ANMELDELSER:

 

…Den groteske Lars Svanholm”.

Ulf Gudmundsen om Kunstnernes Sommerudstilling 1991 i JyskeVestkysten

 

”Endelig er der Silkeborg-grafikeren Lars Svanholm, der ikke kun er en dygtig tekniker, men også en mand, der vil noget med sin kunst. Hans ”Finanslivets gråskal” er blevet valgt til udstillings-plakat og katalogets forside, og også hans to andre titler – ”Maskespil for skabsbøsser” og ”Medicine-show” vidner om en stillingtagen. Men det er på ingen måde politisk kunst i traditionel forstand. Svanholm har leget flot med den grafiske farveskala, og i gruppen af nævnte midtjyder er han den bedste, selv om vi i format er dernede, hvor tingene har en tendens til at forsvinde. Man skal da også lede after ham – og det er synd, for Svanholm er altså værd at se nærmere på”

Steffen Lange om Kunstnernes Påskeudstilling 1992 i Midtjyllands Avis.

 

”Maleriet dominerer, så lad os starte i en anden ende, med grafikken, og konstatere at Lars Svanholm er en fin grafiker, der fortjent har fået antaget seks små arbejder. Her er teknisk kunnen, sikkerhed i kompositionen – og befriende humor med en titel som f. eks. ”I festoriginalernes træningslejr”.

Jørgen Hansen om Kunstnernes Påskeudstilling 1993 i Jyllandsposten og Dansk Kunst 93.

 

”Det er barske sager, der nok kan få det til at rykke i én. Han bruger også stærke farver i sine malerier og sætter gerne sine figurer i en udpegende grel belysning. Kønt er det ikke; men det virker, og motivkredsen og engagementet er det samme i hans meget fine grafiske arbejder”.

fr. om udstillingen med ’exorange’ i Pakhuset, Nykøbing Sj. 1993 i Holbæk Amts Venstreblad.

 

”Lars Svanholm har to udtryk – raderingerne, der med fin teknisk beherskelse åbner en verden fyldt med grimme mandslinge, der synes at optræde på livets scene med vrængende masker, narrehuer og al gøglerlivets groteske udstilling af menneskelivets bagside – og malerierne, der skønt de bruger de samme mandslinge som billedelementer alligevel ikke synes at skildre den samme verden som raderingerne. Hertil er farverne for rene og kraftige”.

Stig Winding om udstillingen i Galerie Buchelhax, Silkeborg i 1994 i Midtjyllands Avis.

 

Pænheden dominerer til gengæld på ingen måde Lars Svanholms grove og mørktonede malerier. Det er et mørkt og voldsomt univers, der her åbnes op til, lidt beslægtet med Jens Birkemose, men med flere grå eller mudrede farver og en mere styret og mindre spontan penselskrift”.

Stig Winding om udstillingen ’Terra II’ i Kulturspinderiet, Silkeborg i 2000 i Midtjyllands Avis.

 

…Lars Svanholm är mer lågmäld och traditionell med ett försiktigt men bra anslag”

Marianne Holm om udstillingen ’Nordisk Kunst’ i Magasinet Slottsmöllan, Halmstad 2000 i Hallandsposten.

 

”Grafikken repræsenteres af Lars Svanholm – og her virker de enkelte værker langt mere overbevisende end den samme kunstners malerier”.

Stig Winding om Påskeudstillingen i Kulturspinderiet, Silkeborg 2002 i Midtjyllands Avis

 

”Lars Svanholm udstiller dels en række helt abstrakte gennemarbejdede grafiske værker med stor variation og intens fordybelse. Håndværket er i orden, og mylderet af streger på kanten af kaos holdes fint i ave af stringente kompositioner. Ved siden af de sort-hvide grafiske arbejder viser galleriet en samling af Lars Svanholms akvareller med naturmotiver fra Fanø.

Billederne er lidt monomant bygget op i vandrette farvebånd, sådan som himmel og hav kan tage sig ud set gennem abstraktionens linse. Hvor ville det være spændende næste gang at se Lars Svanholms grafiske kompositioner koblet sammen med nogle af disse farver. Muligheden synes at ligge lige for”.

Stig Winding om udstillingen i Galleri Björk, Ry 2005 i Midtjyllands Avis.

