I det lyse sinds mørke afkroge

 

Man får tydeligt bekræftet tesen vedrørende lysets tilstedeværelse som mørkets mod- og medspiller i Douglas Gordons præcise og musikalske videoinstallationer.

 

******

Allerede inden man betræder udstillingsgalleriet på ARoS, hvor skotske Douglas Gordons udstilling 'In My Shadow' foregår, finder man ret omgående ud af, at denne begivenhed bryder med den vanlige museumstradition, hvori vekslende udstillinger foregår inden for en akkurat fysisk ramme. På museets store glasfacade, og senere inde i museumsarkitekturen, kan man læse adskillige udsagn, som underbygger, hvad man senere kan opleve i museets største område for skiftende udstillinger.

 

Underbevidsthedens sansemaskineri

Man skal ikke veksle mange ord med Douglas Gordon, før man finder ud af, at han er en sympatisk og entusiastisk aficionado af musik og fodbold. I et hjørne af det yderste udstillingsområde er indrettet et rum, som er kendetegnet ved, at det er malet blåt indvendigt. Allerede her er musikken et tema, da et musikanlæg afspiller en række popmelodier fra Gordons fødeår 1966, og er man blot en smule bekendt med de engelske og amerikanske hitlister fra det år, vil man vide, at det var et gyldent år på popscenerne. "Det er umuligt at udvikle et skænderi i dette rum", påstår Douglas Gordon og kaster sig ud i en intens dans med sig selv.

 

Der hersker dog i udstillingens øvrige elementer flere elegiske stemninger, der muligvis fordrer en del af publikums tålmodighed, men giver man sig hen i de mange stringent udførte videoinstallationers signifikative karakterer, bør man finde ind i en tilstand, hvor underbevidstheden formentligt vil overtage den mentale kommando og blot lade billede og lyd sive ind i individets sansemaskineri.

 

I et værk ses en elefant fra flere vinkler tilsyneladende lægge sig til at sove på et gulv i et miljø af hvidhed. Gordon var blevet nysgerrig på, hvordan det store dyr som sådan lægger sig ned, og det skulle vise sig, at være en udfordring, som naturligvis krævede domptørassistance. Konklusionen i værket 'Play Dead; Real Time' fra 2003 er, at der er tale om et overgreb mod det dresserede dyr, som man oplever det i cirkusforestillinger.

 

Musikalsk lydkulisse

De musikalske islæt ses blandt andet i en konstruktion, der indbefatter et flygel - eller rettere to flygler, hvor det ene fremstår som udbrændt i bogstavelig og fysisk forstand. I en lydkulisse komponeret af den canadiske singer-songwriter Rufus Wainwright, ses artistens øje, der åbner og lukker sig i en usandsynlig langsom proces. Øjet er filmet med et high-speed kamera, som foranlediger en slowmotion-effekt, der i et skræmmende øjeblik bringer tankerne hen mod Salvador Dali og Luis Buñuels surrealistiske film 'Den andalusiske hund', hvor man i indledningen ser et øje blive gennemskåret af en barberkniv.

 

Hvis man oplever Douglas Gordons scene som et mareridt, kan jeg her afsløre, at øjet forbliver intakt på billedplanet og på trods af, at udstillingen tematiserer en del over dualistiske apparitioner, ville et overdrevent dramatisk greb stå i en al for voldsom kontrast til Wainwrights blide lydside.

 

Passion for fodbold

Jeg nævner til en indledning Douglas Gordons fodboldinteresse, og aktuelt har denne passion udmøntet sig i endnu et bemærkelsesværdigt værk i udstillingen på ARoS.

 

Videoinstallationen fra 2006 bringer iagttageren ind i et univers, som vil være usædvanligt for de fleste. Fra adskillige kameraperspektiver følger man fodboldlegenden Zinedine Zidane, da han endnu var aktiv som spiller i den spanske klub Real Madrid. Jeg vil godt garantere, at selv de mest udprægede fodboldfans aldrig har set en match i en så inciterende version, som Gordon her har sat i scene.    

 

Begivenheder af nævnte karakter finder ofte sted i et artificielt lys, og netop lyset i Douglas Gordons værker synes at fungere udelukkende på baggrund af varierede udgaver af mørke. Hermed udfordrer han den iagttagendes bevidsthed overbevisende i talrige præcist fungerende installationer. 

 

DOUGLAS GORDON - IN MY SHADOW

AROS AARHUS KUNSTMUSEUM

Aros Allé 2, Aarhus C

Til den 16. februar 2020

 

BLÅ BOG:

Douglas Gordon, videokunstner, født 1966 i Skotland

Uddannet ved Gasgow School of Art i 1988 og Slade School of Fine Arts i London i 1990

Har modtaget den prestigefyldte Turner Prize i 1996, Premio 2000 Venedig Biennalen i 2000 samt Hugo Boss Prize Guggenheim i 1998

Bor og arbejder i Berlin, Paris og Glasgow.

 

Se billeder fra udstillingen HER>