100 frugtbare år med keramik

 

Omfattende udstilling i Viborg viser, at keramikken i sine skiftende udtryk gennem et århundrede er mere cool at beskæftige sig med end nogensinde.

 

******

Når man laver kunstudstillinger, tager man chancer i samme moment, som man løber risici. Disponerer man for eksempel en udstilling med dansk keramik fra de sidste 100 år, er der således en chance eller en risiko - vælg selv, kære læser - for at iscenesættelsen kan minde om en gigantisk stand på et kræmmermarked.

 

Der er intet i vejen med sådanne markeder, og der er absolut heller ikke ret meget galt med udstillingen 'Kærlighed til keramikken - 100 års dansk keramik' på Skovgaard Museet i Viborg, der dermed lægger lokaler til en udstilling, der har været på en længere turné, som begyndte i Paris i november 2018.

 

Et utal af kunstnere

Besidder man en fascination for keramik som andet og mere, end hvad pottemagerne har fremstillet af praktiske produkter til husholdningerne gennem århundreder, vil man formodentlig genkende navne som Thorvald Bindesbøll, Axel Salto, Knud Kyhn, Svend Hammershøi og Jais Nielsen samt de mere fabriksbaserede producenter Hjort, Saxbo, Palshus, Nymølle og Kähler.

 

De nævnte kunstnere og fabrikanter af keramik er da også repræsenteret på udstillingen på Skovgaard Museet, og der er ingen grund til at lægge skjul på, at netop museet i domkirkebyen nærmest indbyder til en udstilling med keramiske arbejder. Udstillingen er groft talt inddelt tematisk i det tidlige moderne gennembrud, organisk og geometrisk keramik, de skulpturelle samt de rustikke, hvilket giver et eksemplarisk forløb på trods af, at et utal af kunstnere er repræsenteret med endnu flere værker.  

 

Mangelfuld formidlingsdel

Netop det store antal repræsentationer gør det vanskeligt at foretage en analyse af udstillingens samlede sigte. Det er glimrende, at man vil skabe en mangfoldig ramme omkring keramikken som ikke blot en serie af brugsgenstande, men samtidigt som en selvstændig kunstnerisk visuel udtryksform.

 

Rigtigt problematisk bliver det, da man som iagttager forsøger at afkode de skulpturelt baserede værkers allegoriske hensigter. Tekniske metoder må man gætte sig til, da hvert enkelt værk blot - trods alt - er forsynet med navnet på kunstneren og dennes fødselsdata. Man kan ligeledes spekulere over, at et katalog ved indledningen til tredje nationale step af en udstilling med et emne, som må siges at være ret komplekst, ikke er tilgængeligt. Hermed fik den kritiske anmelder luft for sine kvababbelser vedrørende den aktuelle udstillings formidlingsdel, og kan således foretage et par forhåbentligt kompetente nedslag.

 

Keramik er cool

Man kan altid diskutere til- og fravalg i forhold til en udstilling, der aktuelt er kurateret af Carsten Bagge Laustsen. Han er samtidig samleren, der ejer langt størstedelen af de udstillede værker. Dermed har Laustsen gjort en kavalkade over 100 års keramik mulig. Dette bør under alle omstændigheder bifaldes. Især når man overrumples af kunstværker af høj klasse.

 

Det er muligt, at Bodil Manz' kvaliteter ikke bør overraske, og det samme kan siges om Alev Siesbye, der igen og igen skaber magiske værker, hvor tyngdekraften synes ophævet. En helt anden struktur oplever man hos Gutte Eriksen, som posthumt har indtaget en hovedrolle i den danske keramikhistorie. I samme åndedrag må jeg fremhæve Lotte Westphaels skål i en sart og papirtynd finish påført en præcis ornamentik. Gertrud Vasegaard balancerer fabelagtigt mellem ornamentik og form, og det samme kan man sige om en række af de keramikere, der i dag bruger mediet skulpturelt.

 

For nylig kunne man opleve Michael Geertsen i en større udstilling på Trapholt, og et af hans stærkt originale værker er også repræsenteret her. Han optræder i museets centrale rum, hvor man også finder et af udstillingens mest interessante enkeltværker, nemlig Steen Ipsens hvidglaserede, organiske form 'Tied Up' indvundet i højrøde trådstrukturer.

 

Få kunstnere blandt de mange i keramikkens univers er nævnt her, og jeg kunne såmænd godt nævne nogle stykker, som jeg sætter stor pris på, men som ikke optræder på udstillingen på Skovgaard Museet; men dét viser blot, at keramikken lever et alsidigt og frugtbart liv - og i øvrigt er blevet mere cool at beskæftige sig med end nogensinde.

 

KÆRLIGHED TIL KERAMIKKEN - 100 ÅRS DANSK KERAMIK

SKOVGAARD MUSEET

Domkirkestræde 2-4, Viborg

Til den 1. juni 2020

 

Se billeder fra udstillingen HER>