sig tiltrukket af. Glas behøver ikke nødvendigvis at fremstå transparent.

 

Dette greb i stoffets overflade oplever man dog ikke hos den blændende dygtige Erin Dickson, som ikke er gået af vejen for at implementere teknologien i de to værker, som optræder i forbindelse med museets vinduespartier. Motivisk befinder vi os i et bymiljø; men objektet er som bekendt af mindre betydning, når et kunstværk er elegant udført. Hos britiske Harry Morgan går et brutalt materiale som beton i samklang med glasset i en minimalistisk komposition, som fungerer glimrende, mens Carina Cecilia Cheungs værk, som består af en udgave af kornstrå i grønt glas, står for mig som udstillingens højdepunkt. Titlen, 'When Kingdom was Lowered down to Earth from Heaven', kan man efterfølgende tænke over.

 

Meget at se

I et enkeltstående rum kan man se nogle ret interessante og stærkt eksperimenterende værker, og her vil det være retfærdigt at nævne tjekkiske Zdenka Fuskovás leg med lyset og skyggerne, som fremstiller et ellers tilforladeligt miljø som faretruende på væggen. Amerikanske Jamie Katz slipper næsten det gennemgående tema i værket 'Being a Passenger', hvor videobilledet af, hvad man kan se ud gennem et bilvindue, passerer forbi.

 

Som tidligere nævnt kan man nemt se idégrundlaget blomstre hos de yngre glaskunstnere, og jeg har i denne beskrivelse set mig nødsaget til at foretage nogle få punktnedslag i udvalget af kunstværker på "Young Glass" - og dét er naturligvis uretfærdigt; men der er meget at se på, og ikke mindst en hel del at forholde sig til på Glasmuseet, og netop mangfoldigheden er muligvis - paradoksalt - udstillingens svage led. Mere af færre kunne glimrende have givet et på flere niveauer mere kontinuerligt forløb.

 

'YOUNG GLASS'

GLASMUSEET EBELTOFT

Strandvejen 8, Ebeltoft

Til den 29. oktober 2017

 

Se billeder fra udstillingen HER>