Flagets mangfoldige symbolik i to versioner

 

I en udstillingsserie på syv midtjyske kunstmuseer placeres Dannebrog og flaget i almindelighed i fokus på Randers Kunstmuseum og Skovgaard Museet i Viborg.

 

****** ******

For nyligt kunne man opleve den danske cykelrytter Mads Pedersen sensationelt vinde verdensmesterskabet i cykelløb for professionelle i England. Omkring en halv kilometer fra målstregen tager hans mest direkte konkurrent til titlen, en italiener, en fatal beslutning, da han prøver at køre en lang spurt. Taktikken var dødsdømt, da Pedersen ikke havde det mindste problem med at følge Matteo Trentin, og overhale ham og insisterende passere målstregen adskillige cykellængder foran italieneren.

 

Når jeg bringer denne begivenhed frem i en kunstanmeldelse, er det fordi, at i det øjeblik Mads Pedersen går forbi Trentin, ses blandt tilskuerne et stort dannebrogsflag, som nærmest symbolsk annekterer sig i billedet af den danske cykeltriumf. Dermed placerer Dannebrog sig i en rolle som ikon og symbol på forventninger om danske sejre, akkurat som det kendes fra andre sportsgrene.

 

Med flaget i fokus

På to kunstmuseer i det midtjyske område bliver flaget tematiseret i hver sin metaforiske version. På Randers Kunstmuseum opleves flaget som vartegn over alt, der ikke nødvendigvis baserer sig i nationale idéer. Man kan iagttage flaget som kunstværker eller som mere eller mindre direkte billedlige fabler, der med lidt god vilje rummer ironiske afstande til individuelle nationalsymboler.

 

Dette eksemplificeres ret bestemt af allestedsnærværende Ai Weiwei, som har givet det græske flag alternative nuancer. Foranlediget af den kinesiske kunstners engagement i flygtningeproblematikken, som den har proportioneret sig på de græske øer, er symbolikken her umiskendelig.

 

Eksemplet er blot ét, hvor nationale flag spiller en rolle, og jeg havde gerne set, at Claus Carstensens serie på 10 malerier med motivisk udgangspunkt i afbrændingerne i Mellemøsten af Dannebrog kort efter den famøse Muhammed-krise var blevet foldet helt ud frem for de tre malerier, der optræder sammen med samme kunstners flaginstallation "Anarchy in DK" som et centralt element i udstillingen.

 

Der er tillige god grund til at fremhæve Hesselholdt & Mejlvangs værk, sammenstykket af kasserede røde faner fra tiden, hvor der eksisterede et politisk kommunistparti. Jeanette Ehlers afgangsprojekt fra Det Kgl. Kunstakademi fra 2006 med Dannebrog genkomponeret af flødeboller giver stof til eftertanke i relation til individets rolle i samfundet med reference til hudfarve. Sven Dalsgaard, som er en del af Randers Kunstmuseums identitet, er naturligvis massivt til stede på udstillingen, og det er meget naturligt, da Dannebrog har spillet en omfattende rolle i hans kunstneriske forløb. Her bliver alt vendt og drejet grundigt - måske i en for gennemgribende form?

 

Flagrende kuratering på Skovgaard Museet

Således kan man iagttage udstillingen med flaget i fokus i Randers og efterfølgende bevæge sig de godt og vel 40 kilometer vestpå til Viborg, hvor man på Skovgaard Museet har valgt et hundrede procent at gøre Dannebrog til tema. Naturligvis bliver historien om flaget, der faldt ned fra himlen under et slag i Estland i 1219, skildret. Det sker med Peter Carlsens store maleri, hvor han fabulerer forholdsvist frit over anekdoten.

 

Man kan dog roligt antyde, at udstillingen på Skovgaard Museet - undskyld udtrykket - flagrer lidt i kurateringen. Det kunne se ud som om, at hvis Dannebrog på den ene eller den anden måde er implementeret i billedplanet, opfylder det pågældende værk betingelsen for at blive vist på udstillingen, uanset om kunstneren hedder f.eks. Jens Søndergaard, Carl Neumann, Olivia Holm-Møller eller Elisabeth Jerichau Baumann.

 

Jeg har nævnt Peter Carlsen, som har en væsentlig rolle på udstillingen, men der er god grund til at kigge godt efter i hjørnerne, blot med henblik på at finde et lille, interessant værk fra 1923 af Arnold Krogh. Udsigten fra Klitgården i uvejr besidder dramaet, en dramatisk regnbue samt - naturligvis - Dannebrog som splitflag i en særegen komposition.

 

Udstillingerne, der danner grundlag for denne anmeldelse, er blot to i rækken af syv, som finder sted under fællestitlen 'Herfra hvor vi står'. De syv udstillinger om national identitet finder, foruden de her anmeldte, sted på kunstmuseerne i Holstebro, Skive og Horsens samt på Glasmuseet i Ebeltoft og Museet for Religiøs Kunst i Lemvig.     

 

'FLAG - OBJEKT, IKON, SYMBOL'

RANDERS KUNSTMUSEUM

Stemannsgade 2, Randers

Til den 12. januar 2020

******

'DANNEBROG - MYTEN, DER FALDT NED FRA HIMLEN'

SKOVGAARD MUSEET

Domkirkestræde 2-4, Viborg

Til den 19. januar 2020

******

Se billeder fra udstillingen på Randers Kunstmuseum HER>

Se billeder fra udstillingen på Skovgaard Museet HER>