 

”Med kraftige ekspressive penselstrøg opbygger Lars Svanholm sine malerier, dels med et turbolent formsprog, der lader ane formernes indbyrdes brydning, dels med et horisontalt linjespil hvor man nærmest kan tale om en spejleffekt i det grafiske landskab. I de grafiske værker, hvor han arbejder med det samme formsprog, opnås en spændende effekt i de sort-hvide blade og det med en enorm dybde. Her er han suveræn med et sprudlende linjespil, som er med til at danne mytiske fortællinger i et spændingsfyldt univers”.

Rigmor Lovring om ’Is it me for a moment’ i Kulturhuset InSide, Hammel 2006 i Kunstavisen.

 

"I Lars Svanholms fascinerende, abstrakte ekspressionisme med naturen som inspiration, dukker hans egen dybt splittede dualistiske natur op: en rasende natur fra urgrundens kaos, som han prøver at finde ro for i en grå midte, men en ro, som er lig med død, og som han ubevidst bekæmper i hidsige møder mellem komplimentærfarver som rød og grøn. Men ubevidstheden om, hvad det er han maler, sin egen indre mentale konflikt, får det moderne menneskes grå neurose til at bide sig fast, og den bliver svær at få has på, hvis man som Svanholm kalder sin uvilje til nærmere at tale om den for blufærdighed".

Leo Tandrup om Vinterudstillingen på Galleri Progres, Horsens 2006 i Kunstavisen og Dansk Kunst 2007.

 

"Lars Svanholm udstiller såvel malerier som grafik. I sine malerier, der er fyldte med vertikale og diagonale linjeforløb i stærke farvenuancer og kontraster, har han ladet sig inspirere af øjebliksglimt hentet ude i naturen, og som ses omsat i kraftfulde fantasiassociationer: Som sædvanligt er han fuld suveræn i sine grafiske arbejder, hvor han arbejder med det sort-hvide udtryk i abstrakte formationer".

Rigmor Lovring om udstillingen i Kunstgalleri Høegsminde, Voer v. Ørsted 2007 i Kunstavisen.

 

”malere som Anne Juul Christoffersen, Jonna Pedersen, Solveig Kjær, Lars Svanholm og Peter Rothmeier Ravn kommer med komplekse og tankevækkende kommentarer til begrebet ”danskhed”.

Tom Jørgensen om ’Oh Danmark’ på CopenhART Gallery, Valby 2008 i Kunstavisen

 

”Lars Svanholm har en ligefrem nysgerrighed. Han er ikke en kunstner, man kan sætte i bås. Han er i bevægelse og nysgerrigheden driver ham videre og længere ind i stregerne. Med sin udstilling ’med streg under’ understreger Lars Svanholm sin kunnen og den nye frigjorthed…”

Kirsten-Marie Hedeland om ’med streg under’ på Galleri Faust, Finderup v. Viborg 2008 i Kunstavisen.

 

”Udstillingen har Lars Svanholm givet titlen ’Dybt Trykt’, og man er ikke i tvivl om, at disse mange fine grafiske blade ikke kun er ren (over)flade, men at de netop har deres egen styrke i den tredimensionelle dybde, som kunstneren igennem sin omhyggelige, tekniske formåen har forstået at skabe i flertallet af sine værker”.

Stig Winding om ’Dybt Trykt’ på KunstCentret Silkeborg Bad, Silkeborg 2010 i Midtjyllands Avis.

 

”Udstillingen Dybt Trykts mange grafiske blade viser den spændingsfylde, som den sort-hvide kunst rummer. Man kan følge de mange dramatiske brydninger mellem mørke og lys og det i mange forskellige sammensætninger og opbygninger frem til en næsten monokromi af grå nuancer i serien ”Jorns stemme”.

Rigmor Lovring om ’Dybt Trykt’ på KunstCentret Silkeborg Bad, Silkeborg 2010 i Kunstavisen.

 

”Malerierne nærmest sprang ud fra væggene. De klæbede sig fast på nethinden! Ord og bogstaver. Fantastiske farver. Grafiske motiver! Ikke så sært, for Lars Svanholm er jo også en særdeles dygtig grafiker”.

Brynhild Eriksen om ’Is it me for a moment #3’ på F12 og TeamTeatret, Herning 2010 i Kunstavisen.

 

”Farverne er ”urene” skabt af hver deres personlige blanding, men med sikker forståelse for hvad der spiller op imod hinanden og, hvad der spiller sammen og danner deres særlige overgang. Penslens strøg er bevidst ujævne, hvorved farven bliver let udtyndet og lader ane, hvad der ligger under. Andre gange er der en fortykkelse af farve, så den efterlader en lille forhøjning i bogstav-landskabet”

Erik Meistrup om udstillingen i Café Galleriet i Odder 2012 i Kunstavisen.