Udstilling viser sceniske eksempler på en imaginær metropol

 

Den amerikanske kunstnerduo Jonah Freeman og Justin Lowe har skabt en labyrint af visioner, som skildrer et hav af surreelle miljøer i en fiktiv storby.

 

******

Det er ikke ofte, at man oplever museumsrummet opløse sig i løbet af få øjeblikke, når man tager en kunstudstilling i betragtning for første gang. For det meste trænger den sædvanlige museumsarkitektur igennem i én eller anden forstand; men det gør sig ikke gældende på de to amerikanere Jonah Freeman og Justin Lowes udstilling 'Colony Sound' på ARoS i Aarhus.

 

Museumsarkitekturen udslettes

Årsagen til, at man som tilskuer omgående bliver indfanget af totalinstallationens impuls, skal findes i, at museets ellers så stærke arkitektur bliver komplet udslettet på en sjælden set måde. Man oplever faktisk en vis lettelse, da man forlader den indvendige del af installationen, da den viser forholdet mellem den virkelige verden og en fiktiv metropol ved navn San San. Navnet refererer til to byer på den amerikanske vestkyst. San Diego og San Francisco er groet sammen i Freeman og Lowes fiktionsverden.

 

Første kapitel i San San-universet konstitueres af et butiksmiljø, som sagtens kan omarbejdes til afsnittet for mobiltelefoner i en forretning med speciale i elektronik. Dog oplever man et element af forfald og degeneration i miljøet. Alene navnet 'Metrovision' peger tillige mere bagud end fremad, og varerne i glasmontrerne er tilsyneladende gået i en form for fordærv.

 

Det vedlagte informationsmateriale fortæller dog, at nogle unge opdager apparaterne og ombygger dem til andre formål; men det melder den visuelle del ikke noget om, hvilket betvinger beskueren at læse materialet. Modsat fatter man dårligt, hvad installationen handler om, og her efterlader kunstnerne publikum med en staffage uden narrativ funktion.

 

Sceniske kvaliteter

Til gengæld kan man nemt danne sig sine egne associationer i de mange rum, der udgør den samlede installation - og det er også nødvendigt, da det supplerende ark med informationer rummer så videnskabelige dokumentationer, at man ret hurtigt i gennemlæsningen mister motivationen for at forske i de enkeltstående enheders dybere hensigter.

 

Heldigvis rummer de samme sætstykker så mange sceniske kvaliteter, at visionerne nemt kan leve i kraft af deres egen tilstedeværelse. Her spiller den auditive del af udstillingen en afgørende rolle. I nogle tilfælde virker de elektroniske klange som en form for lydtapet, men når man hører en dråbe meget præcist ramme en vandoverflade, ved man, hvad der kan være på spil.

 

Bedst som det essentielle i San San begynder at åbne sig, bliver man i udstillingsforløbet bekendtgjort med, at billedkunsten i et historisk perspektiv har indbefattet den abstrakte ekspressionisme. Hvordan to kunstnere, der kommunikerer med genstande som mikroskoper og afstøbninger af den klassiske Shure-mikrofon, finder på at udfordre et gammeldags medie som det nævnte, kan man udmærket stille spørgsmål ved.

 

Med ét får man øje på et antal litografier af Asger Jorn i installationen, og her står det uventet klart, at hele forestillingen rummer primært elementer, der har en tilbageskuende karakter. Dette kan ses som en ironisk opdagelse i en ellers ganske sci-fi-orienteret orkestrering.

 

Sanseapparatet i højt beredskab

Jeg vil afslutningsvist fremhæve en meget stoflig og interessant delinstallation, som viser et lydstudie fra en svunden tid. Blandt en masse aftryk af mixerpulte, retrosynthesizers, afbrændte højtalere samt et afsvedet elektrisk orgel kan man høre et reggae-mix med dub-teknologiens overdrevne brug af ekko. Rummets hensigt er at beskrive lydes fysiske indflydelse på individets psyke og fysik; men værket står - endnu en gang - fortræffeligt alene. 

 

Tilbage i museets hvide omverden, kan man ånde lettet op. Rejsen til San San har sat sanseapparatet i højeste beredskab, men oplevelsen af sceniske, visuelle kulturmønstre i et fiktivt og lettere surreelt univers, har sat tanker i gang hos denne kunstanmelder. 

 

JONAH FREEMAN & JUSTIN LOWE - 'COLONY SOUND'

AROS AARHUS KUNSTMUSEUM

Aros Allé 2, Aarhus C

Til den 21. februar 2021

 

Jonah Freeman, født 1975 i Santa Fe, New Mexico, USA og Justin Lowe, født 1976 i Dayton, Ohio, USA.

Har arbejdet sammen siden 2007.

Har udstillet fælles på soloudstillinger på Museo Maat i Lissabon, Portugal, Art Unlimited Art Basel, Schweiz og Museum of Comtemporary Art i Los Angeles, USA foruden talrige gruppeudstillinger verden rundt.

De bor og arbejder henholdsvis i Los Angeles og New York, USA.

 

Se billeder fra udstillingen HER>