Delikate kunstværker i en akavet iscenesættelse

 

En udstilling med smukke malerier i et flakkende installationsforum forløser kun i begrænset grad de kunstneriske hensigter hos Eske Kath på Trapholt.

 

******

Eske Kath er en kunstner, der på mange måder passer helt perfekt ind i kunstmuseet Trapholts profil, og derfor synes det logisk, at museet i Kolding nu lægger rum til en stor udstilling med netop Kaths rammende og umiddelbart formulerende værker. De jævnt påførte farvelag sætter samtidigt en kommunikation i gang med en kunstner fra en anden generation, som fylder en del på Trapholt, men Richard Mortensens konkret opbyggede abstraktioner er alligevel af en anden verden i forhold til hans langt yngre kollega.

 

Når jeg drager denne sammenligning mellem Eske Kath og Richard Mortensen (1910-1993), er det ud fra en betragtning om malerkunstens bevægelse fra midt i 1900-tallet og op til vor tid. Her er parallellerne oplagte, og især i Mortensens overgang fra et stærkt ekspressivt billedsprog frem mod en stramhed baseret på geometriske elementer oplevede man en organisk betoning i malerierne, som med lidt god vilje kunne modstilles med Eske Kath i 2018.

 

Nyt fra atelieret

Værkerne på den aktuelle udstilling, der har fået den lidt kuriøse titel 'Den fundamentale usikkerhed', er netop produceret i 2018, og dermed optræder de så at sige splinternye fra atelieret. Nye malerier rummer ofte en friskhed, som er et resultat af en proces, hvor kunstneren har arbejdet i en kontinuerlig rytme, og dermed giver sammenhængskraft i et udstillingsforhold.

 

Der ligger dog et farefuldt aspekt ved metoden, da der er en mulighed for at der går samlebåndsproduktion i foretagendet. Aktuelt ser det desværre ud som om, kunstneren har valgt at tilsløre netop denne egenskab ved at virkeliggøre værkerne i et miljø opbygget som en installation.

 

En umiddelbar spekulation dukker uvilkårligt op: Rummer malerierne ikke nok styrke til, at de fungerer individuelt overbevisende? Svaret giver ikke omgående sig selv, da det er vanskeligt at navigere i maleriernes kvaliteter i kraft af den ellers nok så opsigtsvækkende iscenesættelse. Det synes som den kreativt tænkte installation udført som synkende huse i groft spånplade og rå finér, dækker over en tilstand, der ellers ofte kan være signifikant i et kunstværk, men den dynamiske spænding udebliver desværre i overgangen mellem iscenesættelse og maleriernes individuelle strukturer.

 

Sikker farvesans

Det er i maleriet, Eske Kath har sin styrke. Der er således ingen grund til, at udstillingens kurator guddommeliggør kunstnerens evne til at trække en snorlige streg ved hjælp af pensel og akrylfarve på hørlærredet, og der er såmænd heller ikke nogen synderlig grund til at beskæftige sig med kunstnerens sikre sans for farven, som han anvender plausibelt og besnærende.

 

Spørgsmålet er nu, hvor estimatet befinder sig i relation til de delikate drømmelandskaber, der dukker op i Eske Kaths produktion? Der er ingen tvivl om, at Kath mestrer maleriets metoder på flere niveauer, og ligeledes besidder kunstneren formodentlig en dagsorden med den aktuelle udstilling. Klimapolitikken ligger tydeligvis ham på sinde, og det er naturligvis sympatisk at belyse problematikkerne i samtidskunstens rum.

 

Desværre svækker den sønderknusende kontrast mellem malerierne og en næsten parodisk iscenesættelse de gode hensigter. Et antal umagelige klapstole i udstillingsmiljøet understøtter heller intet i relation til udstillingens overordnede målsætning. I et praktisk perspektiv er disse stole dog flytbare, hvilket muligvis gør dem brugbare for publikum. Jeg så dem derimod gerne flyttet helt væk fra mit følsomme blik, som har iagttaget et lettere akavet og flakkende sceneri på Trapholt, hvori maleriet udfordres unødvendigt hårdt.  

 

ESKE KATH - 'DEN FUNDAMENTALE USIKKERHED'

TRAPHOLT

Æblehaven 23, Kolding

Til den 21. november 2019

 

BLÅ BOG

ESKE KATH, født 1975 i Christiansfeld

Uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi i København i 2003

Har siden udstillet i blandt andet Danmark og USA, hvor han tidligere var bosat i New York i en periode.

Hans værker kan blandt andet findes på Aros i Aarhus, Heart i Herning, Arken i Ishøj samt på Sammlung Essl, Museum of Contemporary Art i Wien

Bor og arbejder i København

 

Se billeder fra udstillingen HER>