Et gok i nødden til den spidsborgerlige kunstforståelse

 

Hvis man, som tilhørende det alment dannede kunstpublikum, forventer smukke værker samt fest og farver i en ny udstilling på Museum Jorn, går man forkert i byen.

 

******

Under åbningsceremonien til udstillingen 'Art Strikes Back - from Jorn to Banksy' på Museum Jorn i Silkeborg var publikum - og dermed Jyllands-Postens kunstanmelder - placeret således, at vi havde frit udsyn til et stort maleri med collageelementer. Ved første iagttagelse var jeg meget usikker på, hvem kunstneren bag værket er, men jeg burde være i stand til at konkludere ud fra motivet, at der er tale om den i Los Angeles bosiddende konceptkunstner Paul McCarthy, som ingen midler skyr, når det det handler om afkodning af tilværelsens mere bizarre sider.

 

Stjålet med arme og ben

Normalt bruger McCarthy video- og installationsmediet i sine værker, og ofte bliver der ikke sparet på de blodrøde effekter i kunstnerens udtryk. Aktuelt er der dog tale om brune afsondringer fra det menneskelige legeme iscenesat i en genkomponeret udgave af Édouard Manets 'Frokost i det grønne' fra 1863. Det store maleri er udført på en måde, man ville tilskrive Jean-Michel Basquiat eller Jonathan Meese; men der er altså tale om amerikansk hardcore ekspressionisme.

 

Udstillingen går med andre ord tæt på kunstnere, der enten har stjålet med arme og ben fra andre kunstnere eller simpelthen modificeret på andre kunstneres værker. Modifikationerne er kendt fra Asger Jorns løbebane, og der findes da også flere af disse arbejder på udstillingen, men det er primært værker fra en stadig mere kompleks samtidskunstscene, der trækker læsset med henblik på at overrumple et potentielt publikum på Museum Jorn.

 

Modificerede Hitler-akvareller

Udstillingen udbreder sig i mangt og i mange retninger. Kinesiske Ai Weiweis metode ved hjælp af ikonoklasmefunderede gimmicks er velkendt, og aktuelt ses dette i en version af hans smadring af historiske krukker udført i Lego. De velkendte klodsers evne til at pixelere på værkets overflade er original og magisk.

 

Asger Jorn har på et tidspunkt udtalt, at der ikke er nogen grund til ikke at gå til yderligheder i fremstillingen af kunst. De berømte og berygtede brødre Jake & Dinos Chapman fra England bruger løs af alle forhåndenværende midler i deres afsøgning af modifikationsprincippet. Deres genbearbejdninger af Adolf Hitlers akvareller er vel efterhånden ret kendte, og man bliver faktisk lige en anelse rystet, da man registrerer et Ku Klux Klan-medlem på udstillingen i rollen som kunstmaler og i sagens unatur iklædt de klassiske hønsestrikkede sokker med regnbuemønster.

 

Kongen af street art

En af klodens mest kendte kunstnere for tiden er samtidigt ukendt, da flere uofficielle udsmykninger har afskåret Banksy fra at lade sig hylde som den ubestridte konge af street art. Man bør dog ikke udelukkende tilskrive den hemmelige identitet værker udført med stencilteknik i det offentlige rum. Udstillingen på Museum Jorn viser Banksy som en engageret og humoristisk aktør på nutidens kunstscene i flere stadier.

 

Når man udvikler en myte, giver denne status naturligvis næring til konspirationer og spørgsmål om, hvem denne person i virkeligheden er. Man har blandt andet fremstillet teorier om, at Banksy udmærket kunne være en kvinde; men det afvises af den aktuelle udstillings kurator, som har været i tæt kontakt med kunstnerens bagland under forberedelserne til showet, men hypotesen er besnærende i kraft af, at det primært er mandlige kunstnere, der optræder på udstillingen. Barbara Krugers ordkompositioner er dog værd at fremhæve som et appendiks til den kønsbaserede ubalance.

 

Andre kunstnere har sat sig på et gammelkendt udtryk med henblik på at stille skarpt på historie og til dels nutid. Således rummer flere værker med naziæstetik - hvis en sådan eksisterer - en vis udbredelse på udstillingen, dog bestandigt med en bidende og ironisk distance til ophavet. Den spidsborgerlige fordomsfuldhed vil ikke desto mindre sandsynligvis i adskillige tilfælde give næring til forargelse over det udstillede, og netop dette attentat på den korrekte kunstforståelse, giver stjerner til kunstudstillinger... Aktuelt fem!    

 

'ART STRIKES BACK - FROM JORN TO BANKSY'

MUSEUM JORN

Gudenåvej 7-9, Silkeborg

Til den 8. december 2019

 

Se billeder fra udstillingen HER>