Eklatant transformation af industrirummet

 

I en iscenesættelse, som kunne være et bordel værdigt, giver tre kvindelige kunstnere fuld gas i de vanskelige udstillingsrum på Kunsthal Nord i Aalborg.

 

******

Det første, jeg registrerer, da jeg gør min entré i Kunsthal Nords aktuelle udstilling, som faktisk har titlen 'Entré', er en besynderlig disharmoni med et gulvtæppe, der optræder i en ganske bizar mørk violet nuance stående i aldeles vulgær kontrast til væggenes pink bemaling. Lyder det skrækkeligt? Ja, men effekten er slående, og det er ikke et eksempel på afgangseksamen fra en skole for indendørsarkitektur, vi er vidner til. Det er såmænd en kunstudstilling.

 

Med henblik på at beskrive udstillingen i de udfordrende udstillingslokaler i Kunsthal Nord, er det væsentligt, at kunstnerne alle benytter maleriet i "det udvidede felt". Det betyder helt enkelt, at de tre kunstnere, Eva Louise Buus, Astrid Marie Christiansen og Krista Rosenkilde, ikke lader sig nøje med at dyrke staffelimaleriet i en oprindelig forstand. De arbejder med den traditionelle metode i en installationskontekst.

 

Lummer iscenesættelse

Der er i princippet ingen grund til at foretage mere eller mindre konstituerende forklaringer på tematikken i forhold til de unge kunstneres scenarie i kunsthallen i Aalborg. Til en indledning kan man, når de første indtryk har bundfældet sig, smide vinterstøvlerne og lade væg-til-væg-tæppets overflade kærtegne ens følsomme fødder. Man føler sig ganske hurtigt ret godt tilpas som gæst hos Buus, Christiansen og Rosenkilde, og grunden skal findes i, at de tre faktisk - på trods af bordelkulørerne - byder ind med individuelt plausible værker.

 

Når jeg ret konsistent nævner den lumre iscenesættelse af 'Entré' skal det ses i lyset af, at den centrale sal i kunsthallen er, hvad man oplever som indledning til en ellers dyb og mangfoldig fortælling. Længere inde i fremvisningen står de rå udstillingsrum stadig primært i deres oprindelige tilstand, og her burde man muligvis være bekymret på de udstillede værkers vegne.

 

Frygten er dog helt ubegrundet: De tre kunstnere indtager hver deres del af kunsthallen, og det vil være unfair at fremhæve én i forhold til samspillet mellem værker og miljø, men nu er millimeterretfærdighed som bekendt ikke et tema i en kunstanmeldelse og derfor synes det oplagt at pege på Eva Louise Buus' installationsmiljø med værket 'Blue-Eyed Blues' som centralt element. Grafisk smukt fremstår her tillige et antal værker i kobber, som tilsyneladende er ætset i diverse syreblandinger.

 

Astrid Marie Christiansens afsnit kan umiddelbart stå som et ret traditionelt udsagn med det abstrakte maleri i en ret overleveret kategori, men individuelt står værkerne insisterende i helheden, ikke mindst i samklang med installationen 'You Can Simply Go Up or Down', som rummer nogle af de samme elementer, man ser det i udstillingens indledning. Krista Rosenkildes leg med det stoflige virker uundgåeligt dragende på udstillingsgæsten. Ikke mindst på grund af et engagement forankret i farveholdningen.

 

Fuld gas på farverne

I det hele taget udgør hele udstillingen et koloristisk bombardement, hvilket skaber associationer til popscenen. Det virker imidlertid, som har trioen Buus, Christiansen og Rosenkilde haft en fest med at give fuld gas på farve og form og på den måde skabe et forum, som kunne sætte tanker i gang vedrørende det tidligere nævnte bordelmiljø.

 

Om dette er årsagen til, at den aldrende kunstanmelder forlod udstillingen i Kunsthal Nord lettere opstemt, vil jeg overlade til den neutrale læser at spekulere over, og blot smide fem glinsende stjerner af sted til et eklatant bud på en fin transformation af det postindustrielle rum.

 

ENTRÉ

KUNSTHAL NORD

Kjellerups Torv 5, Aalborg

Til den 31. marts 2019

 

EVA LOUISE BUUS

Født 1979

Bor og arbejder i København

ASTRID MARIE CHRISTIANSEN

Født 1981

Bor og arbejder i København

KRISTA ROSENKILDE

Født 1982

Bor og arbejder i Nordsjælland

De tre kunstnere er alle uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi i København   

 

Se billeder fra udstillingen HER>