Glassets særegne mystik i ti udgaver
Man kan nemt se glas som et materiale fyldt med
begrænsninger, men har man besøgt Glasmuseet i Ebeltoft flere gange, har man
for længst taget sine fordomme op til revision og set potentialerne frem for begrænsningerne.
******
Jeg har
ofte overvejet årsagen til, at glaskunstnere har en tendens til at få glas til
at fremstå som noget andet end netop glas. Samtidig er jeg fuldt bevidst om, at
ethvert skulpturelt eller kunstnerisk element, der er forbundet med et
råprodukts særpræg, kan materialiseres frit.
Man er dog
aldrig i tvivl om glassets blivende karakteregenskaber i udstillingen 'In the Making', som nu kan ses på Glasmuseet i Ebeltoft, og som
viser ti kunstnere, der alle er blevet begavet med legater fra glaskunstneren
Finn Lynggards Fond. Netop Finn Lynggaard (1930-2011)
var en af hovedkræfterne bag etableringen af Glasmuseet, der åbnede i 1986.
Som groet ud af undergrunden
Ti
kunstnere, ti udtryk og ti metoder til bearbejdelse af glas kan godt virke
overrumplende på den lamslåede kunstanmelder, men der er ikke meget andet at
gøre, end at tage nogle forhåbentligt kvalificerede nedslag på nogle af de
udstillede værker.
Ida Wieths
skulpturelle værker synes som groet ud af undergrunden, men samtidigt er de
præget af lag af tilsyneladende endeløse strukturer, som giver et levende og
lyrisk udtryk. Lise Eggers' bladstrukturer og Tobias
Sodes inspiration fra computerteknologiens pixels går i konvergens i et
sammenstød af dialekter i det tilgrænsende rum og Jonas Noël Niedermanns enkle skulpturelle former rummer som hos Wieth
den tredimensionelle virkning uden at være effektsøgende. De umådeligt smukke
værker havde dog fortjent en stærkere disponering.
Langt mere
forbeholden er jeg i forhold til Aofie Sodens pop-kitch med velkendte udtræk fra trivialkulturen og
tattooverdenen. Dette kunne være hysterisk morsomt, men er det desværre ikke.
Der er en smule mere at komme efter hos Marie Retpen,
der arbejder med materialet i en ikke uinteressant udgave, men det er alligevel
som om hele idéen med at skabe en organisk helhed ved hjælp af hudimitationer ikke for alvor, slår igennem i en iscenesættelse,
der beklageligvis ikke helt fungerer.
En alsidig kreds af individer
Nysgerrigheden
bringer dog heldigvis beskueren længere frem i udstillingen, og i det næste
kapitel bliver glassets særegne mystik understreget i et videnskabsbaseret
projekt af Johanne Jahncke, som i præcise og stramt
komponerede tableauer fremhæver potentialerne frem for begrænsningerne i
arbejdet med glas i samklang med for eksempel keramiske organismer, og diverse
fordomme vedrørende glassets immanente muligheder bliver effektivt slået
knockout, når man umiddelbart ser Bjørn Friborgs
organiske og koloristisk stærke kompositioner, hvor elementer fra floraen lader
sig skinne igennem i en serie værker med titlen 'Implosion' - og det på trods
af deres eksplosive kendetegn.
Morten
Klitgaard er en af de kunstnere på udstillingen, der mest konsekvent omformer
glassets overflade i et antal værker i abstrakt form. Han er stærkt inspireret
af det barske landskab i Nordjylland, hvor han er opvokset; men individuelt
rummer disse ret enestående skulpturer noget nærmest universelt, og i en anden
boldgade arbejder Karen Nyholm iscenesat i et mørkt rum med farvemættede
figurer, der kunne opleves som befinder de sig delvist under sort vand. Lyder
det en anelse uhyggeligt? Bare rolig! Der ligger flere elementer af humor og
ironi i denne mytisk inspirerede installation.
Således
skaber ti kunstnere hver deres opgør med påstanden om glaskunstens alment baserede
renommé, og her er det væsentligt at påpege, at de, som det forhåbentligt
fremgår af denne anmeldelse, rækker ud i lige så mange retninger, og her kunne
en større individuel præsentation af færre kunstnere muligvis skærpe helheden,
men udstillingen viser under alle omstændigheder, at glaskunstnerne udgør en
alsidig kreds af individer på kunstscenen.
IN THE MAKING
GLASMUSEET
Strandvejen 8, Ebeltoft
Til den 16. april 2023
Se billeder
fra udstillingen HER>