Hertugen af Cobra og prinsen af Danmark

 

Fællesudstilling med Carl-Henning Pedersen og Prins Henrik blander de kunstneriske begreber sammen til en diskutabelt krydret sauce.

 

******

I 2009 kunne man i forbindelse med den nu nedlagte skulpturbiennale 'Sculpture by the Sea' se Hans Kongelige Højhed Prins Henriks debut som udstillende billedhugger. En stor abstrakt torso i sortpatineret bronze stod som et næsten forløsende fremmedelement i selskab med et antal rumlige værker i ustadig kvalitet af danske og internationale kunstnere langs bugten syd for Aarhus.

 

Allerede et par år inden denne begivenhed havde man dog fået overtalt Prins Henrik til at lade et af hans værker opstille ved den vestfynske by Strib. Hermed var prinsens rolle som billedhugger blevet et offentligt anliggende, og det skulle senere vise sig, at han havde en ikke beskeden produktion af skulpturer bag sig.

 

Kunstnerisk slægtskab

Når man vælger at vise en stor del af Prins Henriks skulpturer sammen med et større antal værker, primært malerier, af Carl-Henning Pedersen på sidstnævntes museum i Herning, kunne det sagtens være begrundet i et kunstnerisk slægtskab mellem prinsen og Cobra-kunstneren. Denne forbindelse understreges vel bedst ved prinsens skulptur 'Hommage à Asger Jorn', som hylder Cobra-gruppens spydspids og skabende midtpunkt.

 

Skulpturen er kendetegnet ved, at den vidner om en kunstners legende tilgang til skulpturmediet; men det synes, som om værket aldrig rigtigt frigør sig fra funktionen som blot insinuerende kunstneren underholdende sig selv med figurer, som vikler sig ind og ud af hinanden i akavede positioner. Det bliver ikke meget bedre i et antal organisk betonede abstraktioner, som retfærdighedsvist bør iagttages i relation til tiden, de er skabt i. Der er dog ikke megen abstrakt styrke i 'Åbent hjerte' fra 1982 eller 'Pholangue' fra 1969-70.

 

Anderledes står det til, når humoren og bizarre scenarier effektuerer sig i Prins Henriks motivkreds. Hvis man ser bort fra den naivt symbolske hånd, som har kloden placeret balancerende på fingerspidserne, er der morsomme elementer på spil i prinsens version af diverse fabeldyr, som optræder originale i en lidt fersk helhed. Væsentlige kvaliteter finder man tillige i et skakspil, hvor brikkerne fungerer smukt i forstørret form som allegorier over afrikansk kunst, som prinsen gennem hele sit liv har været optaget af. Bonden i skakspillet står flot, og giver mindelser om tidlige værker af den rumænskfødte billedhugger Constantin Brancusi.

 

Ujævn produktion

Hvis man betragter Prins Henriks samlede produktion af billedkunst som ujævn, er dette i nogen også tilfældet med Carl-Henning Pedersen. Samtidigt bør det anerkendes, at man i valget af Carl-Hennings værker til udstillingen 'Eventyrlig dialog' har foretaget nogle kuratoriske greb, som indvier publikum i nogle af kunstnerens mest essentielle værker.

 

Carl-Henning Pedersen er sandsynligvis mest berømmet for sin fascination af fugle og farven blå; men det er faktisk der, hvor motiverne opløser sig, og hvor den blå farve får lov til at stå som en sitrende flade op imod en velpigmenteret komplementærfarve, at Cobra-malerens værker fremstår mest inciterende. Dette ses meget stærkt eksemplificeret i et mindre oliemaleri fra 1953 med titlen "Landskab med dyr, huse og træer". Titlen i sig selv udgør næsten en manual til motivkredsen.

 

Samlet set udgør 'Eventyrlig dialog' - med reference til H.K.H. Prins Henriks glæde ved mad - en uhomogen og lidt diskutabelt krydret sauce; men det er naturligvis interessant, at en stor del af prinsens skulpturelle livsværk nu kan ses i konversation med en af Cobras centrale kunstnere.  

 

'EVENTYRLIG DIALOG' - H.K.H. Prins Henrik og Carl-Henning Pedersen

CARL-HENNING PEDERSEN OG ELSE ALFELTS MUSEUM

Birk Centerpark 1, Herning

Til den 2. april 2018

 

BLÅ BOG:

H.K.H. Prins Henrik

Født Henri Marie Jean André, greve de Laborde de Montpezat

Gift med Hendes Majestæt Dronning Margrethe d. 2. (dengang Kronprinsesse Margrethe) i 1967

Har beskæftiget sig med skulptur siden 1969, og udstillede for første gang ved "Sculpture by the Sea" i Aarhus i 2009.

 

Carl-Henning Pedersen

Maler og grafiker

Født 1913 i København

Debuterede sammen med sin første kone, maleren Else Alfelt (1910-1974), på Kunstnernes Efterårsudstilling i København i 1936

Var aktiv i Cobra-bevægelsen i gruppens levetid i årene 1948-51

Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum åbner i Birk Centerpark ved Herning i 1976

Carl-Henning Pedersen dør i 2007