Asger Jorn og Per Kirkeby i dialog
med indbyggede konfrontationer
Mange vil beskrive Asger Jorn og Per Kirkeby som
kongerigets mest indflydelsesrige kunstnere i nyere tid. Nu ånder de posthumt
hinanden i nakken på vellykket udstilling på ARoS.
******
På Museum Jorn i Silkeborg har man i de seneste
måneder kunnet se en udstilling, der viser maleren - med tryk på maleren - Per Kirkebys allertidligste
forsøg med oliemaleriet. Det er her påfaldende, at det først ved indgangen til
1960'erne iagttages, at Kirkeby bliver opmærksom på det frigjorte maleri, som
kendetegnede en kunstner som Asger Jorn og den på det tidspunkt forlængst
opløste kunstnergruppering Cobra.
Kolliderende størrelser
Det ser dog
ud til, at det kun er i en kortere periode, Per Kirkeby eksperimenterer med den
legende, nordiske ekspressionisme. Han forfalder igen og hurtigt til en
modernistisk naturskildring, som senere i hans livsforløb bliver en form for
signatur, men inden skal han lige afprøve popkunstens potentialer forarbejdet
med cykellak og diverse medier på masonitplader.
Popkunst og
Asger Jorn kan man nemt se som to kolliderende størrelser. I 1960'erne
producerer Jorn nogle af sine mest afklarede malerier, og på den aktuelle udstilling
'Jorn/Kirkeby' på ARoS i Aarhus figurerer der
heldigvis adskillige eksempler på disse værker. Når jeg her tilføjer et
forsigtigt "heldigvis" er det ud fra en påstand om, at bundniveauet
hos Jorn i den pågældende periode ikke altid var lige højt.
Dialogen skaber udbytte
Skal man
sammenfatte Jorn og Kirkeby må det være ud fra en devise, der sætter det
ekspressive, halvabstrakte maleri ind i en bestemt binding. Hos Jorn med ofte
forvrængede figurer, der som symbolske konstruktioner går i konvergens med
værkernes titler, hvorimod man hos Kirkeby oplever maleriet med referencer til et landskab,
som man ikke er helt sikker på, hvordan skal iagttages.
Allerede
her er der en afvigelse mellem de to malere. Måske er der oven i købet tale om
indbyggede konfrontationer mellem kunstnernes principper i forhold til, hvordan
maleriet bør fungere. I forlængelse heraf ville det være centralt at stille
spørgsmålet, om dialogen mellem kunstnerne skaber et udbytte. Det gør den
imidlertid, for på trods af afstande i motiver og sandsynligvis i
temperamenter, fungerer det artistiske koncentrat fortrinligt.
Denne
kendsgerning i konsensus med udstillingens disponering giver et glimrende
samlet indtryk, og dette fungerer ikke mindst i kraft af en stærk og ekskvisit
kuratering, hvori de mange værker i kraft af seks underliggende temaer rummer
næsten rytmiske og sanselige synteser, hvilket i sig selv er lidt af et
kunststykke, når man tænker to kompromisløse billedkunstnere ind i helheden.
Sjældent viste værker
Udstillingen
på Aros kredser primært om Jorn og Kirkeby som malere, og dette synes i høj
grad naturligt, hvis man skal se de to kunstnere i et fælles perspektiv.
Foruden nogle af Jorns keramiske arbejder har man dog ladet et mindre antal af
Kirkebys sortpatinerede bronzeskulpturer indgå, og har man besøgt kunstmuseet
Louisianas udstilling med netop vægten på disse værker, vil man vide, at de
fungerer bedst i et vist format.
Der er vi
ikke helt oppe; men museumsgæsten med et behov for at opleve malerkunst med
fremdrift som udkomme af to kunstneres arbejdsraseri kan dog ikke desto mindre
med fordel give sig i kast med en besnærende udstilling rummende to af den
nyere danske kunsthistories store karakterer, der her posthumt ånder hinanden i
nakken, og er kendskabet til kunstnerne begrænset, vil det formodentlig være
styrket, når man har afsluttet sin odyssé gennem en vellykket udstilling.
JORN/KIRKEBY
AROS AARHUS KUNSTMUSEUM
Aros Allé 2, Aarhus C.
Til den 5.
april 2021
ASGER JORN:
Født i Vejrum ved Struer 1914, død i Aarhus 1973.
Gennemfører
skole- og seminarieuddannelse i Silkeborg og debuterer som maler på udstillingen
Frie jydske Malere 1933.
Uddannet på
Fernand Légers Malerskole i Paris 1936-37 og Det Kgl. Danske Kunstakademi
1938-40.
Stifter
sammen med Christian Dotremont sammenslutningen Cobra 1948. Gruppen opløses i 1951.
Ufører
monumental keramisk udsmykning på Statsgymnasiet i Aarhus 1958.
Er
repræsenteret i talrige private, offentlige og museale samlinger.
PER KIRKEBY:
Født i
København 1938, død i København i 2018.
Cand.mag. i geologi ved Københavns
Universitet 1964. Aktiv ved Den Eksperimenterende Kunstskole, København
1962-66.
Professor
ved Akademie der Bildenden Künste, Karlsruhe, Tyskland 1978-89 og ved kunstakademiet i
Frankfurt 1989-2000.
Har
udstillet og er repræsenteret i utallige private og museale samlinger i hele
verden.
Se billeder fra udstillingen HER>