ARoS graver dybt i popkunstens tidslomme

 

James Rosenquist er en af popkunstens ypperste repræsentanter. Poppen som kunstform må dog siges at repræsentere en kunsthistorisk epoke frem for en aktuel stilart.

 

******

Hvis man skal anskue popkunsten som et amerikansk fænomen, der opstod sidst i 1950'erne som et provokatorisk modstykke til den ellers fremherskende abstrakte ekspressionisme, kan man med en vis sindsro udmærket antyde, at Andy Warhol i et historisk perspektiv blev den dominerende skikkelse på datidens popscene og på nutidens liste over ikoner fra perioden.

 

Hvis man fraregner Warhols rolle på den primært New York-baserede kunstscene i 1960'erne, må den rene popkunst dog umiddelbart defineres ud fra værker af Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg og den nu udstillingsaktuelle James Rosenquist, som ARoS viser som hovedperson på udstillingen 'Painting as Immersion - amerikansk popkunstner'.

 

Popkunstens væsen

Rosenquist kunne man oprindeligt identificere som skiltemaler, da han i sine unge år producerede enorme, såkaldte billboards, og det store format slap Rosenquist ikke, da han slog igennem i de glade og uregerlige 60'ere, hvilket bekræftes grundigt på den aktuelle udstilling.

 

Flere af værkerne fungerer dog i nogen grad som en form for tidsbilleder i relation til, hvornår de er fremstillet. I indledningen ses dette blandt andet i maleriet 'President Elect', som er lavet i perioden, da John F. Kennedy blev valgt som præsident i U.S.A. Værket rummer så mange symbolelementer, at det næsten bliver patetisk, men til gengæld er det kendetegnet ved samme flygtige malemåde, som karakteriserer andre værker i samme rum.

 

Hvis popkunsten skal ses som et opgør mod det "perfekte" maleri, udføres dette til fulde af James Rosenquist i disse år. I flere værker oplever man i en gråskala flere udgaver af maleriet i en næsten ubehjælpsom version. Højlys består således af en enkelt hvid stribe, og lys/skygge-effekterne står mere som plastic end som plastiske. Dette er naturligvis en del af popkunstens væsen. Her hylder man reklamernes billedsprog og ugebladenes direkte jargon. Flere værker er således baseret på udklip fra magasinet Life.

 

Billedbombardement

Som beskuer bliver man bombarderet i selskab med James Rosenquist - man bliver billedbeskudt fra alle kanter og hjørner. Det kan til en begyndelse virke ret trættende, men i dette moment bør man overveje sammenhængen i kunstnerens metoder. I maleriet 'Terrarium' fra 1977 sættes beskuerens fantasi i spil. Maleriet fremstår næsten i et surrealistisk drømmescenarie med umulige perspektiver og umedgørlige scener. Her synes det, som har Rosenquist sat sig for at slippe poppens luftige symbolik.

 

Længere fremme i udstillingen bliver udtrykket nærmest psykedelisk, Vi befinder os dog her ikke i 1960'erne, men i 1980'erne, og skal man lave en sammenfatning af Rosenquists kunst fra perioden med de øvrige kulturelle tilstande, som satte dagsordenen dengang, går kodeordet "effekt" fint i samklang med periodens MTV-baserede æstetik. Kunstneren har her sluppet enhver ironisk distance til sin egen rolle som popkunstner, og bevæger sig nu ind i gadekunstens atmosfære.

 

Når Rosenquist her fungerer bedst, er det klart i de installationsbaserede rum. Her kan værkerne ses i deres overvældende perspektiv. Op gennem 1990'erne vokser malerierne således, og er nu ikke blot store. De er gigantiske, og næsten på vej til at sprænge ARoS' fysiske ramme.

 

Størrelse eller format

Billedsproget er dog stadig rodfæstet i en direkte og koloristisk brølende jargon. Motiverne falder næsten over hinanden på de store billedflader, og når bølgerne går højt, går intensiteten ganske paradoksalt ned. Der er for meget at forholde sig til på samme tid, hvilket naturligvis kan ses som en erklæring i sig selv. Når de rene farver brager ud fra væggene, kan man næsten fornemme luften sive ud af beskuerens hårdt prøvede organisme.  

 

James Rosenquist repræsenterer en epoke mere, end han repræsenterer, hvad man i Europa vil beskrive som den smukke kunst. Popkunsten er højlydt, direkte og et udtryk for, hvad man i Amerika er i stand til. Størrelse er ikke nødvendigvis det samme som format, men dimension er i sig selv en norm i, hvad amerikanerne selv kalder Guds eget land, og som sådan er James Rosenquist-udstillingen på Aros en glimrende historisk skildring af et afsnit i kunsthistorien.      

 

'JAMES ROSENQUIST: PAINTING AS IMMERSION - AMERIKANSK POPKUNSTNER'

AROS AARHUS KUNSTMUSEUM

Aros Allé 2, Aarhus C.

Til den 19. august 2018

 

BLÅ BOG:

James Rosenquist

Født 1933

Modtager undervisning i billedkunst på Art Students League i New York 1955-56

Billboard-maler i perioden 1957-60

Første separatudstilling finder sted i Green Gallery i New York i 1962

Modtager sin første hædersbevisning Art in America Young Talent USA i 1963 og modtager efterfølgende et utal af priser, ligesom han deltager i talrige udstillinger i og udenfor USA. Han er repræsenteret på de førende kunstmuseer over hele verden.

James Rosenquist dør i marts 2017 i New York efter længere tids sygdom.

 

Se billeder fra udstillingen HER>