Ekspressionismen som bestanddel i nutidsmaleriet

 

Der er tryk på såvel farve som virkemidler hos maleren Martin Fraenkel, der holder fast i en maletradition, som i en mangefacetteret kunstverden stadig har sin berettigelse.

 

******

Det er ikke vanskeligt at komme i tanker om danske kunstnere, der viderefører en tradition med udgangspunkt i det ekspressionistiske maleri. Man skal dog lige lægge forstanden i blød i et sekund eller to, inden navne som Tal R, John Kørner, Kaspar Bonnén samt et antal kunstnere fra generationen, man stadig beskriver som "de unge vilde", dukker op i underbevidstheden. Listen kunne sagtens forlænges til det uendelige, men det er fornuftstridigt, når anmeldelsen aktuelt drejer sig om maleren Martin Fraenkel.

 

Dels er Fraenkel, der nu er udstillingsaktuel i Galleri Profilen i Aarhus, langt yngre end de nævnte kunstnere, og dels besidder han tilsyneladende en overordentlig veldokumenteret bevidsthed om, at hans relation til det ekspressive maleri indlysende langt mere afpasser sig kunsthistorien, end hvad der ellers er gældende på den aktuelle kunstscene. Måske udgør netop dette forhold kunstnerens styrke - og samtidigt hans dilemma?

 

Det instinktive maleri

Den sidste antydning bør dog ikke devaluere indtrykket af en kunstner, for hvem engagementet i maleriet tilsyneladende er i behold. Ofte kan et maleris motiv opleves som underordnet, hvis billedsproget er klart og tydeligt - og ikke mindst leveret med en vis entusiasme. De nævnte betingelser er i nogen grad til stede hos Martin Fraenkel, men i samme moment oplever man maleriet i sin mest instinktive udgave hos kunstneren.

 

Farven kunne opleves som lagt på lærredet lynhurtigt og med et uvilkårligt overskud; men her kunne man som iagttager udmærket tage fejl og direkte adspurgt glider Fraenkel behændigt af på spørgsmålet, men fastslår dog, at han har langt nemmere ved at administrere de større billedflader i forhold til de begrænsede, og netop dette forhold giver indirekte et svar på forespørgslen. Intuitionen styrkes i kraft af værkets fysiske omfang. 

 

Den historiske version af det ekspressionistiske maleri stammer i nogen grad fra Tyskland. Her har den stærke og ublandede farve gjort sig gældende i malerkunsten siden sammenslutninger som Der Blaue Reiter og Die Brücke eksisterede. Disse grupperinger har deres funktionelle afsæt i begyndelsen af 1900-tallet, og det stærkt subjektivt begrundede maleri har kun udviklet sig yderligere op gennem århundredet.

 

Tryk på farven

Martin Fraenkels metode har således sit oprindelse i det umiddelbare, men hans kompositioner, som nok indbefatter en vis koloristisk dominans, rummer især reminiscenser fra en langt nyere version af ekspressionismen, og her må jeg nok se mig nødsaget til endnu en gang at tage et blik sydover til Tyskland, hvor inspirationen til den førnævnte generation af danske malere - typisk født i 1950'erne - skal findes. Fraenkels grundlæggende farveholdning baserer sig dog i en substans af poesi. Der er tryk på farven; men ikke så meget, at det bliver en søgen efter effekter, som man ofte ser det hos hans danske og tyske kollegaer i den sidste tredjedel af det 20. århundrede. 

 

På den danske nutidskunstscene har det ekspressionistiske maleri det svært ude af harmoni med nyere udtryksformer, men her synes den suggestive malemåde alligevel som tidløs i sin grundform, og alle stilarter har deres epoke; men Martin Fraenkel har tilsyneladende fundet sit permanente ståsted netop i det personligt forankrede maleri, hvilket muligvis kan opleves som en altmodisch måde at gøre tingene på, men som ikke desto mindre stadig fungerer som en bestanddel af nutidskunsten. 

 

MARTIN FRAENKEL - LANDSKAB OG RUM

GALLERI PROFILEN

Grønnegade 93, Aarhus C.

Til den 21. december 2019

 

BLÅ BOG

Martin Fraenkel, født 1982.

Uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi i København hos professor Jesper Christiansen i perioden 2001-2007.

Har blandt andet udstillet på Kunstnernes Efterårsudstilling og hos Galleri Tom Christoffersen i København, hvor han også bor og arbejder.

 

Se billeder fra udstillingen HER>