Billeder fra naturens dybfryser

 

Fotografier fra de arktiske egne forarbejdes ofte i delikate udgaver. Hos Henrik Saxgren leveres varen råt, smukt og knivskarpt.

 

******

Der er ofte noget dybt fascinerende ved dokumentationer over lokaliteter, hvor folk fra vores civilisation sjældent befinder sig. Hvis den rejsende medbringer et kamera, er det sådan set kun personens egenskaber som fotograf, der er bestemmende for, hvad der billedligt kommer ud af en sådan ekspedition.

 

Fra bog til udstilling

Sidste år publiceredes bogen 'Ultima Thule', der fotografisk skildrer det arktiske Grønlands fangerkulturer. Projektet tog tre år at gennemføre og det bør være begribeligt, at projektet har været mere end almindeligt udfordrende for fotografen Henrik Saxgren. Man kan ikke planlægge det perfekte skud i en egn, der mere er kendetegnet ved omgående omskiftelighed i vejrlig og sceneri, end af kontinuitet.

 

'Ultima Thule' er nu udviklet til en kunstudstilling, som kan ses på Randers Kunstmuseum og udstillingen bekræfter påstanden om, at gengivelsernes størrelse spiller en rolle. Det enkelte fotografi på udstillingen suger i bogstavelig forstand beskueren ind i det arktiske landskab. Man kan næsten - og det er naturligvis en stærkt subjektiv iagttagelse - mærke kulden og døden i de knivskarpe og præcise kompositioner, som Saxgren præsenterer os for.

 

Udstillingen sammenfatter på forbilledlig vis den antropologiske dokumentar med et ypperligt element af fotokunst. Man har en fornemmelse af, at kunstneren har befundet sig i et miljø, der så godt som komponerer sig selv. Man får med andre ord noget forærende i primært de landskabeligt fundamenterede skildringer, men som bekendt er det sådan, at får man en gave, bør man give noget tilbage til, i det aktuelle tilfælde, landskabet. Og dét gør Henrik Saxgren!

 

Jagt og overlevelse

I skildringerne af miljøet står elementerne særdeles stærkt i de tilfælde, hvor mennesker har forladt skuepladsen. Dette skal ikke ses som en underkendelse af de værker, hvor der faktisk optræder mennesker i fotografiet, men ofte giver sporene, som mennesket efterlader i miljøet, en langt mere sagnagtigt fornemmelse for atmosfæren i et område end i de tilfælde, hvor personerne spiller deres roller helt flagrant.

 

Når blodet optræder rødt i sneen er man ikke i tvivl om, at en jagt har fundet sin afslutning på stedet og der bør ikke herske tvivl om, at jagten her er et spørgsmål om overlevelse. På et bræddestativ er således placeret et isbjørneskind, og hermed illustreres det, at jagten ikke blot er en form for tidsfordriv. Man må tage disse skridt med henblik på at holde varmen i naturens dybfryser.

 

Så længe det varer

Det er tydeligt, at Henrik Saxgren med billedserien 'Ultima Thule' ikke har til hensigt at romantisere livet i Arktis. Om det er scenerne, hvor fangerne skyder og efterfølgende parterer sæler eller om det blot er gengivelsen af den gamle mand, der holder en cigaret mellem ring- og lillefinger - to andre fingre er væk, stilles hele tiden knivskarpt på motivet, når dette vel at mærke optræder i fotografens søger. Det kan tage tid, men det er ventetiden værd.

 

Henrik Saxgrens fotografiske dokumentarer er vigtige i historiefortællingen om et hjørne af kloden, hvor mennesket lever i en pagt med naturen, som næsten kan betragtes som umulig. Det smukke og storslåede i det arktiske landskab giver næring til en ærefrygt i forhold til den beskrevne livsstil, men landskabets skønhed er sandsynligvis ikke et tema hos jægerne og fangerne.

 

Der er til stadighed primitive huse, der skal bygges, sæler, som skal forvandles til føde og isbjørne, der skal pelses. Livet må gå videre. Så længe det varer.    

 

'ULTIMA THULE - HENRIK SAXGREN'

RANDERS KUNSTMUSEUM

Stemannsgade 2, Randers

Til den 4. november 2018

 

BLÅ BOG

Henrik Saxgren

Født 1953 i Randers.

Uddannet reklamefotograf i hjembyen 1974.

Arbejdede i 1980'erne og 1990'erne som fotojournalist og dokumentarfotograf.

Har modtaget et hav af priser og udmærkelser, blandt andet fra Statens Kunstfond, ligesom han har deltaget i et utal af udstillinger i Danmark og i udlandet.

Deltog i projektet "Herfra hvor vi står: Danmark under forvandling - et fotografisk øjebliksbillede" i 2010.

Har i sagens natur hele verden som arbejdsplads, men er bosiddende på Frederiksberg.

 

Se billeder fra udstillingen HER>