Fra sølvsmed til "træmand"

 

Trapholt i Kolding viser med stor udstilling, at Kay Bojesen repræsenterer meget andet inden for design end den abe i træ, der er blevet hans signaturværk

 

******

Kay Bojesen? Er det ikke ham med aben af træ...? Således kunne man forvente spørgsmålet, når talen falder på sølvsmeden, designeren, håndværkeren og ikke mindst legebarnet Kay Bojesen, der levede i tidsrummet 1886-1958. Spørgsmålet er såmænd plausibelt, og samtidigt en dybt utilstrækkelig definition på personen bag den velkendte figur.

 

Naturligvis udgør aben et vigtigt element i historien om Kay Bojesen, og den er da også blevet tildelt en visuelt markant rolle på Trapholt i Kolding, der nu med udstillingen 'Humøret i dansk design' viser, hvem Bojesen var, og hvad han gennem et langt liv beskæftigede sig med. Her kan man med egne øjne få bekræftet, at den berømte abe, som vel nærmest i dag symboliserer "god smag", tilsyneladende er udødelig.

 

Omgående succes

Det lå ellers ikke i kortene, at Kay Bojesen skulle blive "træmanden" inden for dansk design. Han kom som ung i lære som sølvsmed hos legendariske Georg Jensen, og Bojesen fik ret omgående succes som sølvsmed, og ikke uden grund.

 

Hans designs rummede elementer fra læremesterens værksted, men samtidigt var det tydeligt, at Bojesen havde et blik ud i Europa, hvor Bauhaus-skolen i Tyskland udgjorde en vis inspiration på såvel den billedkunstneriske scene som på designmiljøet. Man kan næsten sige, at Bojesen skildrede et koncentrat af skønvirke i harmoni med de nye strømninger, som udviklede langt strammere kompositioner.

 

Når man tager et blik på den aktuelle udstillings samlede koncept, hvor de mange designs udført i træ udgør et naturligt omdrejningspunkt, er det glædeligt, at Kay Bojesens oprindelige udtryk i sølv er så stærkt repræsenteret. Alt bliver vist i et smukt sceneri, hvor jeg kun ærgrer mig over de rå finérplader, der bruges som baggrund for de raffinerede værker.

 

Forretningsmanden Bojesen

Der er ingen grund til at lægge skjul på, at Kay Bojesen var en dygtig forretningsmand og samtidigt en entreprenant skikkelse i dansk design. Han åbnede således en forretning i Bredgade i København i begyndelsen af 1930'erne, og her kunne man iagttage hans kolossale idérigdom på nærmeste hold.

 

Succesen med legetøj forarbejdet i træ stod ikke alene på trods af, at der bestandigt udvikledes nye koncepter i materialet. Bojesen var omgående klar, da stålet i sin rustfrie version blev et tema i dansk design. Sølvbestikket 'Grand Prix', som er designet i 1938, bliver udviklet i en ståludgave, der præsenteres i 1953. Således bliver stålet i Bojesens udgave til et funktionalistisk indslag i dansk design.

 

Det var dog træet, der satte en dagsorden i forhold til Kay Bojesens brede berømmelse. Da han allerede i begyndelsen af 1920'erne eksperimenterede med de første legetøjsformer, satte han i bogstavelig forstand en lavine i skred, og den førte som bekendt til en bredt grundfæstet produktion af figurer - gardere, postbude, sømænd samt diverse islæt fra dyreverdenen og altid i den minimalistiske stil, der blev et image for Kay Bojesen - ofte farvesat af vennen og kompagnonen, maleren Svend Johansen.

 

Aben flytter med

Udstillingen på Trapholt udvider på eksemplarisk vis billedet af Kay Bojesen som en ikke blot legesyg og jovial formgiver. Den vidner om en kunstner og person, som har haft følere ude i alle mulige miljøer i ind- og udland. Hans design er i de mest oplagte tilfælde udviklet på et grundlag af en iboende nysgerrighed, og netop denne egenskab giver ofte næring til en kunstners praksis uanfægtet der - som i det aktuelle tilfælde - ligger et indiskutabelt forretningstalent til grund for kreativiteten.

 

I forbindelse med 'Humøret i dansk design' på Trapholt er udgivet en bog på 215 sider, som fungerer som et katalog over udstillingen og på samme tid en beskrivelse af Kay Bojesens liv. Den kan man bringe med sig, hvor end man færdes, men De bør huske, kære læser af denne anmeldelse, at aben altid flytter med. Den fylder meget - såvel i bogen som på udstillingen.

 

'KAY BOJESEN - HUMØRET I DANSK DESIGN'

TRAPHOLT

Æblehaven 23, Kolding

Til den 10. juni 2019

 

BLÅ BOG

Kay Bojesen

Født i København i 1886

Udlært købmand hos Christian Richter i Store Heddinge 1903-06

I lære som sølvsmed hos Georg Jensen i København 1907-10

Åbner sit første værksted i Nybrogade i København i 1913

I perioden 1930-31 kunstnerisk leder på porcelænsfabrikken Bing & Grøndal

Åbner butik og værksted i Bredgade 47 i København i 1933

Død den 28. august 1958

 

Se billeder fra udstillingen HER>