Før og efter kaos - Palle Nielsen på
turné
Ikke blot inden for feltet tegning og grafik var
Palle Nielsen i sin samtid en af Danmarks væsentligste billedkunstnere. Det var
han i et overordnet perspektiv.
I Jytte
Rex' dokumentarfilm 'Mig skal intet fattes' om og med tegneren og grafikeren
Palle Nielsen kan man opleve et barokt optrin, hvori den aldrende kunstner
spiller en underfundig hovedrolle. Vi befinder os ret tydeligt i Den Frie
Udstillings bygning i København, og Nielsen taler om et værk, som han er i gang
med at distribuere under disponeringen af en udstilling. Med ét
udbryder kunstneren: "Pludselig
havde jeg en åbenbaring... At jeg havde en fornemmelse af, at det ikke var mig,
der lavede den. Det var Vorherre!"
Der var
tale om et værk udført med blyant, tusch og akvarel, og hvis man studerer
kataloget til udstillingsrækken 'Katastrofer og mirakler - Palle Nielsen 100
år', vil man finde en gengivelse forsynet med en tekst, der fortæller, at værket
er udført i 2000 - hvilket er året, da Palle Nielsen døde.
Palle
Nielsen placerer hermed 'Engel', der er værkets titel, i en rolle, som vidste
kunstneren muligvis, at han ikke havde langt igen. Denne iagttagelse baserer
sig naturligvis på antagelser, men det videre forløb bekræfter, at jeg har en
pointe: "Hvor er hun på vej hen?"
Spørgsmålet er essentielt, da figuren er på vej ud af billedplanet. Svaret
lyder: "Det ved jeg ikke! Fordi det
er lavet med ført hånd". Kompositionen måler 23 x
Hvis man
iagttager kunstneren Palle Nielsen i et livslangt forløb, kan man udmærket
insinuere, at det omtalte værk er atypisk. Måske begrunder dette forudsætningen
om, at en højere magt har haft en finger med i spillet? Det kunne man mene, hvis
ikke Palle Nielsen i perioder havde arbejdet med diverse materialer på papir
som supplementer til de velkendte grafiske værker i sort og hvid samt de
talrige tuschtegninger, der er gået gennem systemet.
I det lys
er det fristende at centrere sit blik på de grafiske arbejder, som optræder på
udstillingerne, jeg nævnede tidligere i denne tekst. Turnéen blev indledt på
Fuglsang Kunstmuseum, i skrivende stund kan den ses på Skovgaard Museet i
Viborg og afslutningsvis kan den opleves på Kunstmuseet i Tønder, og grafikken
har naturligvis en direkte rolle i det samlede koncept.
De primære
metoder i Palle Nielsens grafiske produktion bestod af træ-
og linoleumssnit samt raderinger - ofte ætsninger med stregens tæthed
skildrende lys og skygge. I forlængelse heraf er der faktisk ikke nogen grund
til at dvæle yderligere ved Palle Nielsens virtuose teknik. Alt er foregået i
minutiøse processer, og netop dét forhold markerer, at alt i kunstnerens
motivverden har haft en betydning.
En tidlig
begivenhed i Palle Nielsens hukommelse er optøjer i begyndelsen af 1930'erne på
Kongens Nytorv midt i København. "Jeg husker de hævede stave, lyden af
slag, de brede politirygge farligt bespændte af
skråremme". Dette er blot et enkelt erindringsbillede, som er trukket ud
af en tekstlig helhed i Jytte Rex' monografi over kunstneren, der blev udgivet
samtidigt med dokumentarfilmen, som omtales til en indledning i teksten her.
Den unge
Palle Nielsens tidlige iagttagelser har fulgt ham lige siden. Hvis jeg skal
anskueliggøre dette i relation til den aktuelle udstillingsrække, må jeg
nødvendigvis foretage nogle forhåbentligt kvalificerede punktnedslag blandt de
udstillede værker: 'Mennesker og begivenheder, opus 559' fra 1983 viser tre
personer, der stirrer på et eller andet oppe i luften uden for billedfladen.
Nogle effekter ligger og flyder på jorden, og temaet kunne være frygt for et
kaos, der vil opstå i løbet af et øjeblik.
Palle
Nielsen arbejdede i længere eller kortere serielle forløb. 'Miraklernes tid'
viser mennesker som vægtløse individer, der har overgivet sig til naturens
kræfter. Går man på opdagelse i signalementerne på disse værker, vil man
opdage, at disse linoleumssnit er lavet omkring tiden, hvor jerntæppet, der
adskilte Øst- og Vesteuropa, definitivt rustede op.
Det kan
synes naturligt, at Murens fald i Berlin har gjort indtryk på Palle Nielsen.
Dette bør ses som en konsekvens af kunstnerens tydelige fascination af storbyen
og metropolernes arkitektur, som han i en uendelighed har gradbøjet og brugt
flittigt i sine skildringer af diverse scener. Bygninger står solidt på deres
fundamenter for i det næste moment at styrte sammen. Sammenstyrtningen af et
tårn med den for Palle Nielsen så kendetegnende kuppel fremstilles i en
radering som et potentielt billede på dommedag.
Værket er
forarbejdet før Murens sammenbrud i Berlin, og kunne i sin titelløse tilstand
nemt ses som en afbildning af det kommunistiske styres bortsprængning af
resterne af Berliner Schloss i DDR-nationens
tidligere magtcentrum. Således er der altså tale om en kontrolleret sprængning,
som blot havde til hensigt at fjerne ethvert spor af vestlig dekadence. Jeg
indrømmer dog, at tolkningen er et udtryk for skribentens egen hypotese, men
kunst kan og bør vel tolkes frit?
Faldet er
et gennemgående tema i Palle Nielsens motivkreds. Man kan falde ud over en
tagryg og styrte i døden eller man kan snuble med mindre skader på legemet som
eftersmæk. Faldet er dog sjældent uprovokeret. I serien 'Ofrene' styrter
personerne rundt på må og få. Mest direkte opleves dette i et træsnit, der
viser en soldat brutalt nedskyde en person bagfra med en maskinpistol. Serien
er fra 1967, og man kan i det perspektiv danne sig nogle klare meninger om,
hvad værket belyser. Krigen i Vietnam syntes på det tidspunkt nærmest som et opgør
uden ende.
Kaos har
udgjort en gennemgående tematik hos Palle Nielsen, men hvis man skal afkode en
serie raderinger med den samlede titel 'Sørgeblad for 18. maj' fra 1993, er det
kun rudimenterne fra de krigslignende optrin, der fandt sted i København på
datoen, der står tilbage. Kaos har fundet sin afslutning. En ny politisk
baseret kamp er tilendebragt - endnu en gang uden essentiel vinder. Måske er
figuren, som præger seriens opus 360, en engel, der går gennem gaderne?
Udstillingsrækken 'Katastrofer og
mirakler - Palle Nielsen 100 år' var været vist på Fuglsang Kunstmuseum og Skovgaard
Museet i Viborg og kan ses på Kunstmuseet i Tønder i perioden 30. januar - 2. maj...
Se billeder fra udstillingen HER>