Grafiker fører os ud, hvor kragerne vender

 

Stilfærdig grafikudstilling i hjertet af Aarhus stiller alternativt skarpt på en natur, som mange formentligt har genopdaget under pandemien.

 

******

I et par år har Galleri Lene Bilgrav eksisteret i hjertet af Aarhus. I den periode har Lene Bilgrav-Nielsen vist et ganske interessant udsnit af dansk samtidskunst. Aktuelt spiller den stolte fugl kragen en stor rolle i grafikeren Svend-Allan Sørensens udstilling på galleriet.

 

Diverse grafiske færdigheder

Sørensen har sat sine egne dagsordener på kunstscenen i de senere år i kraft af flere kategorier af kunstværker, men aktuelt er det som rendyrket grafiker, han udstiller, og når jeg antyder grafikken som primær metode, bør det ses som det grafiske tryk i et nuanceret helhedsbillede, og en stor del af Svend-Allan Sørensens praksis inden for diverse grafiske færdigheder er til stede i en stilfærdig og næsten intim udstilling.

 

For at vende tilbage til den både aggressive og stædige krage, som jeg iagttog, lige inden jeg drog på anmelderopgave i Aarhus prøve at stjæle en mejsekugle lige uden for mit køkkenvindue, har den en helt genuin karakter, og prøver man at slå den op i en fuglebog, vil man opdage, at den faktisk som art tilhører spurvefamilien, hvilket ikke giver meget mening, når man ser den i størrelsesforholdet med en blåmejse eller en gråspurv.

 

Det lader ikke til at interessere den ofte grå-sorte frækkert, at den er rubriceret blandt langt mindre artsfæller, og Svend-Allan Sørensens fascination af fuglevarianten får man bekræftet gennem et større antal grafiske arbejder indeholdende sætninger, hvori kragen bestandigt optræder, hvis ikke den visuelt er vendt på hovedet som en hyldest til den tyske kunstner Georg Baselitz.

 

Ordbilleder med raffinementer

Der er tale om nogle umiddelbart akavede ordbilleder, som dog indeholder raffinementer, der tiltaler den grafikglade kunstanmelder. Associationerne til Røde Mors statementværker fra 1970'erne synes at ligge lige for, men der er ingen agitationsapparater på spil hos Sørensen. Her synes hensigten at skabe poetiske billeder, man kan tænke over. Han benytter sig af træ- og linoleumssnit samt ætsninger i diverse versioner. Litografiet optræder også i et enkelt tilfælde.

 

Man kan roligt betegne Svend-Allan Sørensen som en naturskildrer; men der ligger ikke for fem øre romantisk trummerum og ulmer under overfladen. I en serie arbejder udført med den komplekse teknik fotopolymergravure giver kunstneren et bud på, hvad man går glip af, hvis man ikke sørger for at bruge øjnene, når man bevæger sig rundt i landskabet. De seks værker i serien refererer i titlen til den amerikanske popgruppe 4 Non Blondes. Eller gør den?

 

Endnu en gang leger Sørensen med ord og temaer i et drilskt titelunivers, der dog ikke desto mindre motivisk behandler den natur, som mange formentligt har opdaget - eller måske ligefrem genopdaget - under den igangværende pandemi.

 

SVEND-ALLAN SØRENSEN: KRAGEN, SVINET, HAMMEREN, SKRUETRÆKKEREN, ØKSEN & FASTNØGLEN

GALLERI LENE BILGRAV

Vestergade 56a, Aarhus C

Til den 17. april 2021

 

BLÅ BOG

Svend-Allan Sørensen, født 1975 i Bjerringbro.

Uddannet på Det Fynske Kunstakademi 1997-2002.

Har bl.a. haft soloudstillinger på Museum Jorn i Silkeborg, Nikolaj Kunsthal og Overgaden - Institut for Samtidskunst i København samt på Vendsyssel Kunstmuseum.

Repræsenteret på bl.a. Aros, Statens Museum for Kunst, Ny Carlsbergfondet og HM Dronning Sonjas Kunstsamling.

Bor og arbejder i Odense.