Ny udstilling besegler samtidskunstens potentialer og begrænsninger

 

Kølig og kalkulerende er adjektiver, man i de seneste år har kunnet tiltænke de yngre udøvere på den danske kunstscene. Aros samler nu op på problemstillingerne

 

*******

I 1967 udgav The Rolling Stones en vinylplade til afspilning på grammofoner. Titlen var 'Between the Buttons' og på den kunne man finde et nummer med titlen 'Cool, Calm and Collected'. Man kan efterfølgende spekulere over, hvorfor man har givet en udstilling på Aros i Aarhus med en række aktuelle samtidskunstnere samme titel her 50 år senere, og det især set i lyset af, at sangen med Stones må ses som et rodebutik fra sing-a-long-traditionen med Freddy Fræk-fløje og en næsten lalleglad fremstilling af temaet. 

 

Lavmælte udtryk

Der er dog heller ikke meget rock and roll at finde i udstillingen på Aros, og man savner faktisk heller ikke højlydte manifestationer i et overvejende minimalistisk og tilbagelænet univers. I det hele taget synes det, som samtidens billedkunstnere ofte er en anelse lavmælte i deres udtryk, og det kan man så undre sig over, mens man iagttager Maiken Bents effektive installation med sadomasochistiske referencer.

 

Er der ikke direkte smæk for skillingerne hos Bent, er der fuldt piskesmæld hos Jeannette Ehlers, der fremstår som udstillingens stjerne i kraft af den smukke videosekvens 'Black Bullets', som er en hyldest til det haitianske folk og deres kamp mod det koloniale system. Endnu mere markant fremstår Ehlers i en performance, hvor hun bruger pisken som en form for symbol på menneskelig undertrykkelse og ydmygelse. Det er ganske vist et hvidt lærred, der fremstår som offer, men meningen er klokkeklar.

 

En anden kunstner, som bruger sig selv, er enestående Lilibeth Cuenca Rasmussen, som også aktuelt har noget på hjerte, dels gennem en surrealistisk forestilling med titlen 'Octopada', hvor hun transformeret om til et besynderligt væsen giver næring til håndgribelige værker, som fungerer som aftryk af kunstnerens egen krop aftegnet i blæksprutteblæk. Der ligger en fascinerende dobbelthed i kunstnerens sprælske forestilling som modsætning til det smukke værk, der rummer sit eget helt poetiske liv.

 

Vedkommende kunstværker

Der er mange kunstnere repræsenteret på 'Cool, Calm and Collected', og det bør være begribeligt, at ikke alt er skabt på et grundlag af overskud. Flere indslag er således set tidligere i mere komplekse sammenhænge og andre ser ud som kommer de fra kunstnernes overskudslagre; men det bør man ikke lade sig afskrække af. Der er nemlig samtidigt adskillige ganske vedkommende kunstværker til stede, som samtidigt lever fuldt op til udstillingens grundidé. Her bør nævnes Ruth Campaus blå væg, som er skabt specifikt til udstillingen. Her er tale om et gennemført projekt, som fungerer smukt i selskab med Tove Storchs skulptur sammensat af et utal af tegninger i lag. I samme rum finder man Kirstine Roepstorffs sært fascinerende "hus" med skygger, som har fået titlen 'Yellow Dragon of the Center'. Scenisk fungerer værkerne eksemplarisk indbyrdes i denne del af udstillingen.

 

Længere fremme finder man Sergej Jensen, som nu tilsyneladende har fundet sig selv i et monokromt kosmos, hvor man dog savner en indgang til malerens grundtanker. Man kunne faktisk udmærket forestille sig Jensen i selskab med Simon Dybbroe Møllers 'Lettuce' - tilsyneladende et eksklusivt køkkeninteriør, som man finder dybt inde i udstillingsrummet.

 

Et bredt udsnit

I det hele taget er der meget at lade sig gribe af på 'Cool, Calm and Collected'. Havde man blot i kurateringen været en anelse mere ambitiøs, kunne udstillingen såmænd sagtens udgøre et væsentligt grundlag som tematisk lærestykke i forhold til, hvordan yngre samtidskunstnere udtrykker sig. Her overraskes man vel dårligt af at opleve John Kørners signaturfarve - gul - nu være altdominerende.

 

Konceptkunstneren Mikkel Carl fylder pænt i helheden, og med rette. Han bringer ruminstallationen ind i et interessant krydsfelt mellem det narrative og den rene minimalisme. Lea Porsager udfordrer industriens komponenter. Den traditionelle, koloristiske version af maleriet eksponeres glimrende ved hjælp af store værker af Mette Winckelmann og Alexander Tovborg.

 

Som udgangspunkt er det sympatisk at vise, hvordan samtidskunsten står i billedet i kraft af en samlende udstilling. Samtidigt er det overraskende, at man på Aros er i stand til at vise et så bredt udsnit af rigtigt mange kunstværker, uden man føler sig hensat i en labyrint af diversitet. Luft er godt, også selv om væggene er hvide som sne.

 

'COOL, CALM AND COLLECTED'

AROS AARHUS KUNSTMUSEUM

Aros Allé 2, Aarhus C.

Til den 2. april 2018

 

Se billeder fra udstillingen HER>