En lille udstilling om et stort emne

 

Klima- og diversitetskrisen tages på alternativt æstetisk niveau under behandling på Holstebro Kunstmuseum af Hannah Toticki Anbert.

 

******

Man bør til en indledning, når man betræder Hannah Toticki Anberts udstilling på Holstebro Kunstmuseum, skarpstille sin synssans og forestille sig rummets installationskarakter forvandlende sig til et landskab baseret på agrokultur.  Hvis man er klar over det, er det faktisk ret ukompliceret at transformere et antal MDF-plader om til opdyrkede arealer, hvilke som bekendt udgør langt størstedelen af landskabet herhjemme. Man kan blot foretage en flyvetur over kongeriget og derved få bekræftet landet som et kludetæppe af marker.

 

Der ligger samtidigt en ironisk vinkel i Anberts udstilling, da en graciøs lydside, skabt af musiker og komponist Sven Dam Meinild, skaber et romantisk billede af Danmark i et historisk perspektiv, som bringer en tankerække tilbage til en tid, da marken blev mejet, da det summede af sol over engen og lysnedes over agers felt. Her befinder vi os i en epoke, hvor digteren Jeppe Aakjær identificerede sig med selveste havren. Dengang en "bondeknold" var en hædersmand og ikke en betegnelse for en lettere anløben hillbilly, der hvert forår effektivt spreder harsk duftende vitaminer i landskabet. Ironi kan forekomme!

 

Uddøende insektracer

Den aktuelle udstilling har fået titlen 'Reservat', og som sådan kan den ses som et sted isoleret fra landbrugets nedbrydende produktionskultur - og dog: Går man tæt på udstillingens værker, vil man opdage, at Hannah Toticki Anbert har kompletterende dagsordener end den, der blot løfter pegefingre i forhold til forureningsapparatet.

 

Dette ses tvetydigt i kraft af et antal skulpturelle værker, der hver især refererer til uddøende insektracer i den danske natur. Skulpturerne er sammenfattet af modellerede og farvede, keramiske enheder, der f.eks. kan optræde i et logisk samspil med tekstiler omkransende dele af den menneskelige krop.

 

Disse er dog flagrant skabt ud af elementer fra mannequin-dukker af den slags, man bruger med henblik på at præsentere tekstiler i et udstillingsvindue. I andre tilfælde optræder skulpturerne i en langt renere form som refererende til objekter fremstillet industrielt - sandsynligvis langt borte fra vore breddegrader og under forhold, som man aldrig ville byde en specialarbejder herhjemme.

 

Dermed anskuer Hannah Toticki Anbert en ekstraordinær vinkel på problemstillingen omkring miljø. Tematikken vedrørende arbejdsmiljø udgør muligvis en tilsnigelse fra en anmelder, der har levet i en tid, hvor dét at gå på job måske ikke var det sundeste at foretage sig; men her tillader jeg mig at tolke frit ud fra, hvad jeg ser.

 

Reservatet - et frirum

Som nævnt i rubrikken er der tale om en ganske lille udstilling på Holstebro Kunstmuseum. Ikke desto mindre fylder værkerne og den samlede installation rummet ud i en labyrintisk udfordring af det almindeligvist hvide museumsrum. Dette forhold er ret afgørende, hvis man skal indkredse udstillingen ud fra en ren visuelt rodfæstet grundidé.

 

Man kan måske - som tidligere antydet - næsten paradoksalt se reservatet, der udgør den episke version af scenarioet, som et frirum, hvor alverdens fataliteter kan skubbes i baggrunden - og det kan de, indtil det går op for beskueren, at den matgule møgbille er på vej til at forsvinde ud af det danske landskab - hvis ikke det allerede er sket?

 

Helt åbenbart optræder hedepensel-spinderen som en smart støvle udstillet i direkte forlængelse af en port i romansk rundbuestil, som man kender det fra kirkearkitekturen. Heri ligger der en symbolsk indikation på, at løbet tilsyneladende er kørt for denne art af insekter i vores natur, og det er disse sørgelige forhold, Hannah Toticki Anberts ønsker at belyse i en lille udstilling, der rummer store fortællinger.   

 

HANNAH TOTICKI ANBERT - RESERVAT

HOLSTEBRO KUNSTMUSEUM

Museumsvej 2A, Holstebro

til den 29. marts 2020

 

BLÅ BOG

Hannah Toticki Anbert, født i 1984

Uddannet ved Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2016

Har blandt andet udstillet på Arken i Ishøj, i Kunstforeningen Gl. Strand, Overgaden og på Charlottenborg i København samt KW Institute for Contemporary Art i Berlin, Tyskland

Har modtaget flere udmærkelser, heriblandt Astrid Noacks Legat og Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legats Talentpris.

Bor og arbejder ved Kirke Hvalsø på Sjælland.

 

Se billeder fra udstillingen HER>