Finurlige tolkninger af de 17 verdensmål

 

Det er en kompliceret problematik, som Shane Brox har sat i scene i et fantasifuld og idérigt univers på Naturhistorisk Museum i Aarhus - og det er ikke kun for børn! 

 

******

Når noget bliver beskrevet som "finurligt", går jeg ofte i en stor bue udenom begivenheden, og snyder efter al sandsynlighed mig selv for adskillige morsomme oplevelser. Når jeg alligevel vælger at bruge glosen i rubrikken herover, skal det ses som en konsekvens af, at Naturhistorisk Museum i Aarhus i forbindelse med udstillingen 'Vores verden' igen og igen bekræfter, at der altså er tale om en udstilling, der overordnet er ganske finurlig.

 

Et hurtigt kig i synonymordbogen sætter adjektivet "finurlig" i association til ord som "durkdreven", "beregnende" og sågar "intelligent". Måske skulle mine idiosynkrasier vedrørende det finurlige en gang for alle skrottes? Det er hermed gjort, og således forløst fra min modvilje desangående, kan jeg tage et fordomsfrit blik på "Vores verden".

 

Fra tre år og opefter

Manden bag udstillingen er kendt fra TV. Shane Brox har beskæftiget sig med alverdens temaer formidlet i almene præsentationer på f.eks. børnekanalen Ramasjang. Nu drejer det sig imidlertid om et ganske alvorligt emne, nemlig FN's 17 verdensmål i relation til miljø, klimaforandringer ulighed og meget, meget mere.

 

Man kan med udgangspunkt i Shane Brox' meritter som TV-person i princippet forvente en udstilling, der henvender sig udelukkende til børn. Dette ville dog være at forsimple konceptet bag 'Vores verden'. Umiddelbart ville jeg finde fremstillingen relevant for alle fra tre år og opefter - uden øvre grænse. Udstillingen har til hensigt at formidle og skabe forståelse for de nævnte verdensmål, og det gør den!

 

Illustration af ulighed

I et labyrintisk forløb bliver betragteren i et numerisk forløb guidet igennem et kalejdoskop af tableauer, der hver især stiller de 17 problematikker til skue i både idérige og fantasifulde versioner. Man bliver til en indledning mødt af to høns: Den ene høne er velnæret og bærer sin klædedragt som en massiv dun- og fjerboa og pyntet overdrevent med smykker. Ved siden af er placeret en mager og dunløs skabning, og de to perspektiverer verdens ulighed ganske fortræffeligt. Jeg kan ikke huske i skrivende stund, hvor stor en andel af klodens befolkning, der råder over 95 pct. af formuerne og besiddelserne, men det er ganske få.

 

Således kan man begive sig rundt i et miljø, der er sat ekstremt minutiøst i scene. Man kunne muligvis insinuere, at den formidable udstillingsarkitektur placerer de reelle problemstillinger i skyggen af et farverigt skue. Man har dog heldigvis mulighed for at sætte sig ind i kompleksiteten ved at læse de supplerende tekster, som heldigvis ikke uden lige lader sig overse.

 

"Hvor er de voksne?"

Det er klart, at en udstilling, der belyser så komplicerede temaer, som det aktuelt er tilfældet, vil fordre noget af den besøgende. Det samme kan man sige i forhold til en anmelder, der burde gå ganske grundigt i dybden med de 17 temaer, der samlet set skulle gøre vores klode til et bedre sted, men her vælger jeg at foretage nogle punktnedslag i udstillingens mange detaljer.

 

Det er tvivlsomt, om nogle af landets såkaldte kvotekonger ser udstillingen, men i en opstilling spørges helt prosaisk "hvor er de voksne!?" i en kommentar til forurening og overfiskeri. Den samme tematik ses i et større område, som skal beskrive polaregnene, hvor en isbjørn tilsyneladende kæmper sig vej igennem bjerge af plastik og affald fra den samme fiskeindustri.

 

Man kan nærmest dufte et massivt udslip af CO2 i et magisk bymiljø opført af pap og genbrugsmaterialer, og her bliver man samtidigt mindet om, at infrastrukturer efterhånden er udfordrede, hvilket også kan ses andetsteds i udstillingen. Undervisning, vedvarende energi, retten til job samt mad fremstillet bæredygtigt til samtlige klodens beboere - inkl. de 795 millioner, der dagligt går sultne til ro.

 

Jeg tog turen til Naturhistorisk Museum med tog og letbane, men jeg skal ikke gøre mig hellig. Turen hjemad foregik i husstandens bil, som drives fremad af diesel. Til gengæld er jeg blevet kureret for min finurlighedsforskrækkelse, og her spiller en fantasirig udstilling på Naturhistorisk Museum med fokus på FN's verdensmål en vis rolle.

 

VORES VERDEN

NATURHISTORISK MUSEUM

Wilhelm Meyers Allé 10, Aarhus C.

Til den 18. oktober 2020

 

Se billeder fra udstillingen HER>