Idé og udførelse i ubalance

 

Sexrobotter som udstillingstema bliver aldrig forløst af kunstneren i en halvtom kælderetage i Kunsthal Aarhus

 

******

På en stadig mere idébaseret samtidskunstscene oplever man til stadighed, at kunstnerne sætter kontekst og koncept over håndværket i bestræbelserne på at bringe temaer frem som kommentarer til et kompliceret samfund. Ofte oplever man blot, at disse visuelle udsagn ikke rigtigt forløses som andet end diffuse billeddannelser af verdens tilstand.

 

Sexrobotter

Aktuelt kan man opleve en udstilling af Sidsel Meineche Hansen i Kunsthal Aarhus' underetage. Her bringes udviklingen og omsætningen af såkaldte sexrobotter frem i en sammenhæng, der skulle skabe en forståelse for dette fænomen i den intime industri. Her kunne man sagtens uddrage nogle tekststykker fra udstillingens formidlingsmateriale, hvilket ville være nemt og komfortabelt.

 

Nu forholder det sig imidlertid sådan, at en kunstudstilling - efter min ydmyge mening - bør iagttages på kunstværkernes styrker, og ikke i kraft af, hvad der optræder i en katalogtekst, og her begynder problemerne for alvor i relation til den aktuelle udstilling, som har fået titlen 'End-user', uden at der skabes andet end en tåget forestilling om, hvem denne "slutbruger" er.

 

I det hele taget påstår udstillingen langt mere, end den bekræfter. Iscenesættelsen forekommer sjusket, og to små, uindrammede akvareller på en 10 meter lang væg giver ikke anledning til at besegle kunstnerens initiativ som hverken dristigt eller kontroversielt. Et rum med vinduer, som er blændet af persienner, skaber udelukkende en nysgerrighed i kraft af et inferno af lyd, som udspiller sig indvendigt. Ikke andet!

 

En fornemmelse af tomhed

Den nævnte installation fylder ganske vist helt pænt i et næsten tomt udstillingsunivers, og der er da også potentiale i videoinstallationen 'No Right Way 2 Cum', men her står billedet, i modsætning til en velproduceret lydside, underligt fersk i bestræbelserne på tilsyneladende at visualisere en onanerende og sprøjtende sexrobot. Scenen er lige så sensuel, som de støbeforme, der angiveligt bruges til den fysiske produktion af sexrobotter. Her ses det hele i et tredimensionelt negativformat, som også her efterlader beskueren med en tom fornemmelse.

 

Udstillingen er én i en serie med fællestitlen 'Pre-order I-III', og måske burde man samle hele konceptet og dermed give et stærkere syn på et ellers interessant emne. Overordnet set er der næring nok i temaet, men i den aktuelle version er der mere luft end substans.  

 

SIDSEL MEINECHE HANSEN - 'END-USER'

KUNSTHAL AARHUS

J.M. Mørks Gade 13, Aarhus C.

Til den 23. september 2018

 

BLÅ BOG

SIDSEL MEINECHE HANSEN

Født 1981

Uddannet ved Kunstakademiet i København og Städelschule i Frankfurt samt en MA i Research Architecture ved Goldsmiths, University of London

Bor og arbejder i London